Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Brevbäraren meddelade precis att du fått ditt paket.
Sådana där spännen är bra. Fast jag har ett verktygsbälte där det öppnar sig när man minst vill, tex när man står 5 m upp på stegen.
Som vanligt så slutar det med att Biltema har det man letar efter.
Annars brukar olika fritidssiter ha dessa grejer.
https://www.biltema.se/fritid/resa/rygg ... 2000036118
IMG_2677.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

På tal om billigt, och att snålheten bedrar visheten.

Ibland när jag har lågvatten i börsen så har jag inget val, utan måste ibland köpa det billigaste jag kan hitta.
Fotstöden fick mig dock att höja på ögonbrynen, den här sortens kvalité har jag då inte sett på mycket länge.
Samma sak med det långa paketet som nyss hämtades ut, välpackat och helt skyddat från omild Posthantering.

När man ser sånt blir man Glad.

Inte bara för att det är bra grejor, utan att man har förstånd att inse skillnaden mellan mög och riktigt hantverk.
Nu vet jag vad jag ska göra idag. Läsa om monteringsinstruktionerna ett par gånger till, och låta jobbet ta sin tid.
Här finns inget utrymme för hafsverk, det vore nästan som en skymf mot den som lagt sin själ i att få det här fint.

Proffs, inget annat.

x20211110_121405.jpg

Vet att jag inte får använda superlativ, det missuppfattas och får folk snea, trots att jag skriver det i all välmening.

För att jag tror på vänlighet, och riktigt jävla bra Svenskt Hantverk. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

mcrj skrev: 10 november 2021, 12:32:52 Menade bara principen typ vilket spännband som helst.
Principen är bra, den jag hade runt träbitarna/ryggstödet är i metall, och har fler tänder än jag.

Ska kolla ikväll vad mer man kan fästa med, har även en del kardborre.

Passar på att berätta att "No more Nails" var precis så bra som dom påstod, sitter som en smäck.
På bilden här så håller jag den/båda rakt ut i luften, och inga strumpeband runt kuddarna heller.
Återstår att behandla träet där det är bara rent trä, sen kan det bli montering kanske till helgen.

Får rappa på med det, kådan började rinna idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Det börjar ränna till här, så nu är det brådis att få trästommen klar.

Lilla frun letade efter svart färg och då ramlade denna plåt fram, blir perfekt att fästa antennenfoten (magnet) på.
Jordplan löser jag senare, men just idag blev det limmning, kanske behöver förstärka plåten med självborrande skruv.
Den yta som ligger närmst bordet är helt klädd med det där svarta, just nu glömt namnet på det, kardborre var det.

[VISA]
Om Gud vill och fittan håller så blir det bra, som Fantomen brukade säga.

Kanske är en tankevurpa, men utifrån det jag har hemma får det bli så här med ryggstödet, och jag tror på det.
Färgen stryks på i morron, samma med att slipa ner kanterna med 400-papper. Tiden rinner lika fort som kådan..
Men jag tycker att jag har grepp om det, förhoppningsvis kan jag montera allt på en och samma dag, pisseblöta.

Kanske det räcker med kardborr mot det befintliga ryggstödet.

Skulle det inte räcka så tar jag nästa steg, utifrån vad jag har hemma. Beställer ljuslister i natt, ska på stagen.
Lika bra att ha dom hemma och kanske förmontera dom (en på varje sida) innan jag slutmonterar, vi får se vilket.
Det går runt i skallen just nu, är inte van vid att göra flera saker samtidigt, men allt hänger ju ihop (Permoräsern)

Den som ser han ser. (förutom jag själv då)

20211110_215737.jpg

Kul jag hann använda kameran som tyngd, hittade inget bättre sätt att sätta press på limmningen, 12 timmars härdtid.
Det fanns en tid då jag kallade mig för problemlösare då någon lite för nyfiket frågade vad jag egentligen jobbar med.
Numera svarar jag istället att jag är Prostituerad, men det verkar folk inte tro på. Inte "Stay Friends" heller, tråkmånsar.

Lite humor dör man väl inte av, eller :?:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Vore bra om du monterar momentstagen innan du börjar montera LED lister. Just för att veta att allt passar och blir rätt inställt med vantskruvarna. Sen vill du väl ut och åka? Eller du kanske tycker grannens borrande är ljuv musik :-)
Glöm inte att byta till nya helgängade M6 skruvarna med rätt brickor till fästet för hela fotstödets L-järn i permogolvet.

Det är lätt att ta bort vinkeljärnen efter montering när LED listen skall monteras. Två M6 skruvar och sprinten i vantskruven.
De svarta plastbrickorna till vantskruvarna kan du fästa med en droppe kontaktlim i vantskruvarnas gaffel, så blir det mindre pillrigt.

