Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Det verkar bra! Hoppas på det nya stället! Förstår att du saknar projekten! Är man elektroniker så finns kallet där! Konstruktionen och att se det hela växa fram är alltid speciellt!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Vi är nu på plats i Abbekås, återstår att återhämta oss från alla förödande lyft.

Här finns det gott om plats för Permoräsern, just nu behöver jag den lite extra så den står utanför dörren till uteplatsen.

Passar på att ladda nu när elen är billig, (Det där var ett skämt) kan även ladda den inne i förrådet :banan:

Känns väldigt fint härute för övrigt, precis så avsides och tyst (så länge det varar) som jag så länge har önskat få uppleva.
Ystad är nu ett minne blott, så även grannen. Skönt att slippa allt knas med den där idioten, skönt även att slippa Ystad.
Är inget annat än en illusion, som enbart turister kan tycka om. Bakom fasaden döljer sig mycket fuffens med ekonomin.

Så jag är glad att jag kom därifrån, till våren börjar jag mecka med Permon igen, ny sadel kanske?

Passar på att önska er alla en fantastiskt vinter, och att vi snart får fred på Jorden igen, billigare el, och mycket kärlek.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

En dröm som gått i uppfyllelse. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@mcrj

Spot On, ja, det känns verkligen så för mig. Drömmen gick i uppfyllelse till slut. (Happy Ending)

Lugnet har jag suktat efter i så många år, med möjligheten att kunna mecka när man vill, och ha Wellerstunder.
Även lilla frun är nöjd, vårt enda egentliga orosmoln är "kallhyran", vilket betyder högre kostnader, egen panna.
Men jag lär mig det med, att hantera den och göra rätt. Riktigt stor trädgård, uteplats, framsida, Permoförråd.

Jag saknar verkligen inget, och är evigt tacksam att just vi fick chansen att få bo här.

När vädret är lite varmare (kylan påverkar min ryggskada) kan jag även sitta ute i trädgården och mecka Permo.
Finns ju lite smått jag vill fixa på den, och här kan jag låta den stå olåst och olarmad, även verktygen är safe.
Ser fram emot att få komma igång med elektroniken igen, jag har saknat det så in i helvete i flera månader nu.

Några veckor till, sen kan jag börja igen.

Mycket ligger i flyttkartonger än, men vi jobbar oss genom dom så fort vi kan, "musikhörnan" blev helt klar igår.
Det finns uttag i förrådet, kanske blir det där jag kommer att hålla hus när jag ska bygga nya blinkande mojänger.
Vi får väl se hur det blir, men allt känns rätt här, och jag mår mycket bättre sen jag lämnade Ystad bakom mig.

The Final Destination: Abbekås. Här blir jag gärna gammal tillsammans med lilla frun. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Teknikern »

Jag hade exakt samma känsla när jag lämnade "Lilla Chicago" dvs. Eskilstuna trots att jag både är född och uppvuxen i den stan. Nu bor jag på landet sen 40 år tillbaks och har inte längtat tillbaks en enda sekund. Jag har toppengrannar, alla sköter sitt men behövs det så finns det alltid en hjälpande hand, eller också slinker man in på en fika hos varann. Mina närmsta grannar är faktiskt dom "vilda" mer eller mindre tama djuren som ofta finns runt knuten. Flytta tillbaks till stan kommer aldrig att ske, nästa flytt blir till kyrkogården.
20220902_190600.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Klickmans skrev: 29 november 2022, 14:28:45 Vi är nu på plats i Abbekås, återstår att återhämta oss från alla förödande lyft.

Här finns det gott om plats för Permoräsern, just nu behöver jag den lite extra så den står utanför dörren till uteplatsen.

Passar på att ladda nu när elen är billig, (Det där var ett skämt) kan även ladda den inne i förrådet :banan:

Känns väldigt fint härute för övrigt, precis så avsides och tyst (så länge det varar) som jag så länge har önskat få uppleva.
Ystad är nu ett minne blott, så även grannen. Skönt att slippa allt knas med den där idioten, skönt även att slippa Ystad.
Är inget annat än en illusion, som enbart turister kan tycka om. Bakom fasaden döljer sig mycket fuffens med ekonomin.

Så jag är glad att jag kom därifrån, till våren börjar jag mecka med Permon igen, ny sadel kanske?

Passar på att önska er alla en fantastiskt vinter, och att vi snart får fred på Jorden igen, billigare el, och mycket kärlek.
Så trevligt Klickmans! Roligt att det löste sig!

