Optisk hjulinställning
Optisk hjulinställning
Jag har en fundering som jag inte riktigt kan sätta ordet på, därför blev ämnestiteln kanske lite "konstig" men jag ska försöka förklara min fråga ändå.
Jag har senare tid lekt ganska mycket med manuell hjulinställning på bil och har därför funderat lite på hur "hjulinställningsmaskinerna" på verkstäder fungerar. En fråga som hela tiden uppkommer i huvudet är vilken precision de faktiskt har?... men just den frågan är faktiskt inte min huvudfråga.
När jag letar efter dessa "hjulinställningsmaskiner" så verkar det vara baserat på ccd. Det verkar finnas 2 olika "modeller". Den ena med ccd-sensorer som sitter på en vägg framför bilen och försöker läsa av "plattor" med ett speciellt mönster på varje hjul.
Ett exempel är här:
https://youtu.be/Fcfk3z0p4Fs
Ett annat exempel här:
https://youtu.be/bUeQKQhcXgo
Sedan verkar det finnas en annan modell som mäter mellan varje hjul:
https://youtu.be/jGpVqeRLkG0
https://youtu.be/j9OMPF3wZFI
Även denna verkar vara baserad på CCD, men kollar mellan hjulen istället för en fast punkt.
Dels så undrar jag helt enkelt hur den "andra modellen" fungerar (på detaljnivå) eftersom jag inte hittar så mycket info?
Sen är min egentliga fråga om detta är något man skulle kunna få till med "enkla" kameror i dagens läge. Jag tänker mig typ ESP32-cam eller liknande. kan man med hjälp av ett fördefinierat mönster mäta förändring av vinklar med en hyfsad precision och skulle någon kunna peka mig i rätt riktning var jag skulle kunna läsa på mer om detta?
Modell 2 verkar ju "enklare" och verkar mäta hur mycket hjulen rör sig i förhållande till varandra.
Jag jobbar själv med en del laser-inmätning/inriktning och har ganska bra koll på vad som är möjligt och ej möjligt när det gäller detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att Modell 2 är just "laserbaserad" men något säger mig att inte så är fallet
Som sagt, vad vet ni om dessa metoder?, och jag vill gärna skapa en diskussion om hur man skulle kunna göra detta i någon form av diy-projekt
EDIT:
Hittade nog själv lite info om en "väg" som är möjlig att gå, och det är open CV.
Någon som har lekt med Open CV i detta hänseende?
https://youtu.be/sW4CVI51jDY
Jag har senare tid lekt ganska mycket med manuell hjulinställning på bil och har därför funderat lite på hur "hjulinställningsmaskinerna" på verkstäder fungerar. En fråga som hela tiden uppkommer i huvudet är vilken precision de faktiskt har?... men just den frågan är faktiskt inte min huvudfråga.
När jag letar efter dessa "hjulinställningsmaskiner" så verkar det vara baserat på ccd. Det verkar finnas 2 olika "modeller". Den ena med ccd-sensorer som sitter på en vägg framför bilen och försöker läsa av "plattor" med ett speciellt mönster på varje hjul.
Ett exempel är här:
https://youtu.be/Fcfk3z0p4Fs
Ett annat exempel här:
https://youtu.be/bUeQKQhcXgo
Sedan verkar det finnas en annan modell som mäter mellan varje hjul:
https://youtu.be/jGpVqeRLkG0
https://youtu.be/j9OMPF3wZFI
Även denna verkar vara baserad på CCD, men kollar mellan hjulen istället för en fast punkt.
Dels så undrar jag helt enkelt hur den "andra modellen" fungerar (på detaljnivå) eftersom jag inte hittar så mycket info?
Sen är min egentliga fråga om detta är något man skulle kunna få till med "enkla" kameror i dagens läge. Jag tänker mig typ ESP32-cam eller liknande. kan man med hjälp av ett fördefinierat mönster mäta förändring av vinklar med en hyfsad precision och skulle någon kunna peka mig i rätt riktning var jag skulle kunna läsa på mer om detta?
Modell 2 verkar ju "enklare" och verkar mäta hur mycket hjulen rör sig i förhållande till varandra.
Jag jobbar själv med en del laser-inmätning/inriktning och har ganska bra koll på vad som är möjligt och ej möjligt när det gäller detta. Jag skulle absolut kunna tänka mig att Modell 2 är just "laserbaserad" men något säger mig att inte så är fallet
Som sagt, vad vet ni om dessa metoder?, och jag vill gärna skapa en diskussion om hur man skulle kunna göra detta i någon form av diy-projekt
EDIT:
Hittade nog själv lite info om en "väg" som är möjlig att gå, och det är open CV.
