Hemsidebygge medels phpBB

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
rogerk8 skrev:Attackproblem har allt och alla och man får bara inte ligga för sömnlös över det.
Ja, men det är MYCKET värre i ett forum än på en vanlig webserver. Det finns många fler attackvektorer också.
Apropå kommentarer i mitt "forum" så är en extra tanke att kommentarer bara skall tas emot i en enda tråd (typ kallad Kommentarer), ingen annanstans skall folk kunna skriva nåt dvs dom skall inte kunna skriva varesig i mina projekttrådar ELLER kunna starta egna trådar.
Hur ska du "koppla ihop" kommentarerna med det specifika inlägget som komenteras då ?
MadModder har tacksamt förklarat att det mesta av vad jag önskar går att fixa, jag är dock inte så jättepigg på bild-lösningen för den blir lite meckig då jag typ måste ladda upp mina bilder till säg samma server som forumet och sedan länka mha [img].

Jag vill dock å det bestämdaste att folk INTE skall behöva logga in för att se bilder (jag är ganska sur på alla sidor på nätet som kräver login för basala saker), jag vill kunna länka till polare och folk UTAN att dom skall behöva bli medlemmar.
Som sagt är det en REN inställningsfråga, precis som du kan välja om inläggen ska synas för oinloggade eller ej, det finns för och nackdelar med båda sätten.
Fast jag befarar att det blir typ "databasproblem" om man nyttjar login, kan vara smidigare att skippa hela den biten.
Fejkanvändare/botar/människor som skapar konton är en av många attackvektorer ja.

PhpBB är väldigt bra och kraftfullt, men då det är så bra och gratis så används det av oerhört många forum, vilket gör att det är många som letar exploits till det. ..Å andra sidan täpps hålen till fort också, men det betyder ju att man måste vara noga med att hålla allt uppdaterat, och då menar jag ALLT, phpBB, databasen, webservern, diverse plugins och självklart operativsystemet på datorn som kör allt.

På den tiden jag admade ett phpBB på arbetstid (många år sen) så var vår phpbb ganska modifierad för att passa ihop med verksamheten, det gjorde att uppdateringar blev väldigt jobbiga då någon var tvungen att sitta och porta in ändringarna i varje ny version, och det kom ofta nya versioner.
Hej Glenn!

Jag gillar ditt inlägg det var sakligt och mycket intressant.

Det enda jag har att komma med är annars svaret på den här frågan:
Hur ska du "koppla ihop" kommentarerna med det specifika inlägget som komenteras då ?
Man ber den som ger en kommentar att antingen bara citera projektets trådtitel eller så kan man tala om att man kan högerklicka på "vita kortet" innan postat och välja "kopiera länkadress" och sen bara klistra in det överst i kommentaren.

Jag ser inte det här som nåt problem.

Däremot är jag skeptisk till hela login-grejen fast då får man ju leva utan kommentarer som faktiskt inte är lika roligt.

Fast vill man ha roligt kan man alltid, omväxlande, skriva på EF :)

Jag gillar faktiskt mest att jobba.

Fast det sociala är mycket roligt, annars skulle jag inte kladda så mycket som jag gör till exempel nu :D

Bollplank tycker jag dock är mycket viktigt, man kan sitta fast i ett problem och bängstirra på det utan att komma vidare, ibland hjälper nåt så enkelt som att lämna grejerna en stund men ibland krävs krafttag modell bollplank.

MVH/Roger
PS
Med andra ord är Ni just nu mitt bollplank.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av MadModder »

Jaså var det "säkra nedladdningar".
Nu skrev jag faktiskt inte att det inte gick, utan jag skrev att jag inte hittade det. Lite skillnad.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Beklagar mitt ordval.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av SeniorLemuren »

[quote="rogerk8"]Hej SeniorLemuren!

Jag tog mig en titt på din trevliga blogg.

