Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Klar trodde jag, men jag hittar hela tiden nytt jag vill förbättra, så jag tog bort "KLART" från rubriken idag.

Bifogar även en bild som togs idag, den är bra, men jag vill göra den ännu lite bättre, med en bättre sadel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Klickmans skrev: 9 januari 2020, 15:02:57 Frun köpte en "Permobil" i slutet av 2019, med Blått ljus i U:et fram.
(Detta förbannade Blå led-ljus var det första jag kopplade loss direkt)
Ganska snabbt föddes tanken på att göra den unik på riktigt, personlig.

Denna är nu tänkt att bli den mest personliga Permobilen i Skåneland.

Bild

Drivs med 60 Volt (5x12volt) och ska extrautrustas med lite nytt som drivs med 12 Volt. Eftersom jag inte fått loss något kopplingsschema och är osäker på var och om jag kan plocka ut tillräckligt med ampere, så har jag köpt ett separat batteri till allt extra. Mest för att inte belasta originalsystemet och originalbatterierna som sitter under sadeln. Detta (för ETON 3S 550 UPS) har jag köpt: https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... x-101.html

I denna tråd kommer jag att posta bilder på dom komponenter jag har fått hem, och med lite tur får jag lite kloka råd på vägen av er som varit med förr. Ska tillägga att jag inte ser så bra längre, men än så länge bra nog att få köra bil dagtid. Tänkte sluta med det och köra med fruns UNIQUE-4 istället.

Den går bra, men är lite tråkig i originalutförande. Det sitter glödlampor i alla socklar, och dessa ska bytas ut mot LED. Kommer även att montera extra sidopositionsljus (på skärmarna) som jag hittade i England. Dessa har jag köpt:



Eftersom det är ganska många små projekt som ingår i det stora huvudprojektet tycker jag att det kan vara på sin plats att dela (sharing is caring) mina erfarenheter på ett forum som detta. Bilder kommer att postas, frågor kommer att ställas. Med lite tur så blir allt rätt och jag slipper ta fram brandsläckaren. Synen är ett problem, även kroppen som ibland behöver morfin, här kallat "moffe"

Mer som ska byggas in/eller redan är inbyggt när du läser detta:

GPS-Tracker
Stereo
Överfallslarm
Mobilhållare (för RDS och MP3)
Strobeljus (RED) fram och bak
Radio med RDS
Laddningmonitor för CTEK laddare
Larm (finns redan 2 olika)
Främre strålkastare, separat. 2000 Lumen (Klarus)
Bromsljus: byter ut glödlampa till LED
Blinkers: byter ut glödlampor till 1,5 Watt LED
Förstärkare (Stereo) med bas diskant volym
Högtalare: Har köpt vattentäta, kan bli för stora.
Rörelseaktiverade breath-led´s, tre olika lägen.
Detta är vad jag kommer ihåg i skrivande stund.

Förslag och projekttips är synnerligen välkomna.

Frun köpte den här: https://www.mobilitypower.co.uk/product/unique-4-r

Nörden heter Ingemar, och är född 1958. Välkommen till mitt projekt!

(Tack till min vän Anders, tack vare hans Weller blev projektet verklighet)

Edit: Idag 27/11 2021 22:00 ungefär avslutar jag projektet. Den är klar nu.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: (KLART) Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Teknikern »

Den länk du la in är till SR-play alltså radiodokumentären om vart hans orgel tog vägen och den är också riktigt bra, det finns en uppsjö radiodokumentärer om artister, både svenska och utländska som är riktigt intressanta, sök på P1 / P2 / P3 / P4 musikdokumentär, perfekta att lyssna på när man gör annat.

Det programmet jag menade finns på SVT-Play och här är länken, också där på "Öppet arkiv" finns massor att titta på. :)
https://www.svtplay.se/video/29351732/j ... -hansson
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av säter »

Klickmans skrev: 29 augusti 2022, 01:20:46 jag tog bort "KLART" från rubriken idag.
Det står kvar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: (KLART) Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av rvl »

Ännu ett fall av att det inte går att editera gamla inlägg, (se den icke demokratiska röstningstråden) men ser det alltså ut för användaren som om det var möjligt?

Edit: editerar detta inlägg för att inte spamma tråden ytterligare
Ja lemuren råkade också ut för det nyligen.

Testade med att söka upp egna gamla inlägg och mycket riktigt, editeringslänkarna finns inte där.