Ha en fin vinter och snart kan du börja med elektroniken igen!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Teknikern och @opampen

Tack, ja det ska bli kul att få komma igång igen.

Vågade knappt ens drömma om att det skulle bli så här bra, men det var tydligen vår tur nu.
Lugnt och skönt, även så pass mörkt att jag för första gången på mycket länge ser stjärnorna.
Första gången trodde jag för en sekund att jag såg ett ufo, sen fattade jag att det var stars.

Riktigt nice känsla eftersom jag ser rätt dåligt.

Här ute kommer mycket att falla på plats, och den inre harmonin vaknade igen av flytten.
Aldrig mer att jag kommer att bo så som i Ystad, det är det här jag menar är livskvalitet.
Tyst och fint, ren luft och nära till havet. En bättre Julklapp kunde jag nog inte önska mig.

Blir kul att få starta upp Wellern igen, och bara dra i sig av den sköna känslan av inre frid.

Städa upp lite med elen i räsern, dra fler kablar och ev montera ny sadel & Dual Dashcam.

Kameran ska isf användas för att skapa tonsatta "utflyktsfilmer" under sommaren 2023
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Teknikern »

Sen får vi innerligt hoppas att inte uppvärmningskostnaden knäcker ekonomin för er eftersom det är kallhyra, nu är inte dom kostnaderna nåt kul alls för dom som inte kan elda.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Teknikern

Det är min enda farhåga, och jag hoppas verkligen att vi inte tvingas härifrån på grund av "elfelet"
Vi har tagit höjd för det, men man vet aldrig, dock så är vi helt inne på att spara in på allt vi kan.
Helt utan tidigare erfarenheter av egen "panna" så får vi helt enkelt lära oss det den hårda vägen.

Tack för omtanken, den värmer.

Otroligt glad att jag har lyckats behålla Permoräsern, här ute är den verkligen Guld värd för mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av säter »

Vet du vad föregående hyresgäst fick betala i elräkning?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av AndLi »

Är det inte intressantare vad de förbrukade i så fall, de kan ju suttit på ett bundet avtal på 49 öre/kwh...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av säter »

Jo naturligtvis, jag tänkte lite fel där.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Du kan alltid gå in på din nätleverantör och se minst förra årets elförbrukning. När skrev ni elavtalet? Ev kan ni få återbäringen i februari.
Kul och höra att ni äntligen hittat "hem".
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tack @Palle500

Vi har tecknad nytt (men denna gång) timprisavtal med Storuman Energi 1 November 2022

Förra hyresgästen hade en årsförbrukning på vad jag kunde läsa ut på 9000 kw, men jag vet inte säkert.
Men utan tidigare erfarenhet av egen elvärme (pannan som står i tvättrummet) så försöker vi göra rätt.
Finns en app vi utgår från, och vi har beställt förbrukningsmätare. Det är EON som äger "anläggningen"

Vi tänker och gör rätt efter bästa förmåga, hoppas det håller oss på rätt kurs genom stormen.

Men det känns bra att ha kommit hit, det är en (av två) hyreslägenhet i parhus, två rum och kök 64kvm
Så ett rum mindre än vi hade i Ystad, men här har vi stor trädgård, två uteplatser, och förråd till Räsern.
Allt är rätt här, vi har hund och trivs med det lilla, ungefär som Teknikern har det, fast mycket mindre.

Bifogar bild på pannan, elcentralen finns i ett skåp på framsidan av huset.

Denna app använder vi som guide för att tvätta och annat med stor förbrukning, LED i all belysning.

https://play.google.com/store/apps/deta ... l=sv&gl=US
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Grattis då får ni ca tillbaka 7500kr i februari om jag tolkar allt rätt. För ni bor väl i område 4?

"Alla konsumenter som använt el under perioden 1 oktober 2021 till och med september 2022 och har elnätsavtal för konsumentändamål i elområde 3 (mellersta Sverige) och 4 (södra Sverige) har rätt till ersättning. Det är den person som stod på elnätsavtalet den 18 november 2022 som har rätt till ersättning. "
https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... -elpriser/

Vet du att ni har timdebitering? Vanligast är ett medelpris under månaden s.k rörligt elavtal.
Om ni har timpris så lönar det sig att tvätta och duscha sent på kvällen generellt sett. Värmen är svår att dra på på natten och njuta av på dagen, ev om du har betongplatta med golvvärme. Då ackumuleras värmen i betongen på natten och avger skön värme under dagen.

Edit
Länk till elpannan ni har
https://www.nibe.eu/assets/documents/11046/611486-1.pdf
Skriv svar