Personligen gillar jag inte upplägget riktigt även om det var funktionellt och fint, för mycket facebook över det hela anser lilla jag :)

Jag vill mera ha trådar som i EF där jag kan svamla på om mina projekt och där folk, när dom eventuellt tittar in, alltid ser det senaste i processen samtidigt som dom enkelt kan scrolla tillbaka i tiden och se tidigare delar hos skapelseprocessen.

Oslagbart tycker jag.

MVH/Roger

Tack för att du tog dig tid. Tyvärr alldeles för lite tid skulle jag säga. Allt det där du vill göra, ha en massatrådar och svamla i, där finns ingen som helst begränsning. Hittar du ingen lämplig kategori när du skall spara något så skapar du en ny inom en knapptryckning. Titta in och se det senaste i processen, inga problem där heller, scrolla tillbaka inom samma tråd, inga problem där heller. Du kan alltid klicka på nästa eller föregående inom samma tråd.

Men som sagt, jag vet ju att du är en person med mycket stora skygglappar så jag förstår att du har svårt att överskåda något som du inte tidigare har haft kontakt med. Forumet har du ju levt med en längre tid så det är väl betydligt mycket lättare för dig att ta in. Jag har varit med i forumet i mer än tio år, så fråga dig varför jag valde att starta en Blogg för att dela med mig till andra i stället för en programvara som är skapad till ett forum. Hur du kan jämföra bloggen med Facebook är en total gåta för mig och visar att du inte har satt dig in i hur det fungerar överhuvudtaget. Men tack i alla fall för visat intresse.

Edit: Såg att det diskuterades kommentarer också. Jag kan välja att stänga av sätta på kommentarer valfritt, jag kan välja att jag måste godkänna den första kommentaren från en läsare och sedan släppa efterkommande, Jag kan begära att de som vill kommentera måste registrera sin mailadress eller inte, jag kan välja att kolla alla kommentarer innan de blir synliga. Allt som kommenteras kommer alltid automatiska att hamna i slutet på aktuellt inlägg.

Det finns alltså möjligheter till precis allt du kan fundera ut. Länkar här till ett exempel i min Blogg där det finns en kommentar. Lägg också märke till vad som händer när du klicker på "Previous Post" och sedan från "Previous Post" klickar på Next Post. Finns ingen mer i samma ämne så visas den post som kommer tidsmässigt efter den föregående. Hur du vill länka posterna bestämmer du i och för sig helt själv. de behöver inte nödvändigtvis vara länkade i tid eller ämne.

Vad du egentligen enligt ditt fösta inlägg vill göra är ju att du faktiskt vill skapa en bloggs som per se är avsedd för just dig som författare. Att då använda ett programpaket som är avsett för ett forum som är avsett för att serva ett i stort set obegränsat antal författare är enligt mig total galenskap.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för att du tog dig tid med ett långt och tydligt svar.

Dock ogillar jag att du nedvärderar mitt sätt att se på tillvaron genom att påstå att jag går omkring med skygglappar, mycket stora dessutom.

Jag tycker jag ser mer klart på saker än vad många andra insnöade människor gör, så det så :)

MVH/Roger
PS
Det är inte mina "skygglappar" som gör att jag är sugen på phpBB, det är att jag gillar upplägget OCH naturligtvis har erfarenhet av det vilket gör att man inte behöver lära om sig så mycket vilket jag gillar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

En liten resumé hur jag tänkt mig mitt phpBB-forum:
1) Ingen annan än jag skall kunna skapa någonsomhelst tråd.
2) Folk ska inte behöva vara inloggade för att se bilder.
3) Kommentarer skall bara ske i en enda dedikerad tråd.
4) För att kunna lämna kommentarer krävs inloggning.
5) Med inloggning kommer också PM-funktionen.
6) Latex måste ingå.

1) Detta gör så att jag kan jobba ostörd med mina projekttrådar (som det nästan uteslutande kommer handla om), dvs det enda kladd som kommer finnas i trådarna är mitt kladd.
2) Jag räknar inte med särskilt mycket trafik utan ponerar att jag mest kommer skicka länkar till bekanta och då vill jag inte att dom skall behöva logga in sig för att se bilderna speciellt för att jag talar mycket i bilder, dom som besöker forumet är sedan också fria att bara glo på bilderna vilket samtidigt är nåt jag småstört mig på genom åren även om mrfrenzy förklarat att det till en del har med copyright att göra.
3) Kommentarer är roliga men kan helt enkelt vara knäppa och ibland inte ens sakna relevans för tråden, jag vill således inte ha det kladdet i trådarna utan istället förbehålla mig rätten till redigering av kommentarer i en separat tråd. Apropå det är det anmärkningsvärt vad en programmerar-vän sa till mig idag för han sa att det kan vara rätt drygt att läsa trådar när det är massa kommentarer för man tappar liksom fokus, nåt sånt sa han. Vi har redan varit inne på det men för konsensus repeterar jag och säger att kommentarer kan lämnas på två sätt där det ena är en kopiering av trådtiteln+kommentar, den andra är "höger-klick på vitt kort->länkadress->paste"+kommentar där då kommentaren länkas till aktuellt inlägg som dock vanligast är det senaste, denna "bruksanvisning" tänkte jag lägga längst ner på sidorna (där det står phpBB idag)
4) Inloggning är det enda vettiga sättet att hålla reda på vem som lämnar kommentar eller vem som skickar pm och det möjliggör således också eventuell munkavle på den person som inte kan sköta sig.
5) Förutom att kunna lägga kommentarer kan man också lägga PM om man är inloggad.
6) Ett tekniskt forum är inte seriöst utan LaTex. det engelska elektronikforumet Electronics Point saknar just LaTex och jag tycker det är väldigt B :) Om folk inte bara skall "vara sociala" kring elektroteknik så måste helt enkelt LaTex finnas där för matte är det universella språket. MadModder har tacksamt gett mig tipset att LaTex bara är ett plugin bort, gissar att jag klarar det annars vet Ni vart jag vänder mig :D

Så vad säger Ni?

Är detta möjligt?

Ni behöver inte komma med lösningar, bara antyd gärna att allt kan fixas med inställningar :)

EF rules!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt om lite.

#2 vill jag nog göra om.

Jag tänker såhär, en av anledningarna till att EF kräver login för bilder har mrfrenzy förklarat för mig (se hela förklaringen ovan) har att göra med att bottar annars kan tanka ner bilder hur som helst.

Nu har jag lite ambitioner med min hemsida/forum och det är att jag siktar på kunna starta eget (vilket nog aldrig inträffar för jag är så inkompetent) så småningom och då är det nästan korkat om alla ritningar och scheman är "Copyleft" som jag kör idag.

Dock kan jag tycka att med det fåtal medlemmar jag kommer få så kan dom (men bara dom) få kunna tanka ner scheman, ritningar och layouter som jag har lagt en massa utvecklingstid, svett, blod och tårar på :)

Jag vill alltså INTE att typ Google skall lista mina Knoppson-ritningar.

Det finns ingen egennytta i det annat än att det är trevligt att "hjälpa" folk.

MVH/Roger
PS
Jag skriver en del i Wikipedia och Wikibooks och jag gillar verkligen detta med Copyleft (såg uttrycket där nånstans för första gången) men om man vill tjäna lite pengar så kanske Copyleft inte är rätt melodi. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av swesysmgr »

Av dina krav att döma är det en blog du vill skapa snarare än ett forum, då är det antagligen enklare att använda en blogg-mjukvara som Wordpress än phpBB även om det senare säker går med phpBB genom att ha dig som den enda användaren.

LaTeX-stöd finns i Wordpress, https://wordpress.com/support/latex/.

Om du vill ha så lite problem som möjligt, du brukar säga att du inte är så duktig på datorer :), fundera på att inte bara hyra en vanlig web-hink utan en lite dyrare tjänst där någon annan sköter alla uppdateringar av det publiceringssystem (Wordpress, phpBB, Drupal etc.) du valt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad du är klok!

Just det där du säger om att man kan ha LaTex kopplat till Wordpress har jag faktiskt lite hört talas om men samtidigt inte riktigt trott på, vet inte varför men den senaste wordpressidan jag kikade på lyste ju inte direkt med det.

Jag bara MÅSTE ha LaTex om det skall vara nån som helst mening med min hemsida/forum/blogg.

Jag är glad att wordpress tycks ha det vilket gör det möjligt för mig att "se mig om" (bortanför mina skygglappar :D ).

Jag gillar dock EF's användargränssnitt så mycket att jag inte släpper det i första taget, en del för att jag ju är kass på datorer samtidigt som jag ändå lärt känna EF/phpBB ganska väl på 7 år (eller vad det är).

Med andra ord suger det att börja på nåt helt nytt ÄVEN om det kan vara bättre, så visst det kanske stämmer att jag har skygglappar men ärligt talat skiter jag i det för jag försöker bara ta plats här i världen och jag anser att om man skall kritisera varandras åsikter så håll Er till sak utan angrepp på personliga egenskaper eller annat tjafs, detta är precis vad jag vill slippa i mitt forum.

MVH/Roger
PS
En sak jag upplevt flera gånger på EF är hur folk tar illa vid sig för att an kritiserar deras älsklings-PRYL, det är ju inte dom som person man kritiserar, bara till exempel att Eagle suger när den placerar komponentnamn ovanför varandra så att man inte ser nåt, när jag kritiserade det blev en Eagle-fantast sur på mig personligen, men hallå eller, det är ju bara en pryl/mjukvara, hur kan det vara så känsligt? Tycker det vore bättre om man kunde hålla sig till sak, vilket du gör mycket bra samtidigt som du alltid är både ödmjuk och trevlig.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av swesysmgr »

Problemet med att välja en lösning (phpBB) som egentligen är anpassad för något annat är att du riskerar få lägg mycket tid på att lära dig att administrera och konfigurera den. Om du väljer en enklare lösning gjord för bloggande kan du istället lägga den tiden på att skapa innehåll.

Testa att registrera en gratis Wordpress-blog och se hur det känns? Utbudet av olika plugins och grafiska teman är enormt eftersom så många använder det systemet. Samma sak om du stöter på problem, det är garanterat någon av alla miljontals andra aktiva användare som stött på samma problem tidigare och skrivit om det.

På samma sätt kanske du kan skaffa ett enmånads-abonnemang hos någon webhost där du sätter upp PhpBB, Mysql m.m. och känner hur administrations-delen fungerar för dig?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Problemet med att välja en lösning (phpBB) som egentligen är anpassad för något annat är att du riskerar få lägg mycket tid på att lära dig att administrera och konfigurera den. Om du väljer en enklare lösning gjord för bloggande kan du istället lägga den tiden på att skapa innehåll.
Det här låter sunt, problemet är bara det där du säger "skapa innehåll", för hur mycket enklare är det att skapa innehåll i Wordpress som jag inte kan ett dyft av jämfört med att konfigurera upp phpBB som jag kan lite av (konfigureringstekniken undantagen)?
Testa att registrera en gratis Wordpress-blog och se hur det känns? Utbudet av olika plugins och grafiska teman är enormt eftersom så många använder det systemet. Samma sak om du stöter på problem, det är garanterat någon av alla miljontals andra aktiva användare som stött på samma problem tidigare och skrivit om det.
Mycket bra och trevligt förslag, här är "problemet" att jag redan har ett web-hotell som stöder Wordpress (Loopia), detta är sedan kopplat till min nya domän så det är bara att köra (både vad gäller Wordpress och phpBB, tror jag), men hur jag gör det i praktiken är en gåta.
På samma sätt kanske du kan skaffa ett enmånads-abonnemang hos någon webhost där du sätter upp PhpBB, Mysql m.m. och känner hur administrations-delen fungerar för dig?
Mycket bra förslag, här är dock problemet att du får det att låta så enkelt :)