Och även om länken funnits så skulle det inte gå att editera, vilket är betydligt mer informativt, än att i misstag trycka på citera istället.
Information
Du kan inte längre redigera eller ta bort detta inlägg.
Senast redigerad av rvl 29 augusti 2022, 12:30:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: (KLART) Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag gissar att TS tryckt på citera-knappen och trott att det är redigera.

Då kommer man till att posta ett nytt inlägg, men det ser inte helt olikt ut redigera-sidan...
Såg någon mera tråd häromdagen med exakt samma fenomen.

Skickade för övrigt PM till Klickmans i morse med budskapet att namnbytet inte fungerade, och varför.
En lämpligare väg att gå än att skräpa ner ytterligare i tråden kan jag tycka...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: (KLART) Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Mizzarrogh »

Trevligt att se dig tillbaka Klickman! :)
Ja, det har blivit litet bökigt att ändra gamla inlägg numera, jag vet inte exakt varför, men hoppas att detta ändras snart. :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tack.

Har ju tänkt bygga vidare på Permoräsern och ville att ni skulle få se att projektet lever än.
Därför försökte jag ändra KLART, men det funkade tydligen inte. Nåväl, det löser sig väl ändå.
Dom nya (4 nya) positionsljusen visade sig vara väldigt effektiva, speciellt när dom "blinkar"

Dom där framme passade perfekt i dom fula benen/hornen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Nästa sak att fixa bli den nya sadeln, oklart hur mycket tur jag har med passformen.

Ögonmåttet sa att det skulle kunna låta sig göras, men jag får väl se när den väl kommer.
Skickad, så någon gång denna vecka kan jag ta bort Originalsadeln för att se passformen.
Kan jag bara få den "på plats" så kommer mina framtida utflykter att bli mer ryggvänliga.

Sen flyttar vi in 3 November på nya stället.

Där ute får jag arbetsro, och slipper låsa fast och mecka med det. Utomhus än så länge.

Men det blir mycket bättre än här, och så mycket trevligare i Abbekås.

Över tid ska jag försöka fixa ett tak över Permoräsern, kanske en liten bod att arbeta i.
Senaste tiden har jag pratat med många här i Ystad, som alla tycker att den är "speciell"
Fräck säger någon, Unik säger jag. Så att få ta den med mig dit och fortsätta känns fint.

Där kan jag även ta fram mina grejor som jag hade här i rummet tidigare. /Testbänken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Klickmans: Roligt att du är på hugget igen! Trevligt att se Permoresern! Det blev snyggt med ljusen.

Bra att du har hittat ett nytt boende! Skönt att du slipper dom där tomtarna! Fint vid havet!

Jag är inte heller någon "svensson" men är glad för det! Kreativ och tänker lite utanför boxen! Så ska det vara!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tack, det värmer.

Använder den mycket mer nu när dom främre stötdämparna visade sig behöva bytas, vilket gjordes förra månaden.

Trevligt att vara här igen, läser det viktikaste när jag kan och tittorna är skarpa.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Ja, roligt att se dig här igen som sagt! Hoppas att tittorna är skarpa!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Goda Nyheter!

Den nya sadeln kom idag, återstår att öppna paketet, och börja fundera på inpassningen.
För blotta ögat ser den större ut än Originalet, kommer från en numera skrotad snöskoter.
Ska titta på den nu i veckan när vi packat ner en runda till, men nu är den iaf här i Ystad.

To be continued.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Ja, trevligt! Hoppas att den ska passa!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@opampen.

Det ska jag se till att den gör, på något sätt kommer jag att få till det.

Dock så låter jag den ligga kvar inplastad tills vi kommer ut till Abbekås, där får jag mycket bättre arbetsmöjligheter,
och kan lugnt låta både Permon (olåst) grejorna ligga ute i trädgården och framme utan risk för stöld eller förstörelse.

Dessutom ligger dom få verktyg jag äger nerpackade, så jag har mycket trevligt att se fram emot.

Sadeln blir nog en bra investering för ryggen, även om den får vänta lite till innan den kommer i bruk igen.
Ska bli kul att få komma igång snart, saknar mina små Elektronikprojekt, lödstationen, och Labbaggregatet
Eller snarare möjligheten att förverklig från idé till färdigt. Det som gav mig så mycket glädje om dagarna.

Där ute får jag ett "stort" förråd jag kan jobba i, inget fancy med värme eller så, men iaf tak över huvudet.

Det sitter lyckligtvis ett El-uttag under knappen till takbelysningen i förrådet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar