Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Tackar, blir att beställa och testa på 4-hjulningen.
Hittade detta:
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... -vajrarna/
Edit
Köpte här
https://www.twostroke.se/buzzetti-vajersmorjare
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Glenn »

Alltså, jag postade ju en länk till en såndär i mitt första inlägg.. :P
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Svårt att bli profet i sitt eget land.
Du skrev ju inte vad som fanns vid länkens ände.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 18 december 2022, 20:08:23 Den bygger väl på principen att du måste demontera wiren?
Vilket är ganska omständigt för Klickmans.
Förr fanns det smörjnipplar man monterade på wirehöljet, men jag blev aldrig klok på hur dom skulle användas? En trycksmörjspruta typ den man har till sågsvärdet? Är nog meningen att man skall droppa i några droppar olja?
Finns och köpa fortfarande:
https://www.trimbutiken.se/zundapp/wire ... artmodell/
IMG_4390.jpg

Du har het rätt, att demontera kräver mer rygg(styrka) än jag har.

Men jag läser svaren här och försöker hitta en lösning, helst permanet om det går.
Det är väldigt meckigt att komma åt kabeln/wiren, man måste ta av hela fronten.
Den får stå i förrådet ett par dagar till, ska ta en liten runda här i byn på Julafton.

Tack alla för att ni hjälper mig med tips till Permopräsern, det uppskattas.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Vännerna på SEF, och den goda kamratandan här.

Glad att jag sökte mig hit för att på bästa sätt modifiera min Permoräser, och för all hjälp jag fått här.
Kollade brevlådan nu i Fredags, och där låg ett vadderat vitt kuvert, innehållandes denna vajermojäng.
Nu kan jag smörja allt när jag vill och behöver, så jag slipper hamna i trubbel pga dålig bromsverkan.

Tack!


IMG20221225141155.jpg
Inte bara smörja, jag kan nog lösa det mesta med Räsern tack vare allt jag lärt mig av er här. :jimmyhacker:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tack Palle500

Det gick kanon med det lilla smörjverktyget jag fick hemskickat, ska gå över alla vajrar nu i helgen.
Problem är ju till för att lösas och från och med i onsdags slipper vi lyfta räsern in och ut i förrådet.
Min kompis i Löberöd hade två ramper liggande, som passade bra både utanför och innanför dörren.

Ramperna gör att jag inte längre behöver draghjälp för att få in och ut den.

Lätt som en plätt kör jag in eller backar ut från förrådet jag har saknat sen dag ett med Permoräsern.
Men i Ystad var det helt omöjligt att skydda min investering på rätt sätt då den bara kunde stå utomhus.
När lite mer behaglig vårvärme behagar komma till Abbekås tänkte jag gå över hela elsystemet i detalj.

Ryggen sätter ribban, men viljan finns året runt.

När jag ändå går på djupet och kollar samtliga kablar vill jag passa på att kolla dom fem batterierna.
Dom har nog passerat bäst före om man kollar på batterimätaren, den går fort ner nu när det är kallt.
Gissar att total räckvidd ligger på under två (2) mil just nu, kanske en mil till när det blir varmt ute.

Därför blir det bara kortare rundor just nu, vill ju inte hamna i läget tomt batteri två mil hemifrån.

Återstår att se vilken batteriteknik jag väljer, Lithium lockar, får kolla om det ens går att ersätta med.
Vad gäller flytten till Abbekås så har allt utom ryggen/kroppen gått bra, blir lite ensamt här ute ibland.
Därför måste Permoräsern funka, så jag kan ge mig ut några mil på egen hand när lilla frun är på jobb.

Glad att jag kan logga in här och berätta om framstegen, plötsligt händer det.

Ska försöka fixa till en fixarhörna där jag kan ha min Weller och lite annat smått, saknar DIY-känslan.
Med två rum och kök+förråd är det inte busenkelt precis, och förrådet är helt utan indragen värme.
Lyse finns, och ett uttag så jag iaf kan ladda räsern där men jag vill ju egentligen kunna mecka där.

Till Sommaren kanske, vi får se hur saker och ting går.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Roligt Klickmans att det börjar hända saker! Trevligt!

Roligt också att allt har gått bra och att du verkar trivas här!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Smart med ramper som du slipper plocka bort för att stänga dörren.
Kul att wiresmörjaren funkade.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Trivs lika bra i Abbekås som jag gör här på SEF, har förändrat mycket av min vardag.
Vissa dagar blir det depp pga tid jag inte riktigt kan förbruka genom att arbeta mer.
Det finns mycket jag skulle vilja göra, men jag är ändå glad för det jag lyckas med.

En dag i taget. 8)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Dom väger inte mycket, men det var ändå meckigt att ta in den yttre för att ingen ska sno den.
Pratade med vaktmästaren idag och fick lov att skruva fast dom permanent i förrådsbyggnaden.
Oljade in första vajern med symaskinsolja, med är osäker på om det är rätt smörjmedel för mig.

Har lite annat (556 och WD-40) i mörka rummet, meckar på Söndag så alla får en omgång olja.

Folket här i Abbekås verkar gilla Projekt 2020 :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Glenn »

Jäkligt smart konstruktion på den där rampen att man "bygger ihop" valfri höjd med likadana bitar, aldrig sett den varianten förr, måste kolla upp vad sådan kostar, hade varit bra att ha vid garaget hemma så det blev mindre tröskel för motorcykeln.

Antar att du inte får skruva fast den ner i asfalten(?) ? annars hade väl det varit det bästa.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Klickmans skrev: 10 februari 2023, 19:33:23 @opampen

Trivs lika bra i Abbekås som jag gör här på SEF, har förändrat mycket av min vardag.
Vissa dagar blir det depp pga tid jag inte riktigt kan förbruka genom att arbeta mer.
Det finns mycket jag skulle vilja göra, men jag är ändå glad för det jag lyckas med.

En dag i taget. 8)
Det är riktigt! Att du tar det i din takt! Sen får du se att det blir kanske bättre vartefter. Ett litet projekt som inte behöver vara så omfattande mekanskt! Det finns ju mycket små elektronik apparater som kan vara enklare att t.ex. löda eller på ett kopplingsdäck mm. Jag brukar tänka så att det är i allafall elektronik även om det inte blir så väldigt märkvärdigt eller stort.

Som sagt roligt att du är här!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av X-IL »

Glenn skrev:Jäkligt smart konstruktion på den där rampen att man "bygger ihop" valfri höjd med likadana bitar, aldrig sett den varianten förr, måste kolla upp vad sådan kostar, hade varit bra att ha vid garaget hemma så det blev mindre tröskel för motorcykeln.

Antar att du inte får skruva fast den ner i asfalten(?) ? annars hade väl det varit det bästa.
Det är en av mina bästa kompisar som säljer de där i Sverige, tror de är ensamma. Jag kan förmedla kontakt om du vill.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Glenn


Vaktmästaren verkade inte ha några egentliga restriktioner, klart du får montera den sa han.

Funkar riktigt bra, stabilt och rejält när jag kör över rampen och in/ut ur förrådet.

Just att man kan behovsanpassa ramperna gillar jag, den kom dock till mig helt färdigbyggd.
Har haft tankar på att bulta den i asfalten istället, får väl utvärdera hur bra den sitter först.
Risken är ju att den blir snodd av kringresande mörkermän om man inte förankrar den här.

Inte lika stor som i stan, men bättre safe than sorry.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Skönt att ha ett ställe man lär sig mer om elektronik på, jag gillar folket här.
Ska försöka få till någon egen hörna i vårt nya boende, så jag kommer igång.
Saknar känslan av att skapa något eget, men det kommer nog snart igång igen.

Lilla frun inser hur mycket jag saknar det, och bråkar inte. :)
Skriv svar