Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av grym »

man kan ju göra det i metall, men göra en hylsa runt cpig

cadde upp en ny variant och den är i skrivaren, kanske man kan prova den senare i helgen

glömde, ändra vinklen på pinnarna från 15 grader till 30 med 15 grade är det jobbigare att få den att klättra uppåt

för min del så accepterar jag 2-3 hundradelar bara det är konsekvent

jag vill ha en billig och ok prob så man kan råka köra sönder en och bara ta fram nästa utan att gråta

och en bordsprobe för verktygslängder med
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av Krille Krokodil »

Ullareds-klassen $150 Tormach-proben jag postade bilder på är busenkel att (mass-) tillverka, har justerskruvar för
centrera kulan [om man inte tycker om mjukvara] och har repeterat under 0.01 mm på de tester vi gjorde med den.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av hummel »

Hur löser man mjukvarujustering på en fräs som inte har låsning på spindeln, tycker ofta att min spindel kan snurra lite vid inmätning?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av Krille Krokodil »

Det får man ju lösa mekaniskt på något sätt. Helst med en indexering för 180 grader så att man kan kalibrera
snabbt & automagiskt.

Annars så är nog Tormach-probens enkla centrering nog stabil väl man har justerat in den om än att den inte är så kul att pilla med
att spänna & motspänna 6 skruvar.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av hummel »

Misstänkte det, har ingen sådan funktion på maskinen. Min 3D-prob från vers.by har bara 3 justerskruvar och är enkel att justera in.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av grym »

har kommit en liten bit frammåt, såg att jag klantat mig lite och funderar hur jag ska göra , fuskar ihp en plast del till och sedan kan man prova igen

fick 1/8" skaft och ska cadda upp en mindre modell med
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av grym »

skrev ut en mellanring, fick inte tillräckligt frigång mellan bitarna :oops:
satte ihop den och hadde lite annat fräsjobb idag men provade proben först

nu funkar det bra nog för mig
har ju bara en maskin som visar 0.005mm men proben är av på på 0.005mm
både i sidoled och höjdled
har en liten övergångssträcka med skrap där lysdioden flimrar lite, tror jag ska koppla en högtalare i serie med och lyssna på det

ska rigga upp så jag får lite lagom utväxling och montera en µ klocka och se hur bra det funkar

även prova hur bra centreringen funkar

sedan fortsätta och cadda för 1/8" skaften
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er Alla.

Sitter och funderar på detta med 3D-probe. Om de pinnar som kortsluter mellan kulorna i huset skulle bilda en liten "kona" som i PDF filen nedan. Skulle detta utgöra en bättre centrering av denna centrumdel och även bättra på repeterbarheten. Tar gärna emot lite synpunkter på detta.
Test fäste.pdf
Undrar John Eriksson i Bollnäs Mvh.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av grym »

min perssonliga gissning är att det inte gör någon skillnad
det är nog viktigare att man får dom 6st kulorna eller i mitt fall pinnarna så lika som möjligt
meningen med konstruktionen är att den är nollande i sig själv
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av John Eriksson »

Hej på ER alla.

Har börjat göra en sådan där 3D probe med 6 st vinklade två var mot varandra pinnar i huset som har diskuterats här. Har satt ihop den. Alla pinnar (9st) är 4 mm snabbstål H8 tolerans. Upplever dock problem med att få kontakt mellan den rörliga centtrumdelen och ett par av pinnarna. Har provat med kontaktfett som används inom elektronik industrin utan att det blev märkbart bättre. Tanken var att detta fett skulle skydda mot oxidation av ytan och kanske även rengöra, samt även att gör det lite lättare för pinnarna att glida motvarandra (minska friktionen). Alla delar är gjorda i min Modig maskin och fräst och borrats, brotchats i en delningsapparat. Så jag hoppas att det håller bätre tolerenser än i den video som beskriver proben
(
Har för mig att jag läst någonstans att just snabbstål kan vara problematiskt att få leda ström.

Funderar även på att isolera pinnarna i rörliga centrumdelen så att jag kan jorda direkt till BreakOut Bord kortet. Blir altså två ledare till proben. Har sett att på vissa köpe-probar så sitter det en liten rubin på själva probespetsen.

Funderar även på en annan sak. Spelar det någon roll om proben jordar genom maskinen eller direkt till jord på BreakOut board kortet. Tänker att det blir för stora övergångsresistanser här och var genom mskinens kullager och annat.

Hoppas att jag har beskrivit mitt problem så att alla läsare förstår. Tar gärna emot synpunkter och tips på vad jag kan göra.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Verktygsprobe - vilken konstruktion?

Inlägg av grym »

du kan få störningar om den går genom maskinen , eller hopkopplad med maskinen

rubinen är för att få en slitstark sak som håller diametern och inte slits, tål att glida på ex fräst yta

för min del så har jag fått häcken full med annat , hoppas jag får ro att cadda ihop me hårdmetallpinnarna
Skriv svar