Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

DIY blir lösningen för ryggstödet, grunden blev en (4st) nackkudde från Jysk, sen får jag fila på resten.
Bredden är skapligt rätt för mig, resten får jag trixa med när jag väl får hem dom under morrondagen.
Kan väl inte vara så svårt att göra något bra av fyra mjuka klossar, dom går ju att forma/skära/limma.

Här: https://jysk.se/sovrum/kuddar/specialku ... e-13x25x11

Klä det färdiga ryggstödet kan man göra när man hittat formen, memory foam AIR.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Idag kör jag för allra sista gången Permoräser utan ryggstöd, allt efter det blir en lärorik Testperiod.

Åker ut till Jysk och kollar sortimentet, tar hem det jag tror mig behöva, och sätter igång med ryggstödet.
Fick verkligen blodad tand igår efter att ha testat lite löst med dummyn, det och mina underbara fotstöd.
Fy satan vilken skillnad det är nu, känns som en helt annan, och mer ergonomisk modell än den jag köpte.

Så den är snart klar, vilken känsla!

När ryggstödet är klart ska jag börja spara ihop till nya batterier, byter ut mina 5x12V när våren kommer.
Nu när det är kallt om nossarna märker man även att Originalbatterierna sackar, orkar inte lika länge nu.
Iaf enligt mätaren, vid hårdare belastning går den ända ner till (1) pinne, men återhämtar sig sen snabbt.

Men jag chansar inte, så ett nytt batteripack måste till.

Antingen samma som jag har nu eller Lithuim (då med BMS), då måste jag förmodligen även byta laddare.
Men den tiden den sorgen, just nu har jag kraft nog i batterierna att köra i närområdet, och det räcker ju.
Till Sommaren vill jag köra ut i värmen och lukta på blommorna, på ett mer Ergonomiskt sätt än tidigare.

Ferdinad.jpg

Med fötterna på sidan, 8) och ryggen ordentligt avlastad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Nöden är uppfinningarnas moder sägs det.

Efter lite test idag kan jag konstatera att stödet jag behöver är längre upp än jag trodde.
Den del närmast sadeln är ok nu, men till föga nytta, så det måste upp ett par decimeter.
Stämmer ju bra med hur jag mätte igår, så om ett par timmar bär det iväg till Jyskaffären.

Prototyper för dagen: en plastkruka och en spikkudde.

20211109_110644 (Medium).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 8 november 2021, 12:17:17 Momentstagen färdig. Färgen får torka under Postnordstransporten :-)

Det blev nya skruvar M6 x 60 mm till fästet av L-staget i fotplattan. du använder lilla brickan och den stora gråa.
Se påsen på bilden som följer med i paketet.

Bilden talar för sig själv. annars ring när grejorna kommit imorgon.
Momentstag färdigt 01 Edit.jpg
Bild

Som jag ser fram emot att kunna montera detta, hoppas det kommer idag.
Kommer att stadga upp fotstöden, och bli en perfekt plattform för sidoljus.
Ska kolla måtten när det väl sitter på plats och beställa (Orange) efter det.

:banan:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Såg att jag råkat boka brevfrakt på max 2 kg med hemutdelning.
Skulle varit paket till utlämningsställe. Så nu kommer brevbäraren att åka runt med ett avlångt paket på 45 cm långt, som inte får plats i din brevlåda. Det var i Malmö kl 11:00 idag, så vi hoppas att brevbäraren inte cyklar till Ystad och du kan hämta ut det på utlämningen i kväll.
IMG_2668.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

(Här cyklar man inte, det är Elbilar som gäller för dom stackars ungdomarna på Postnord)

Det är ju perfekt om Postiljonen kommer hit och lägger det utanför, satte en lapp där nu.

20211109_133257 (Medium).jpg
Just in case. 8)

Alternativet är att han ringer på dörren när vi är ute på Jysk (ryggstöd), vore ju lite onödigt.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Från Teori till Praktik kan det ibland finnas ett helt Universum.

Men jag tror på denna idé, detta är första fasen: sammanfogning av träytor + limmade dynor.
Om 12 timmar vet jag om det där "No Nails" håller, men jag väntar ett dygn för säkerhets skull.
Träbitarna fanns på XL, eller snarare sågades ut med deras hjälp, skapar stabiliteten i stödet.

