Placering storlek och hur mycket som finns kvar av skallen samt vilka verktyg man har påverkar vad som är bäst. Som andra säjer, bra värmekälla underlättar mycket.
Jag skulle nog också satsa på Biltemas lösning. Har sådana pinnar men de har aldrig blivit använda. Glömmer att jag har dom.
Grispittar har nog aldrig fungerat bra, de är bara sista strimman av hopp, som släcks när de släpper och man har då fördärvat material i toppen av bulten som försvårar vidare operation.
Om man har svets så kan man svetsa på en mutter men om det är något grövre problem tar jag hellre en kort bult, eller kapar den kort, en hals på kanske 10 mm, och svetsar fast ovanpå resterna av den runda bultskallen. Mutter är svårare att svetsa präktigt på resterna av bultskallen och med bult riskerar man inte smälta egna greppytor.
MIG-svetsar med god ström runt om. Bultskallen som ska lossas är kanske halvrutten och det kan bli svårare om svetsen släpper så mycket värme och djup penetrering av bultskallen är bra.
Känner sedan med fast nyckel på den nya bulten om det går dra loss utan att det sviktar i svetsen, vilket oftast går men verkar det fortfarande sitta så hellre än att knäcka svetsen genom att ta i för mycket så blir det värmning med acetylen-brännare.
Nu har man förhoppningsvis den svetsade extra-bulten som sticker ut lite och blir lätt att värma på så att man därmed värmer ner i bulten man vill lossa utan att elda upp hela omgivningen.
Rödglödga och håll den temperaturen en stund vid svåra fall.
Knacka snärtigt med hammare, försök lossa utan att ta i allt för mycket. Värm och repetera ett par gånger vid behov.
Lossnar den fortfarande inte? Kolla om den är vänstergängad. Det har hänt förr.