Dubbellinjer=vändglapp?
Postat: 24 mars 2020, 22:25:11
Hej, länge sedan jag skrev något här. Jag försöker få ordning på min 3d-skrivare. Jag har problem med att linjerna hamnar ojämnt, vilket jag tolkar som att jag har vändglapp i en av axlarna. Skrivaren är ett hembygge med rörligt bord, axelkopplingar och kulskruvar på xy-axlarna. Extruderpaketet är en kinakopia av en prusa extruder (diameter 0,4 mm enligt beskrivningen). Styrningen är rumba med marlin. Jag skriver ut med PLA vid 190 °C. Allt är slicat i cura.
Exemplet på bilden är provocerat genom att jag har minskat mängden material för att det ska bli tydligare att se. Linjerna borde ligga jämnt 0,4 mm ifrån varandra (c-c) men det blir liksom dubbellinjer istället. För mig ser det ut som att det kan vara orsakat av vändglapp på antingen X eller Y. Så jag uppgraderade till marlin 2 och provade med kompensering, men den verkar inte hjälpa alls, man ser faktiskt absolut ingen skillnad med X=0,1 mm. Ni som har lite mer 3d-vana, kan det här vara något annat? Finns det någon effekt som gör att en ny plaststräng vill dras mot den tidigare? Är mitt munstycke mindre än jag tror?
Här följer ett utdrag ur Configuration_adv.h där jag aktiverar kompensationen, sen använder jag M425 för att sätta ett värde och aktivera.
Exemplet på bilden är provocerat genom att jag har minskat mängden material för att det ska bli tydligare att se. Linjerna borde ligga jämnt 0,4 mm ifrån varandra (c-c) men det blir liksom dubbellinjer istället. För mig ser det ut som att det kan vara orsakat av vändglapp på antingen X eller Y. Så jag uppgraderade till marlin 2 och provade med kompensering, men den verkar inte hjälpa alls, man ser faktiskt absolut ingen skillnad med X=0,1 mm. Ni som har lite mer 3d-vana, kan det här vara något annat? Finns det någon effekt som gör att en ny plaststräng vill dras mot den tidigare? Är mitt munstycke mindre än jag tror?
Här följer ett utdrag ur Configuration_adv.h där jag aktiverar kompensationen, sen använder jag M425 för att sätta ett värde och aktivera.
Kod: Markera allt
//
// Backlash Compensation
// Adds extra movement to axes on direction-changes to account for backlash.
//
#define BACKLASH_COMPENSATION
#if ENABLED(BACKLASH_COMPENSATION)
// Define values for backlash distance and correction.
// If BACKLASH_GCODE is enabled these values are the defaults.
#define BACKLASH_DISTANCE_MM { 0, 0, 0 } // (mm)
#define BACKLASH_CORRECTION 0.0 // 0.0 = no correction; 1.0 = full correction
// Set BACKLASH_SMOOTHING_MM to spread backlash correction over multiple segments
// to reduce print artifacts. (Enabling this is costly in memory and computation!)
//#define BACKLASH_SMOOTHING_MM 3 // (mm)
// Add runtime configuration and tuning of backlash values (M425)
#define BACKLASH_GCODE
#if ENABLED(BACKLASH_GCODE)
// Measure the Z backlash when probing (G29) and set with "M425 Z"
//#define MEASURE_BACKLASH_WHEN_PROBING
#if ENABLED(MEASURE_BACKLASH_WHEN_PROBING)
// When measuring, the probe will move up to BACKLASH_MEASUREMENT_LIMIT
// mm away from point of contact in BACKLASH_MEASUREMENT_RESOLUTION
// increments while checking for the contact to be broken.
#define BACKLASH_MEASUREMENT_LIMIT 0.5 // (mm)
#define BACKLASH_MEASUREMENT_RESOLUTION 0.005 // (mm)
#define BACKLASH_MEASUREMENT_FEEDRATE Z_PROBE_SPEED_SLOW // (mm/m)
#endif
#endif
#endif