Hyfsat noggrann platsbestämning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av yngve »

Hej,

Om man inte tänker använda sig av Swepos tjänst för RTK, vad kan man använda sig av för att bestämma sin position på sjön med cirka 50cm noggrannhet?

Filar på en ”autohold” till båten.
Jag gissar att en accelerometer inte duger eftersom båten sakta kan glida ur position...

Jag utesluter att sätta upp en egen basstation...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av Meduza »

Swepos DGNSS via en mobil internetuppkoppling, den är gratis öppen data numera, så varför inte använda den?

https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-o ... ppna-data/

Den har dock "bara" förväntad positionnogrannhet på 1m, vill du ha bättre är det "riktig" Swepos RTK eller egen RTK som gäller.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av rvl »

Ja det kan vara svårt att hitta en gratis RTK-källa tillräkligt nära, om man inte står för den själv.

Vem vet, kanske det räcker med "1 m"? På sjön är det ju allmänt god sikt i alla riktningar, så satellitgeometrin inte blir inskränkt. Skulle vara intressant att se vad det blir för resultat med bra antenn och bra mottagare. Skulle gärna själv testa (också för RTK) nåt baserat på ublox zed-f9, men prislappen är ännu litet saftig.

Eller kanske nån smart kombination av accelerationssensorer och GNSS kunde bli nåt?
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av yngve »

Intressant med gratis NTRIP Från lantmäteriet.
Tack för tipset!
https://www.ardusimple.com/simplertk2b- ... rrections/

Vad tror ni om EGNOS då?
Hittar inga mottagare för detta...?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av Meduza »

De flesta lite bättre GPS-moduler har väl integrerad mottagare och stöd för SBAS (WAAS / EGNOS) från scratch och använder normalt sett dessa redan?
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av yngve »

Meduza skrev: 4 augusti 2020, 15:50:03 De flesta lite bättre GPS-moduler har väl integrerad mottagare och stöd för SBAS (WAAS / EGNOS) från scratch och använder normalt sett dessa redan?
Jag har googlat runt lite på EGNOS, men de träffar jag får leder mest till jordbruksmaskiner.
Där påstår tillverkarna att man kan få noggrannhet på decimetern.
Låter ju fint, men de är säkert dyra.
Skulle vara intressant att veta hur noggrannheten blir på någon mer konsumentinriktad mottagare (eller något utvecklingskort) med EGNOS.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av LeCanard »

Är det dynamisk positionering du menar med 'autohold' ?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av sodjan »

Jag tolkade det som att "autohold" bara betyder att båten ska ligga still...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av rvl »

Kärt barn har många namn... virtuellt ankare.
Dynamic positioning (DP) is a computer-controlled system to automatically maintain a vessel's position and heading by using its own propellers and thrusters.
Minns inte va de sa om noggrannheten när jag var ombord på Aranda och de säger bara "mycket noga" på nätet.
https://www.syke.fi/sv-FI/Tjanster/Fors ... a/Fartyget
Arandas manöverduglighet har dimensionerats för krävande forskningsarbete och kan med hjälp av DGPS- och DP-system hålla sin position mycket noga på stationerna.
yngve
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2005, 11:51:57
Ort: Växjö

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av yngve »

LeCanard skrev: 5 augusti 2020, 07:14:17 Är det dynamisk positionering du menar med 'autohold' ?
Exakt.
JostyKid
Inlägg: 36
Blev medlem: 13 januari 2009, 14:54:34

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av JostyKid »

Om jag förstår det rätt så vill du stå still på en fläck?

En gps modul idag med bra antenn / mottagning ger 2m noggrannhet. Om felet är konstant så spelar det kanske ingen roll, bara upplösningen är tillräcklig för att märka att du rört dig någon halvmeter och kör tillbaka.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hyfsat noggrann platsbestämning

Inlägg av LeCanard »

2m noggranhet 85% av tiden om mottagaren får diff-korrektioner. Befinner du dej i en cirkel med en radie av 2 m så kan du alltså röra dej 4 m. Men under 15% av tiden kan man olyckligtvis skutta iväg rejält. De flesta, jag vågar påstå alla, de vanliga GPSmottagarna som finns i handeln är hårt filtrerade med rullande medelvärden för att ge sken av en stabil position. "Skutten" märks inte för att mottagaren är trög, Detta för att få nöjda kunder. Ska man ner till lantmätarnivå kostar det därefter.

/LC
Skriv svar