Robot-programmering
Postat: 12 mars 2006, 00:21:24
Jag håller på med en liten robot och skulle vilja ge den lite mer koll på utrymmet där den rör sig.
I första versionen så ska den (med IR) upptäcka hinder. Då kommer den svänga 90° innan den fortsätter framåt. Den delen är det inga problem med.
Men låt säga att roboten är i ett tomt rum. Då kommer den i princip leta upp en vägg som den sedan följer. Helt ok om den skulle ta sig igenom en labyrint, men det vore kul om den inte bara går längs väggarna...
Skulle vilja ha lite tips kring detta. Vad kan man mer hitta på?
Behöver man ge den "ögon" runt omkring för att den ska uppföra sig lite smartare eller räcker det att den ser vad som finns framför den och att man löser det i programmeringen?
En annan tanken jag haft är att koda styrningen på samma sätt som i t.ex pong-spel, dvs att utgå från koordinaterna. Placerar man den mitt i rummet så vet den ju inte var den är, men använder man 90°-idén så att den hittar ett hörn så kan den utgå därifrån för att skapa en koordinat-bild av rummet.
Det vore lite roligare, eftersom den då skulle slippa leta runt i rummet varje gång den ville hitta utgången.
Måste man läsa av hur fort den rör sig för att kunna använda koordinat-systemet? Om man ignorerar tanken att den kan köra fast, så kan den kanske mäta hur lång tid det tar för att komma från vägg A till vägg B. Delar man den tiden med koordinat-systemets upplösning så skulle man väl få en ganska ok uppfattning om hur många koordinat-enheter som krävs för att t.ex köra fram till mitten av rummet.
Någon som vill fylla på med idéer och erfarenheter av robot-byggen?
edit: En fråga till: Har sett robotar som följer tejp-linjer på golvet. Hur är detta byggt? Vore kul att se en bild från den delen på någon robot. Strombom's t.ex.
I första versionen så ska den (med IR) upptäcka hinder. Då kommer den svänga 90° innan den fortsätter framåt. Den delen är det inga problem med.
Men låt säga att roboten är i ett tomt rum. Då kommer den i princip leta upp en vägg som den sedan följer. Helt ok om den skulle ta sig igenom en labyrint, men det vore kul om den inte bara går längs väggarna...
Skulle vilja ha lite tips kring detta. Vad kan man mer hitta på?
Behöver man ge den "ögon" runt omkring för att den ska uppföra sig lite smartare eller räcker det att den ser vad som finns framför den och att man löser det i programmeringen?
En annan tanken jag haft är att koda styrningen på samma sätt som i t.ex pong-spel, dvs att utgå från koordinaterna. Placerar man den mitt i rummet så vet den ju inte var den är, men använder man 90°-idén så att den hittar ett hörn så kan den utgå därifrån för att skapa en koordinat-bild av rummet.
Det vore lite roligare, eftersom den då skulle slippa leta runt i rummet varje gång den ville hitta utgången.
Måste man läsa av hur fort den rör sig för att kunna använda koordinat-systemet? Om man ignorerar tanken att den kan köra fast, så kan den kanske mäta hur lång tid det tar för att komma från vägg A till vägg B. Delar man den tiden med koordinat-systemets upplösning så skulle man väl få en ganska ok uppfattning om hur många koordinat-enheter som krävs för att t.ex köra fram till mitten av rummet.
Någon som vill fylla på med idéer och erfarenheter av robot-byggen?
edit: En fråga till: Har sett robotar som följer tejp-linjer på golvet. Hur är detta byggt? Vore kul att se en bild från den delen på någon robot. Strombom's t.ex.
