ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MiaM
Inlägg: 10099
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av MiaM »

Förutom tillfälligheter så kan väl det där med kondensatorerna vara en effekt av automagisk optimering av sortiment baserat på vad som faktiskt säljs.

På många sätt är sådan optimering bra, men när man börjar peta på sånthär så att det blir "hål" i serierna på saker som är så billiga att lagerhålla (köper nästan ingen 12pF så räcker det ju att det finns något dussin kondingar hemma och de tar ju nära på försumbar plats) så tappar man nog kunder. Lite samma sak som att sluta sälja 4-poliga DIN-kontakter bara för att det bara säljs ett par per år.

Anekdot: Jag har jobbat en del i radio-tv-butik för en massa år sen. Ungefär varje sommar så var det en turist som tittade in i butiken mest för att fördriva tiden, och när man liksom mjölkade den turisten på ifall det är något de söker så framgick det till slut att de sökte egentligen en 4-polig DIN-kontakt men det trodde de inte fanns eftersom det inte funnits på något annat ställe. De blev alltid lika glada när de fick köpa sin DIN-kontakt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är full nu, det är valborg :)

Men precis så kan det vara, vissa värden köps inte så de sorteras bort.

Samtidigt är jag som konsument mest intresserad av hela serier.

Och jag köper inte att det är så enkelt att vissa värden gillas inte av konsumenter medans andra gör det.

Jag tycker att man ska kunna köpa exakt det värdet i minst E6 som man vill ha och om detta inte går, ja då får företaget att dåligt bertyg.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

Ja ELFA har ju historiskt varit ett företag som tar bra betalt för att kunderna ska få vad de vill ha. Men det kanske inte fungerar längre när de är Distrelec.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

MiaM skrev:Förutom tillfälligheter så kan väl det där med kondensatorerna vara en effekt av automagisk optimering av sortiment baserat på vad som faktiskt säljs.

På många sätt är sådan optimering bra, men när man börjar peta på sånthär så att det blir "hål" i serierna på saker som är så billiga att lagerhålla (köper nästan ingen 12pF så räcker det ju att det finns något dussin kondingar hemma och de tar ju nära på försumbar plats) så tappar man nog kunder. Lite samma sak som att sluta sälja 4-poliga DIN-kontakter bara för att det bara säljs ett par per år.

Anekdot: Jag har jobbat en del i radio-tv-butik för en massa år sen. Ungefär varje sommar så var det en turist som tittade in i butiken mest för att fördriva tiden, och när man liksom mjölkade den turisten på ifall det är något de söker så framgick det till slut att de sökte egentligen en 4-polig DIN-kontakt men det trodde de inte fanns eftersom det inte funnits på något annat ställe. De blev alltid lika glada när de fick köpa sin DIN-kontakt :)
DIN-kontakter är underskattade!

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 maj 2016, 17:33:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

:tumupp:
gkar
Inlägg: 1455
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av gkar »

*Irritation*
Ytterligare en leverans som inte kommer i tid. Det är dyrt när saker står still.
Numera kommer alltid sakerna efter 2 dagar och ibland får man inte sakerna man beställde utan väljer att skicka något annat de tycker man behöver bättre.

*Ironi* Nu är det egentligen inget problem, för har man bråttom skall man beställa från Farnell, tydligen.

Elfa är trasigt och behöver lagas.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

"Broken beyond repair." :)
H.O
Inlägg: 5729
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av H.O »

ELFA är fullständigt värdelösa nu för tiden. Jag försöker verkligen sluta handla där men det är svårt att inte göra det av gammal vana.

De har den ena ursäkten/förklaringen efter den andra, skickar ut mail "undertecknade" av VD'n själv men handligsplaner hit, handlingsplaner dit men det blir bara sämre. Man beställer saker som finns på lager, inget kommer, mailar och frågar vad som star på och får till svar att de "vet inte" när det levereras. Säger till dom att stryka artikeln från ordern så jag beställa den från annan leverantör, två veckor senare kommer skiten i alla fall.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14935
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av rikkitikkitavi »

Om man skall söka på den parametriska sökfunktionen, tex max ström för en transistor finns det ju en hel lista med alla upplagda värden.

Hur gör jag för att markera flera på en gång? Det tar en evighet att markera varje värde och sedan ladda om sidan...
bearing
Inlägg: 11318
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av bearing »

Jag minns att när Elfa gjorde om sin klassiska blåa sida för några år sedan, blev det plötsligt omöjligt att markera flera värden på en gång, eftersom att de hade gått ifrån en enkel rull-lista till något annat list-element med checkrutor. Efter mycket klagomål fixade dom så att det igen blev möjligt att skiftmarkera flera värden på en gång, i den nya listan. Men nu verkar det som att de är tillbaka i ett otroligt jobbigt söksystem. Att markera värdena ett och ett är en pina. Att sidan laddas om vid varje klick är ju nästan tortyr.

Finns inget företag som har bättre söksystem än Digikey, anser jag. De använder enkla rull-listor skriven i html utan dynamiska element. Ingenting fungerar bättre.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

bearing: :tumupp:
rikkitikkitavi
Inlägg: 14935
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det går att ta bort automatisk uppdatering, då får man klicka i rutorna manuellt en efter en inom rätt intervall och sedan uppdatera sidan.

Men ändå... hade jag varit inköpare hade jag sagt fixa eller vi skiter i er, om ni inte ger ett så bra pris att det sparar min tid * 10.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av SM6XUN »

Jag har klivit mer och mer över till Farnell och RS,

Får bjuda på "veckans ELFA", åtminstone var ju antalet rätt :roll:

(bildlänk raderad för att tecno tyckte den var jobbig men inte orkade lämna en förklaring till varför)
Senast redigerad av SM6XUN 30 maj 2016, 14:02:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27051
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av tecno »

Varför inte lägga in bilden DIREKT på forumet så slipper man skitet med DROP whatever.
thepirateboy
EF Sponsor
Inlägg: 2108
Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
Ort: Borlänge

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av thepirateboy »

Fick detta meddelandet nu på morgonen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar