A traktor bygge, ecu programmering.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av cittra49 »

Tänkte bygga A-trakor till grabben, 15 Juli i år så blir det mycket lättare då man slipper max 10km/h på ettans växel. Underlättar enormt då man slipper söka dispens för automatlåda eller sätta dubbla lådor på en manuell bil. Tanken va att köpa en volvo v70 år 2000+ att bygga på. Finns massa firmor som programmerar om styrboxen till max 30km/h men hur kul är det?! . Köper hellre grejer för 5000:- och gör det själv :D , för 5000:- kommer man inte långt har jag märkt om man inte vänder blickarna österut till kina och slår till på nån kinesisk kopia. Nån som har erfarenhet av kinesiska kloner för ecu programmering? Youtube säger att de fungerar iaf. Finns ju lösa boxar att köpa koppla in som bryter tändspolen men då blir ju inte spärren så "mjuk" som om man kan ändra i ecun. Borde funka på de flesta bilar som har drive by wire. Men nu är halva stan fylld med v70s så det är en sån han vill ha.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Johanb »

Jag vet att det inte svar på frågan men kan inte låta bli ändå.
En SAAB har ju ett väldokumenterat motorstyrsystem och det kanske går att ändra toppfartsspärren till något lägre med mjukvara alternativt låta
nordic tuning lägga in sitt LGF-program.
Med en AERO blir han en av de snabbare upp till 30km/h i alla fall :D
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av cittra49 »

Såg faktiskt på youtube en som spärrade en saab till 30, jo man kan ju alltid köpa sig ur krisen, men vore lite kul o lära sig nåt nytt som man aldrig pillat på förrut. Fanns kina kit för 3000:- med bdm frame o hela baletten. Ett original kostar 75000 så viss skillnad är det ju, men det kanske duger till en gammal bil.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Johanb »

Lär dig Trionic (styrsystemet i SAAB) och ladda hem programvaran och pilla själv i styrboxen :)
Det finns ju en toppfartspärr i mjukvaran redan och den kanske kan sänkas till 30km/h.

Att köpa 30km/h spärr hos Nordic kostar enligt deras hemsida under 3500kr och då ingår intyg för registrering.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av mrfrenzy »

Om du skaffar en "Dice" programmeringskabel från kina kan du använda programvaran "Vdash" för att ändra fartspärr i bilen. Då betalar du några hundralappar i engångsavgift för programmeringen. Allt sker via OBD utan att man behöver öppna några styrenheter.

https://d5t5.com/article/volvo-change-configuration
Kolla gärna med deras support först exakt vad som gäller din motorkod.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Johanb »

Den var spännande, vet du något om hur seriöst det är?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av mrfrenzy »

Det är mycket seriöst, jag har använt det för att programmera om olika funktioner i flera bilar, och även trimmat motorn, "justerat" egr, dpf etc.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av PeterH »

Har du någon länk till "din" dice för endast några hundralappar (hittar bara lite dyrare enheter) :vissla:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av mrfrenzy »

Runt 700kr verkar dom kosta idag ja, var ju många år sen jag köpte :)

Men kolla som sagt gärna med supporten först, jag har aldrig provat sätta fartspärr så lågt, bara sett att det går att ändra i programmet.
I värsta fall får dom göra en "trimning" av motorstyrenheten och lägga in spärren direkt i den men det blir lite dyrare.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av cittra49 »

Beställde en ktag + kess från kina, blev även ett bdm stativ o lite adapters. Återkommer med resultat om nån månad när det dyker upp.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1271
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Anahka1975 »

Har nyligen reggat en BMW X3 åt dottern. Jag nyttjade en firma som annonserar på blocket från Finnspång. De hjälpte till med både dispens och fartspärr. Men nu mer räcker ju fartspärr så kolla med C-parts i Falköping om du går bet. Det var de som gjorde själva ecu programmeringen.
Sen tänk på 30km i timmen, vissa tolererar +10% men den nitiske vi har i Säffle menar att det är 30 som gäller. Löste det genom mindre däck vid besiktningstillfället. Jag mätte upp den till 31,3 på plan väg. Besiktningsmannen menade att den gick 32,5, detta kommer han fram till genom att klocka mellan 2 stolpar. Undra hur exakt han kan trycka av egentligen. Tror han sa min tog 17,någonting sekunder och det skulle ta 19 sek mellan stolparna.
Lite roligt dock, han glömde notera storleken på "besiktningsdäcken" så den är 100% laglig enligt pappren med originalhjul :D

Vet inte om du behöver tips ang. försängningen av baksäte/bagage men jag byggde i plyfa, klädde med högtalarfilt. Skruvade allt framifrån och bakåt, sista skivan som monterades liksom spärrar allt och där borrades skruvarna runda. Det räckte som "plombering".
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av cittra49 »

Update, köpte en v70 2.4t, gick fint o läsa in boxen i datorn, problemet kom när man skulle spärra till 30km. Kunde mappa om trubon, tändningen o insprutet i programmet som va med. Tyvärr inte spärra hastigheten, och ingen på google ville visa i nån hex editor vart farten är satt i minnet, slutade med att jag fick lämna in boxen. Gallret är i och lite småfix kvar sen är det bes.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av mrfrenzy »

Läs ut igen när du fått tillbaka boxen och jämför så vet du sen var fartspärren sitter.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mygg@n »

Håller på med samma försök åt en kompis, men hittar heller inte spärren som är satt till 250km/tim i originalfilen... men jag letar vidare :-)
Läs gärna ur boxen igen och jämför ;-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Klas-Kenny »

På adress 0x1BDF4 finns ju 0xFA000000, skulle kunna tänkas vara talet 250..

Om det är så eller ej är ju inte så lätt att veta, men.
Och vem vet om det finns någon checksumma som också måste stämma.
Skriv svar