Sida 1 av 2
Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 09:14:57
av Nesse
Hej, har nu köpt en kompressor men som jag har fattat så är jag tvungen att ha en y-d start till den? Stämmer det och isåfall kan någon förklara vilken som skulle funka?
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 09:24:17
av TomasL
Det går nog inte YD-starta den kompressorn, om man läser på motorplåten
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 10:21:16
av SJM
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 10:35:06
av Henry
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 11:17:38
av TomasL
Motorn borde vara stämplad D400V och Y660V, det är den inte, den är enbart stämplad för D400V, ja ja 380V då.
Jag tolkar det som att motorn inte är omkopplingsbar, utan fast D-kopplad
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 11:51:19
av FormerMazda
Borde inte en bild under ett lock ge sanningen?
Av stansningen på skylten tycker jag som Tomas, men dom kanske stansat den efter hur den är kopplad där under bara. Lättja liksom.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 13:29:55
av SJM
Har gjort detta på riktigt.
De allra flesta trefasmotorer går att koppla om mellan Y och D genom att flytta några bleck i anslutningsdosan.
Vid en given huvudspänning drar motorn mindre ström vid Y-koppling än vid D-koppling.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 13:41:50
av TomasL
Jo, men då är motorerna märkta med D400V och Y660V eller motsvarande.
Märkningen av denna motorn tyder på att det är en DOL-motor som inte är omkopplingsbar.
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 13:43:33
av säter
Vad är det för kompressor?
AtlasCopco?
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 17:04:54
av Palle500
Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 17:26:12
av säter
Jag direktstartar min svarv som har 10kW spindelmotor.
Det kanske kan gå med 7.5kW.

Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 18:14:47
av TomasL
Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.
En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta
Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 20:03:39
av Jan Almqvist
Här finns en PDF som heter:
"3-phase TEFV induction motors
(slip-ring or cage type)
Installation and maintenance"
https://www.leroy-somer.com/documentati ... 770_en.pdf
Re: Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 7 maj 2020, 20:42:05
av grym
den är 380v D
om det är så man kan koppla den som Y i motorns plintlådda så kan man Y/D starta den, bara lyfta locket och kolla
eller kan man ha en mjukstartare
Hjälp med yd start till kompressor
Postat: 8 maj 2020, 05:45:34
av Palle500
TomasL skrev:Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.
En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta
Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
Tänk om det inte ens finns en kopplingsbox på motorn? Rasar hela din livsbild då? Jag tycker du skrämmer TS med dina självsäkra argument men ack så tillkrånglade förklaringar för en oinvigd.
TS verkar ha löst problemet för vi har inte fått svar på vad som döljer sig bakom luckan?
Edit
Glömde att svara på din fråga "Varför skulle det vara "Klart"?"
Svaret har du själv skrivit i SEF år 2009 inlägg nr 5:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 87#p490233