Sida 1 av 2
Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 20:16:26
av Biker
Vill helst inte pynta 1000 loppor för att koppla in extraljus på en canbus bil , än värre är det diodlampor så det är inte helt lätt att komma ut för att plocka ur
en signal bara så även om det skulle gå direkt på diodlklustret men alltid läskigt att öppna upp grejer på bilar med nybilsgaranti som slutar gälla om man har en doftgran i bilen
Specialknep?
Mitt snabba var bara att helljusspaken förs framåt att köra en hall/dipswitch som ger helljusignal
Är en Vw med Led på både hel o halv
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 20:44:04
av FormerMazda
Strömmäta med halleffekt på nån matarkabel till befintligt halv/helljus?
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 20:45:19
av Johanb
Du skulle kunna mäta strömmen som går igenom kablarna till helljuset med lämplig sensor.
Nästa steg är en liten mikrokontroller så du kan blinka tex snabbt tre ggr så aktiverar/avaktiverar
du extraljusen.
Det, enligt mitt tycke, roligaste är att hitta CAN-bus signal och sniffa den efter kommandot som
tänder helljuset.
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 22:37:01
av Biker
Trubblet är att hela stråkastarenheten med led är en Canbusenhet så skall jag ta helljusignal så måste jag in och såga in och avlyssna vid källan och styra extraljus
Canbus är lite som att varje ljuskälla är en nätverksadress - man måste vid fulkoppling in rakt in på källan .
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 22:43:01
av MadModder
Men strömmen till ljuset går väl inte via canbus, bara styrsignalerna?
Måste ju finnas en 12V-matning också.
Mät strömmen som går in till strålkastarenheten och när den passerar ett gränsvärde så drar ditt relä.
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 23:19:01
av Biker
MadModder skrev:Men strömmen till ljuset går väl inte via canbus, bara styrsignalerna?
Måste ju finnas en 12V-matning också.
Mät strömmen som går in till strålkastarenheten och när den passerar ett gränsvärde så drar ditt relä.
Hela framlampans enheten är i stora drag en klump med allt inkluded , verkar bara vara plus/minus och lamporna väcks via nätverkadress
Blir inte så lätthackat då

Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 23:46:51
av MadModder
Nej men du kan väl fortfarande kolla strömmen in till klumpen utan att behöva hacka dig in nånstans.
Frilägg +12V ur kabelstammen utanför ljusklumpen i motorrummet och läs av strömmen med en halleffektsensor.
Det borde gå lätt med en PIC eller nån liten billig raspberry eller arduino nano-klon, om du inte vill bygga diskret med opampar eller så.
Klumpen måste ju dra mer ström ju mer ljus du slår på.
Vissa enklare digitala kassaskåp går att hacka sig in i genom att borra ett hål in till utrymmet där 9V-batteriet ligger, ansluta sig till batteriet med en signalanalysator och se hur strömmen ändrar sig vartefter processorn jobbar. Är låset dåligt designat får man ut en dataström via strömförbrukningen...
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 23:52:09
av danei
Varför ska du in i lampmodulen? Det är väl bussen du vill lyssna på?
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 30 juni 2020, 23:54:52
av MadModder
Han vill ju inte prata canbus.
Jag säger läs av strömmen till lampmodulen, som både FormerMazda och johanb tipsat om.
Behöver ju inte ens göra en skråma på en kabel då. Bara lossa lite tejp/kabelrör.
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 1 juli 2020, 00:44:26
av mrfrenzy
Om man vill prata Canbus är det lättast att koppla in sig vid radion, den får samma meddelanden som lamporna. Går att göra utan någon synlig åverkan.
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 1 juli 2020, 01:42:14
av Biker
Köper Canbus avlyssnaren som säger helljus på.
Kostar en tusing så det finns plats för konkurenter
om nån är sugen - rätt bra pris liksom minst sagt
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 1 juli 2020, 02:10:48
av mrfrenzy
Det man betalar för är deras arbetstid med att hyra/låna 100 olika bilmodeller och sniffa canbustrafiken för att hitta vilka kommandon som skickas för olika funktioner.
Tyvärr är detta inget som biltillverkarna skriver i manualen, dom vill ju hellre sälja original extraljus

Re: Canbus och helljussignal
Postat: 1 juli 2020, 03:02:11
av Biker
Ligger nått i det , inget är gratis
Canbus och helljussignal
Postat: 1 juli 2020, 05:27:12
av Palle500
Ursäkta mig Biker om jag lånar tråden lite

Jag har ett omvänt problem där jag vill skicka ett CAN-buss kommando som tänder bakljusen automatiskt när främre varselljusen är påslagna via s.k DRL (Day Running Light). Gäller en Nissan Leaf -19.
Ev kan det räcka med att jag kan skicka kommandot "baklyse på" utan att veta om varselljusen är påslagna.
Hur kan man enkelt köpa en modul helst programmerbar som avlyssnar CAN-buss efter ett kommando och via logik skickar andra kommandon?
Någon som vet en bra produkt? Ev så kan det vara en Arduino lösning som jag sätter ihop själv. Men jag är inte beredd att utveckla all programvara från grunden för att få till en CAN-buss scanner/sändare.
Re: Canbus och helljussignal
Postat: 1 juli 2020, 06:32:22
av lond
Har knåpat ihop en enhet som ligger och lyssna på min VW Caddys CAN-buss (convenience/ infotainment-delen av systemet) vid enheten som styr belysningen i dragkroken. Enheten har ett antal utgångar som kan triggas på olika saker (i mitt fall: helljus, backljuset och höger/vänster blink). All denna information skickas på bussen i en jämn ström med ett ID och två 8-bitars ord, där bitarna bitarna har olika funktion:
CAN.PNG
Vilket gör det svårt att trigga systemet att tända upp dom inbyggda kontrollernas funktioner utan att släcka något annat eller att det man vill styra flimrar...
Och i mitt fall så triggas bakljuset antagligen på att hel- och halvljuset skall vara tända.
/// Marcus