Kondensatorer och audio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ElectroPek
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 juni 2005, 10:45:47
Ort: Stugun eller Övertorneå (pendlar)

Kondensatorer och audio

Inlägg av ElectroPek »

Hallå, jag undrar när det är dags att byta kondensatorer i audioprylar på grund av att dom är uttjänta och påvärkar ljudet. Vilken livslängd har olika kondensator typer? hur är det med ytmonterade kondensatorer? Hur mycket påvärkas i så fall ljudet på grund av uttjänthet?
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

De som åldras är väl i första hand elektrolytkondringar? Jag har fått för mig att elektrolyter inte används så ofta i signalvägen (i alla fall inte polära), utan mer som t.ex strömbufftert till slutsteg.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Har bytt en del trasiga elektrolytkondingar som suttit på utgången på förstärkare som haft kanske 15-20 år på nacken. Halvkassa elektrolyter kan även orsaka många konstiga fel på tv-apparater. Men där sitter dom ofta tillsammans med höga spänningar och komplicerade laster, och det är ofta det som påskyndar processen. Kondensatorer som är nyare än 10 år som sitter i signalvägen i förstärkare orsakar inte direkt någon ljudförsämring, och ytmonterade behöver du heller knappast bry dig om att byta (om inte något fel orsakat att dom fått felaktiga värden naturligtvis)
ElectroPek
Inlägg: 68
Blev medlem: 16 juni 2005, 10:45:47
Ort: Stugun eller Övertorneå (pendlar)

Inlägg av ElectroPek »

"elektrolyter inte används så ofta i signalvägen" men om dom används för avkopling kan det väll bli brum mm. Hur är det med tantal kondensatorer?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Det är nog ingen fara
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Små doppade varianter är, till skillnad mot våta elektrolyter, 100% hermetisk inneslutna. Sen så har dom inte heller någon flytande elektrolyt i sig som kan torka eller läcka ut. Vet dock inte om det kanske finns tantal varianter som är uppbyggda med våt elektrolyt eller någonting sådant.
Skriv svar