Någon som har lekt med Open CV i detta hänseende?
https://youtu.be/sW4CVI51jDY
Re: Optisk hjulinställning
Hittade nog en 3:e modell faktiskt. Här sitter själva kameran på hjulaxeln och mönstret är istället fast. Lite tvärt om mot första modellen
https://youtu.be/KvLezLyzP5s
https://youtu.be/KvLezLyzP5s
Re: Optisk hjulinställning
Intressant ämne, har själv ett hjullager på gång fram på min V70. Skall byta det och sedan gör en hjulinställning på en firma!
Just på V70 är Toe in 0.10° (+/- 0.10°) fram, och 0.20°(+/- 0.20°) bak enligt haynes. Så nedanstående metod skulle var OK på toe in - om man inte har smält i bakändan/bakhjulen på sin bil.
Tror precisionen på profesionella maskinen är runt 0.015 grader (har för mig det!?)
Ser fram emot en tråd om Optiskt diy projekt!
Jag har använt nedan metod ett antal ggr. (har kört rally)
Camber är ju inte så svår, Castor är lite svårare !
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58420
Just på V70 är Toe in 0.10° (+/- 0.10°) fram, och 0.20°(+/- 0.20°) bak enligt haynes. Så nedanstående metod skulle var OK på toe in - om man inte har smält i bakändan/bakhjulen på sin bil.
Tror precisionen på profesionella maskinen är runt 0.015 grader (har för mig det!?)
Ser fram emot en tråd om Optiskt diy projekt!
Jag har använt nedan metod ett antal ggr. (har kört rally)
Camber är ju inte så svår, Castor är lite svårare !
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58420
Re: Optisk hjulinställning
en vettig sak för inställning av hjulvinklar vore bra att ha
funderar vad som skulle hända om man gör två laser hållare som sätts mellan hjulen och som skall peka mot varandra och se hur mycket punkten/linjen är framför /bakom nollan
som jag ser det är en svårighet hur man tar ett nollplan på hjulen på vettigt sätt?
funderar vad som skulle hända om man gör två laser hållare som sätts mellan hjulen och som skall peka mot varandra och se hur mycket punkten/linjen är framför /bakom nollan
som jag ser det är en svårighet hur man tar ett nollplan på hjulen på vettigt sätt?
Re: Optisk hjulinställning
Menar du något liknande detta?
https://youtu.be/FRypkAtB6NI
Just toe är ju det lättade att ställa in (om man bortser från "nollan"), för det är bara att mäta mellan fälgkanterna på insidan....
https://youtu.be/FRypkAtB6NI
Just toe är ju det lättade att ställa in (om man bortser från "nollan"), för det är bara att mäta mellan fälgkanterna på insidan....
Re: Optisk hjulinställning
Nja, så enkelt är det inte, eftersom Toe måste räknas från hjulen centerlinja, dvs man måste ta fram centerlinjen för fram och bakaxel, eftersom de aldrig någonsin är vinkelräta mot varandra, och alltid är förskjutna något i sidled gentemot varandra.
Re: Optisk hjulinställning
Det beror på hur man ser det... när det gäller bak så håller jag med dig. Detsamma gäller fram, men enda skillnaden är att ratten inte hamnar i mitten...
men JA, man skall utgå från centerlinje för att få respektive toe, annars blir det bara total toe och nollan kan då vara förskjuten vilkwt då gör att inte ratten är i centrum. På en mordern bil kan även det spela roll då servon har ett ”centerläge” men på en äldre bil så finns det inget ”centerläge” så då spelar det mindre roll (undantag finns)... ofta löser man det genom att flytta ratten på splinesen...
Att hitta en centrumlinje på bilen är inte helt lätt då precisionen på en bil egentligen inte är så exakt... därför frågar jag mig om precisionen på hjulinställningsmaskiner är så exakta som påstås.
men JA, man skall utgå från centerlinje för att få respektive toe, annars blir det bara total toe och nollan kan då vara förskjuten vilkwt då gör att inte ratten är i centrum. På en mordern bil kan även det spela roll då servon har ett ”centerläge” men på en äldre bil så finns det inget ”centerläge” så då spelar det mindre roll (undantag finns)... ofta löser man det genom att flytta ratten på splinesen...
