Backlashkompensering i mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Backlashkompensering i mach3

Inlägg av strombom »

Hej!

Jag har lite glapp i axlarna på min cnc, till min glädje upptäckte jag för ett tag sedan att det går att kompensera för detta i mach3. Tyvärr går det extremt ryckigt när jag har kompenseringen aktiverad, verkar som att den accelererar ner/upp på nolltid. När jag fräser en liten cirkel blir det ett stenhårt ryck varje gång en axel byter håll.

Går detta problemet att lösa på ett enkelt sätt?

/Johan
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Johan,

Du har en % av max hastighet att ställa in i Backlash fönstret.
Kan också vara lite strul med CV påslaget, kanhända att i vissa fall får du övergå till Exact Stop istället.

Torrkör och testa dig fram. OBS!!! Du får ALDRIG öka FEEDRATE över 100% i din G-kod med backlash kompensering påslagen. Måste du kunna labba med olika feedrate så bör du skriva om koden till högre feedrate och sen kanske börja med 50% av koden maxhastighet och sen kunna öka utan att backlash ballar ur.[/img]
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jaha, jag brukar alltid köra med över 100%... :shock:

ska kolla närmare på det här, tack för allt du skrev!

/Johan
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ha det som en grundregel att alltid skriva din kod med feedrate i överkant så är du alltid på den säkra sidan så länge du har backlash involverat. Gasar du på så kan inte detta kompenseras 'on the fly', detta är nåt som är svårt att knäcka enligt Art i det interna i Mach3 programmet.

Jag har ställt ner min % till ca 10% har jag för mig på axlar som har lite glapp, detta är ju nåt som man inte kommer ifrån med trapetsskruvar och även i vissa fall billigare kulskruvar alt slitna såna.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ser/låter det här rimligt ?

Backlash på:
http://bildz.altronix.se/ef/med_bl.avi

Backlash avstängd:
http://bildz.altronix.se/ef/utan_bl.avi

/Johan
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad har du för % sats inställt i backlash fönstret?

edit/

har du klockat din backlash? ingen 'överkompensering' ??
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ser ju inte alls bra ut med dessa hack
Man tycker att match skulle bara addera x antal extra steg till nästa kod som ska utföras, & då borde allt flyta precis som vanligt
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag tycker också att det borde fungera precis som fagge säger.

nej jag har inte klockat den (har inte så fina mätinstrument), jag har bara vridit lite och kollat hur långt jag kan vrida innan det rör sig. väldigt ovetenskapligt.

jag har testat allt mellan 1% och 30% hastighet. jag tycker inget blir bra. i filmen körde jag på 15% tror jag. när jag kör på 2% blir det inga ryck men det blir ju väldigt långsamt, jag kör nog på ett lågt tal tillsvidare.

det är ingen katastrof, bara lite tråkigt att jag inte lyckas få mjuk gång även vid snabb matning.

jag tycker 1000mm/min är snabb matning :lol:

/Johan
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Där har vi nog problemet att du inte har riktiga värden som du har matat in för respektive axel, det låter som om du har matat in alldeles för stor kompensering.

Frågar så här, om du fräser en fyrkant på 10x10 både medurs och moturs vad får du för storlek på fyrkanterna? Utan nån kompensering !

Börja där, skaffa sen en riktig mätklocka (Julas billiga med stativ duger)
och klocka dig till riktiga värden för att få till det på riktigt. Men du får en klar fingervisning av fyrkantsfräsningen
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Inlägg av Niklas-k »

Fixa glappet istället och ha inte så stora förhoppningar med glappkompensering vs cirkulärinterpolering :-)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hehe, det är en väldigt enkel maskin... men jag kan säga att resultaten har blivit mycket bättre efter att jag aktiverade kompenseringen. så det får duga tills jag någon gång i framtiden uppgraderar 8)
Skriv svar