Cartridge till gammal bärbar spelkonsoll: Gamate
Postat: 1 mars 2020, 12:44:03
Hejhopp!
Har i två år haft en tanke om att bygga en "pirat"-cartridge till den gamla bärbara spel-konsollen Gamate. Det finns svjv bara en sådan
i dagsläget och den ska inte vara så bra. Det finns en emulator till Mame för Gamate dock, så folk har helt klart reverse-engineerat
allt och läst ut spelen.
På wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Gamate
Det finns även en mycket bra beskrivning på hur den utför sin startup-sekvens och förhandlar mellan consolen och cartridgen, en textfil på det vilda Internet. Jag har den sparad om någon mot förmodan skulle vara intresserad.
Min första tanke var att bara sätta en snabb CPU, typ en STM32:a på kortet och låta den emulera parallellt ROM/flash. Men jag
är lite orolig för att inte hinna. Bussklockan på Gamate:n är trots allt 2MHz. Dessutom kan spelen vara upp till 512kB så lagring
blir ett problem.
Min senaste tanke till schema är alltså:
Gamate adress/data-buss <=> 5V/3.3V levelshifters <=> CPLD <=> 512kB parallellt RAM.
Utöver det ovan blir det en parallell eller seriell buss mellan CPLD och en MCU (STM32 eller AVR).
Till MCU:n ansluts ett SD-kort. För att kunna ladda upp spel/program i RAM från SD-kort
Jag har aldrig programmerat en CPLD innan, men har fått låna ett labbkort och gjort ett första test, det verkar lovande.
Så det första jag tänker göra är att CAD:a ett kort med levelshifters, samt CPLD på och mycket breakout-pinnar.
På så vis kan jag börja med att få igång CPLD:n och implementera kopieringsskydds-kretsfunktionaliteten.
Det slutgiltiga målet är att skapa ett demo för Gamate:n och ställa upp i Wild-compot på Gerp något år!
Men min första fråga är:
Har någon tips på bra kompakt (ytmonterad) tvåvägs levelshifter? Behöver 8 pinnar till databussen.
För adressbuss och övriga signaler räcker det med envägs levelshifter. Tips?
Kommer rapportera framsteg (och motgångar) i denna tråd.
MVH: Mikael
Har i två år haft en tanke om att bygga en "pirat"-cartridge till den gamla bärbara spel-konsollen Gamate. Det finns svjv bara en sådan
i dagsläget och den ska inte vara så bra. Det finns en emulator till Mame för Gamate dock, så folk har helt klart reverse-engineerat
allt och läst ut spelen.
På wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Gamate
Det finns även en mycket bra beskrivning på hur den utför sin startup-sekvens och förhandlar mellan consolen och cartridgen, en textfil på det vilda Internet. Jag har den sparad om någon mot förmodan skulle vara intresserad.
Min första tanke var att bara sätta en snabb CPU, typ en STM32:a på kortet och låta den emulera parallellt ROM/flash. Men jag
är lite orolig för att inte hinna. Bussklockan på Gamate:n är trots allt 2MHz. Dessutom kan spelen vara upp till 512kB så lagring
blir ett problem.
Min senaste tanke till schema är alltså:
Gamate adress/data-buss <=> 5V/3.3V levelshifters <=> CPLD <=> 512kB parallellt RAM.
Utöver det ovan blir det en parallell eller seriell buss mellan CPLD och en MCU (STM32 eller AVR).
Till MCU:n ansluts ett SD-kort. För att kunna ladda upp spel/program i RAM från SD-kort
Jag har aldrig programmerat en CPLD innan, men har fått låna ett labbkort och gjort ett första test, det verkar lovande.
Så det första jag tänker göra är att CAD:a ett kort med levelshifters, samt CPLD på och mycket breakout-pinnar.
På så vis kan jag börja med att få igång CPLD:n och implementera kopieringsskydds-kretsfunktionaliteten.
Det slutgiltiga målet är att skapa ett demo för Gamate:n och ställa upp i Wild-compot på Gerp något år!
Men min första fråga är:
Har någon tips på bra kompakt (ytmonterad) tvåvägs levelshifter? Behöver 8 pinnar till databussen.
För adressbuss och övriga signaler räcker det med envägs levelshifter. Tips?
Kommer rapportera framsteg (och motgångar) i denna tråd.
MVH: Mikael