MVH/Roger
PS
Diskuterade med en IT-vän som skolat om sig till Socionom för han tröttnade på IT och all den hysteri kring att det alltid bara var det senaste som gällde. Äldre fullt fungerandes datorer fick/kunde man liksom inte ha, sa han. Jag sa då till honom att jag höll fullständigt med. Jag börjar personligen bli så trött på IT att jag funderar på att gå analog :) Om NMT-nätet fanns uppe så hade jag skaffat en NMT-telefon (kan iofs flytta till Norge..) för jag är så trött på den digitala hysterin. Tycker dessutom att IT skapar mer papper än innan IT kom, mitt KOS-projekt (minnesoscilloskop med litet CRT) är ett bevis på detta för jag har nog skapat säg 100st A4-printningar av ett projekt som liknar mitt examensarbete (TV-Scope) från 1996 då det knappt fanns datorer men som bara krävde typ 10st A3-papper. Det är viss skillnad det samtidigt som mina digitala papper inte ens börjat att ta slut. Jag kommer komma upp i uppemot 150st A4-utprintningar innan jag är klar :) En annan sak jag är trött på är alla stavfel man gör med tangenterna. Varför? Jo för att andra inte skall störa sig på hur man skriver. Jag läser nog igenom mina inlägg tio gånger innan jag postar dom och jag gör det av tre skäl och det är för att de skall vara tekniskt riktiga, rättstavade och ha rätt grammatik, det är alltid en massa meck innan det blir bra och många gånger vill man slita sitt hår :) Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag sitter här. Inte när det gäller egna projekt i alla fal. När det gäller min inkompetens och att jag behöver ställa frågor så förstår jag att jag sitter här. Men detta är mycket en projekttråd där jag redan bestämt mig. Fast inte riktigt när det gäller bilder, kan vara bra att INTE behöva logga in för att se bilder för då får bottar tag i dom och man blir att synas bättre, som ensam användare så lär man ju inte få nån trafik alls, typ :(
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 juni 2020, 20:50:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av rvl »

Om NMT-nätet fanns uppe så hade jag skaffat en NMT-telefon (kan iofs flytta till Norge..)
Men då får du glömma FM-rundradio, men det kanske du redan har gjort?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej rvl din kämpe!

Finns det inga FM-sändningar i Norge (där NMT finns i typ fjällen) menar du?

Intressant att veta för det är inte sannolikt men inte helt osannolikt att jag en dag flyttar till just Norge för min bror bor där.

MVH/Roger
PS
Din telefon vägrar tyvärr fungera ordentligt. Tänkte lämnat in den idag men glömde den. Den säger konstant "Ingen åtkomst" trots 5st Rx-pinnar (gissar jag att det är). Min reparatör har en teori om att Tx-chippet är trasigt och planen är nu att flytta Tx-chippet från den riktigt gamla T28:an till din T28. Fast jag är inte besviken och klagar inte :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av rvl »

De bytte till digitalradio 2017. https://www.lifeinnorway.net/fm-radio/

Om jag hittar den andra T28-telefonen, så får du den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hemsidebygge medels phpBB

Inlägg av Spisblinkaren »

Skojar du?

Har du en till T28? :)

MVH/Roger
PS
Det var inte meningen att tigga och du såg att jag inte klagade, eller hur? Men tråkigt nog har jag ganska stora problem med din fina telefon. Ansträng dig nu inte för mycket med detta utan ta hand om dig istället!
Skriv svar