Så är det iaf tänkt, resten kommer jag väl på sen.
x20211109_170220 (Medium).jpg
x20211109_171624 (Medium).jpg
x20211109_171738 (Medium).jpg
x20211109_173500 (Medium).jpg

Dynorna limmade och satta i lite press på sista bilden, hoppas det håller.

Tanken är att kanske klä in (Galon) hela härligheten senare, men först måste trät skyddas från väta.
Sen måste jag fundera ut hur det ska monteras för att inte ramla av i farten, men ändå kunna tas av.
Kanske tur att Postiljonen inte kom idag, nu hann jag fixa till grunden för det anpassade ryggstödet.

Fult nu, men blir skitfint när det är klart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Ser ut kunna bli en bra lösning på det ryggstödet.
För att provisoriskt vattenskydda träet så kan du efter att du slipat av kanterna lite linda in det i gladpack.
Paketet verkar vara kvar i Malmö, får bli morgondagens övning att hitta brevbäraren.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Med god tro och stora skor kommer man långt.

Glad att jag gjorde det tidigare idag, för nu börjar tittorna knasa, så det blir ingen mätning idag.
Lite onödigt tungt kanske men samtidigt stabilt, räknar med att testa vinklar & sånt om ett dygn.
Kan tänkas att jag behöver fasa dom inre kanterna 20mm på var sida för att bättre passa in nere.

Brevbäraren kommer nog i morron, passar bra då lilla frun har sovmorron.

Gladpack var en tanke som slog mig med. Lite synd att jag gav bort alla verktyg för något år sen.
Sticksåg och annat som jag ändå inte kan hantera idag, men ibland önskar man sig en "verkstad"
Nåväl, jag har haft lite tur som fått hjälp så allt har ju blivit klart ändå, utan en egen verkstad.

Min halvblinde kompis tittade in idag.

När han såg vad jag hade hittat på med Permon blev han lite imponerad, Fan vad snyggt sa han.
Så jag berättade hur det låg till med "korrespondensen". Sen snackade vi lite skit om Plåtniklas.
Kompisen ska få testa Permon igen när den är helt klar, kanske blir till helgen om allt går smooth.

Jisses vad jag babblar, men bara när jag är Glad.

(Testade tjockisvågen vi har stående, ryggstödet väger just nu 2.7 Kg, så max 3 när den är på plats)
Tar en kort runda med maskinen innan jag låser fast den igen, har aldrig varit så kul att köra som nu.
Glappkäften har iaf slutat springa ut på balkongen när jag larmar av/på, det får man vara nöjd med.

Han blev väl trött av rännandet.. 8)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Möjlig fästpunkt, kanske med (glömt namnet) dom där runda metallbanden man spänner med en skruvmejsel.

Slangklämma heter det ju. :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Grovt sandpapper nr 40 på en slipkloss river av träkanterna. Eller lilla frun och en brytbladskniv.
Borde kunna sätta fast med en strypsnara på remmarna och säkra med buntband. Så slipper du "vassa" slangklämmor.
Men för prototyp tester så är slangklämmor enklare.
Paketet är fortfarande i Malmö. Händer nog inget innan morgondagen. Finns väl ingen postsortering för brevbärarna i Ystad.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Brevbäraren cyklade till Dragonen med ditt paket utan att passera din brevlåda. Så nu kan herrn och lilla frun äntra sin plåtniklas och ta sig till Dragonen för att hämta det långa paketet.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Hade väl glömt ladda elbilen, så vi åker ner och hämtar hem det.

@mcrj Tack för tipset, men denna :?: https://www.nordicagolf.se/masters-trol ... aps-2-pack

Inte mycket till spännband som jag ser det, att rika golfare ens köper skiten förstår jag då inte.

Tittar man på "konstruktionen" ser iaf jag brister, dessutom inga specs, varken bredd eller längd.

"Billigt" ja, men snålheten bedrar visheten i detta fall.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 904
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Menade bara principen typ vilket spännband som helst.
Skriv svar