Att hitta en centrumlinje på bilen är inte helt lätt då precisionen på en bil egentligen inte är så exakt... därför frågar jag mig om precisionen på hjulinställningsmaskiner är så exakta som påstås.
Re: Optisk hjulinställning
Nja, man får en felaktig toe om man inte ställer efter centerlinjen, genom att flytta ratten löser inte detta problem.
Med felaktig Toe, får man onödigt däckslitafge, högre bränsleförbrukning och sämre köregenskaper.
Så man mäter upp resp hjuls placering i förhållande till varandra, och genererar en tänkt centrumlinje, vilken sedan används för att ställa in Toe.
Principiellt är det inte så svårt
1. Mät spårvidden fram resp bak
Då får man fram centrum för resp axlar
2. Mät axelavståndet för höger resp vänster sida.
Då får man reda på vinkelskillnaden mellan fram och bakaxel
3 Mät diagonalerna
Plotta allt på papper
Du kan nu få fram bilens verkliga centrumlinje, utifrån denna kan man sedan ställa Toe.
Beroende på om bakvagnen kan justeras kan man flytta den verkliga centrumlinjen till bilens tänkta centrumlinje.
Med felaktig Toe, får man onödigt däckslitafge, högre bränsleförbrukning och sämre köregenskaper.
Så man mäter upp resp hjuls placering i förhållande till varandra, och genererar en tänkt centrumlinje, vilken sedan används för att ställa in Toe.
Principiellt är det inte så svårt
1. Mät spårvidden fram resp bak
Då får man fram centrum för resp axlar
2. Mät axelavståndet för höger resp vänster sida.
Då får man reda på vinkelskillnaden mellan fram och bakaxel
3 Mät diagonalerna
Plotta allt på papper
Du kan nu få fram bilens verkliga centrumlinje, utifrån denna kan man sedan ställa Toe.
Beroende på om bakvagnen kan justeras kan man flytta den verkliga centrumlinjen till bilens tänkta centrumlinje.
Re: Optisk hjulinställning
Såhär enkelt gjorde vi förr i tiden för att ställa toe på framhjulen:
Mät med linjal mellan bakre delen av fälgarna, skruva fast linjalen.
Flytta linjalen till främre delen och kolla skillnaden. Justera tills det är rätt toe in/out.
Provkör. Om bilen drar åt höger när ratten står rakt så justerar man båda hjulen lite åt vänster och upprepar proceduren.
Körde många tusen mil utan problem med däckslitage med bilar justerade på det sättet.
Mät med linjal mellan bakre delen av fälgarna, skruva fast linjalen.
Flytta linjalen till främre delen och kolla skillnaden. Justera tills det är rätt toe in/out.
Provkör. Om bilen drar åt höger när ratten står rakt så justerar man båda hjulen lite åt vänster och upprepar proceduren.
Körde många tusen mil utan problem med däckslitage med bilar justerade på det sättet.
Re: Optisk hjulinställning
Javisst, så gör jag också...
Men nu är det inte frågan om hur man kan göra en hjulinställning. Frågan är hur de optiska fungerar och hur man kan tillverka något med samma funktion
Men nu är det inte frågan om hur man kan göra en hjulinställning. Frågan är hur de optiska fungerar och hur man kan tillverka något med samma funktion
Re: Optisk hjulinställning
Thomas har fastnat på en detalj som visserligen inte är eö i teorin. Men i praktiken betydelselös.
Re: Optisk hjulinställning
det är e.g, inte bilen centrumlinje som är det viktiga,
bilen färdas i en linje som ligger exakt 90° i förhållande till bakaxeln, eller den fiktiva om det inte finns någon.
om den inte sitter exakt rakt hamnar färdlinjen flera centimeter fel mellan framhjulen,
i praktiken är det iofs mindre viktigt då någon centimeter kurvtagning påverkar toein väldigt litet...
bilen färdas i en linje som ligger exakt 90° i förhållande till bakaxeln, eller den fiktiva om det inte finns någon.
om den inte sitter exakt rakt hamnar färdlinjen flera centimeter fel mellan framhjulen,
i praktiken är det iofs mindre viktigt då någon centimeter kurvtagning påverkar toein väldigt litet...
Re: Optisk hjulinställning
Är det någon som kan svara på lite mer i detalj när det gäller den första modellen:
Vad är det man åstadkommer när man rullar bilen bakåt och sedan frammåt igen?
Vad är det man åstadkommer när man rullar bilen bakåt och sedan frammåt igen?
Re: Optisk hjulinställning
Man gör alltid så, för att släppa eventuella spänningar i hjulupphängning