Låsringarna till sprintarna är lite luriga. Träna lite inne först. Den bockade änden skall lossas först vid demontering.
IMG_1986.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Är redan på gång, 8) fick gå in och ta på mig lite mer kläder och bättre underlag att sitta på.

Så det kommer att bli klart idag, ledljusen hoppade jag över strax innan jag kom i säng i natt
Just för att jag behöver komma ut och köra NU, bra ljus här idag och inget regn som irriterar.
Så jag har varit igång ett tag, tränat på den där roliga (kluriga låsringen) sen oljudet började.

Ska även måla lite trä idag, så här finns lite att göra.

Hoppas kunna köra till havet under eftermiddagen kvällen, och ljus har jag ju redan runt om.

Batterierna är klara för färd, idag blir en bra dag. :banan:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Ring om det är något du undrar över. Idag är det inga Teams bokningar :-)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Inloggad från bilen, litet tangentbord.

Återkommer när jag är hemma igen, monteringen klar, vilken känsla att kunna göra något själv även om det tog sin tid!

Ja jävlar vad kul jag har haft idag. Inte bara jag faktiskt, berättar från datorn istället.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Så där ja, dags att berätta och visa ett par bilder från slutmonteringen idag.

Laddade ner instruktionsanvisningarna till min platta och försåg den med lite skydd för väder och vind.
Var inte alls förberedd på att det skulle bli så kul att leka elitgymnast igen, men detta var riktigt roligt.
Med instruktionen på skärmen var det lätt att få det rätt, så jag skruvade av allt och gjorde om det igen.

Tog lite (många) bilder med plattan, men visar bara tre idag. (Save serverspace)

IMG_1079.JPG

Passade på att rostskydda där jag kom åt eftersom jag ändå var nere på jorden en stund, även bultarna.
Drog åt lagom utan att använda kraft, sen monterades säkringarna på vantskruvarna, lätt som en plätt..
Kände på grejorna efteråt och tyckte det verkade bra, dom nya bultarna fram gick ner som en dans nu.

Sen ville jag inte hem igen, utan tog en runda ner till Promenaden för att ta några bilder.

A5148690-D44E-4A4F-A75E-6903815E0FB9.jpeg
Nere i Norra Promenaden möter jag där två trevliga äldre män, som visade stort intresse för min Permo.
Utan att berätta för mycket blev det ett väldigt trevligt spontanmöte, och jag berättade om mitt projekt.
Det ena gav det andra och innan jag åkte hem igen hade båda fått varsin provtur, det gjorde deras dag.

Konstigt egentligen, jag som inte tycker om dom flesta människor.

Speciellt inte dryga Ystadbor (högnäsor), men jag litar ju som alltid på magkänslan, och den sa JA idag.
Trevligt att kunna möta seriöst intresserade, och kunna berätta lite mer om mitt ettåriga Permoprojekt.
Klart jag berättade att jag hela tiden fått hjälp av utsocknes med dom tunga grejorna, och elektroniken.

Visade några av dom dolda funktionerna, men avslöjade inte allt.

Den stora vinsten för mig idag var när jag efter två försök lyckades få den äldste av dom att provköra den.
Först kände han sig inte riktigt redo, men jag förklarade hur den funkar, och att den ligger i lägsta växeln.
Sen klev han ombord, och körde in till kyrkogården, och stannade där. Stackarn hittade ju inte backväxeln.

Hans kompis fick knalla dit och rätta till det, sen kom han glidande tillbaks.

Det leende han hade i hela ansiktet när han kom tillbaks gick inte att ta miste på, han var lycklig en stund.
En fantastiskt fin upplevelse sa han, den här var riktigt trevlig att köra med. Samma sak med hans kompis.
Dom tackade och bockade för att jag var vänlig nog att låta dom provköra. Bra folk känner jag igen sa jag.

Magkänslan, jag litar på den.

AD4E4A57-AA59-4AD4-A4ED-8C923C016D7F.jpeg
Sen satte jag mig tillrätta, la in trean, och vinkade som Kungen. Sen körde jag Glad hem till lilla frun igen.
Så det har varit en bra dag i Ystad idag, inga sura glappkäftande grannar eller andra idioter som stör friden.
Blir nog en runda till ikväll innan jag låser fast min maskin, tar fram yxan, och sover där ute på balkongen.

Nej just det, jag har ju nytt systembatteri, så Trackern mår bra igen.

Men den måste ändå låsas fast i väggen, är inte så sugen på att bli av med den nu när jag är nästan hemma.
Bara ryggstödet kvar, målade på det tidigare idag, och slutför nog arbetet i morron, sen blir det Fredagsmys.
Nu är jag lagom grusig i ögonen, så det blir nog inte mycket mer än detta för idag. Så jävla Glad jag är idag!

Äntligen färdig, fast bara nästan.

Ryggstödet måste anpassas, och ska fästas på något sätt. Riktigt hur är inte bestämt än, får grunna på det.

Den här karamellen (känslan) vill jag gärna behålla ett tag till, 8) så jag loggar ut.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Tur att herrn kom tillbaka från kyrkogården. Inget kul att bli kvar där :-)

Nu när fotplattorna är kompletta med momenstagen så blev det riktigt snyggt och du fick nog en bättre körställning än vad det blivit med durkplåten. Kompletterat med ryggstödet så hoppas vi att kroppen håller länge och att du har fått tillbaka din mobilitet måste vara en höjdare.
Du har även betalat mig för alla omkostnader inkl material och mer därtill, Tackar.
Med de rätta verktygen hade en bockad durkplåt varit enkel att tillverka. Denna lösning har verkligen inte varit lätt att framställa med vinkelslip och fil m.m, den består av många detaljer.
En produktutvecklare skulle sågat varje försök att sätta detta i produktion. Men vad spelar det för roll, det är ju ett stycke hantverk Made in Sweden. Inte endast som Volvo mfl. Säger "Designed in Sweden".
IMG_2689.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

JAg ser men jag ser inte bra. (tillfälligt vajs eftersom jag använt tittorna flitigt idag)

Det jag ville komplettera med var sidopositionsljusen jag vill köpa, bra att jag inte gjorde det.
För när jag satt här och funderade så kom jag på att jag kan tillverka dom själv, minst lika fina.
Köpte en rulle 12 Volt ljus förra året, som hade fel Kelvin just då. Idag kom den till nytta ändå.

Inte klart än, men jag ville visa principen. (hela rullen drar nu 2 Amp, vilket är positivt för mig)
Kanske passar på att bygga mig ett par parkeringsljus samtidigt, eller halvljus kanske det heter.
Skit samma, jag har en rulle, och den tänker jag använda istället för att beställa hem färdigt.

(Saknar dock installationskabel, skulle vilja ha röd/svart silikonkabel. Samma som jag haft förr)

Mäter på stagen och tillverkar 2st sidopositionsljus som täcker exakt hela längden (ej vantskruv)

Återkommer om några timmar, läser om det hänt något sen jag postade bilderna tidigare idag.

Det är fokuseringen som kukar sig, ögat orkar inte riktigt ställa in emellanåt, jävligt irriterande.

Dags för lite olja i tittorna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Du skulle hitta lite orange transparent slang som passar på vinkeljärnen när LED listen sitter där.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fräck bild!

Ja vad ska man säga? Det är fan så mycket lättare att köra ut nu när den är anpassad för en vuxen.
Tänker mig att knappt en halv kines kan sitta där och dingla med benen annars, nu är den perfekt.
Fotstöden är stadiga och bra, men som med allt annat så utsätter jag inte mina grejor för dumheter.

Typ Offroad och andra adrenalinhöjande aktiviteter.

Kör man ordentligt (inte full patte) och tänker efter före så han man en bra Permoräser i den jag har.
I mina ögon är det en glidare, konstigt egentligen att jag inte monterade fotstöden först av allt extra.
Baklänges, det verkar vara så jag "planerar". Mobilitet och frihet, det är det jag äntligen fått tillbaks.

Mucho Tack för hjälpen, och alla goda råd på vägen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fick fram en bild till från dagens (gårdagens) slutmontering av dom två fotstöden, här mina två Testpiloter.
Dom fick känna på den i Norra Promenaden efter att vi hade pratat lite teknik och om ambitionen att ändra.
Den var på sitt sätt fin från fabrik, men med många brister, för att inte tala om (bristande kvalitetskontroll)


Bild


Nu är den så mycket roligare, och unik. Så jag möter ibland folk som gärna vill prata om den.

Förra året ute i motionsslingan plockade jag upp två barn som stående fick prova att köra den (jag bakom)
Dom här stunderna blir alltid trevliga, och jag behöver träna på att vara lite trevligare till okända figurer.
Med Permoräsern får jag det (social träning) på köpet, det blir liksom något intressant att snacka runt om.

På den vägen är det, och inom kort löser jag dom sista viktiga bitarna, som ryggstödet.

Har lite fler önskemål om LED jag skulle vilja montera på den i vinter, men jag tar när extra pengar finns.
Men först ska jag leta efter 10 meter bra installationskabel, silikon eftersom den är så mjuk och hanterbar.
Köpte i Kina tidigare, men med alla avgifter och flera veckors väntan på att få hem dom så tröttnade jag.

Sägs att Banggod är bättre om man väljer något visst där, ships from CN?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Chansade och tog hem några meter för kommande installationer, ser ut som samma kabel jag haft tidigare.

Lättarbetad och fäster bra när man löder på den. (Köpte på FastTech tidigare)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar