Bygge av bobin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Tack vare en god vän till mig som kallar sig LaRdA så har jag fått laser-uppskuret FR2 till mina bobiner.

Materialet som LaRdA använde fick jag sedan av en annan god vän på detta supertrevliga forum dvs prototypen.

Jag har nu limmat två väggar och det var en speciell erfarenhet.

Jag började med att såga till en bit 4mm plyfa och en bit 21X44 planhyvlad furu.

Jag gjorde dom 95mm långa för det går precis ner i min gireringslåda (så att jag kan såga rakt :) ).

Jag klöv sedan furu-biten i grovt sett kärn-dimensioner och gjorde likadant med plyfa-biten samt limmade ihop dom.

Fick då ungefär 25X31 men tog till min oscillerande slip från fantastiska CoTech för att slipa ner allt till typ 23X30 som är kärnans dimension.

Sen lindade jag glad-pack runt trä-kärnan och började limma två väggar med hjälp av limklämma och liten tving.

Blev bra förutom att jag hade missat att ha gladpack mellan trä-kärna och plyfa så den L-formade bobin-delen satt fast rätt rejält i plyfan.

Nu har jag limmat två väggar till och de är under tork, denna gången har plyfa glad-pack.

Egentligen har jag ett problem, C-kärnan från Lundahl är 29,5mm hög medans mina väggar tycks vara 29,8mm höga så även om jag kan få en fungerande bobin till just den här kärnan som jag mätt på så är det inte alls säkert att toleransen är så snäv att det kommer funka med dom andra kärnorna.

Vad jag således försöker göra är att inte limma så tajt så att jag boostar måttet med nån tiondel eller två.

Än så länge tror jag dock det kommer fungera.

De första två bobinerna skall förresten användas till min Solid State Push-Pull Gitarrförstärkare.

MVH/Roger
PS
Här ser Ni förresten LaRdA in action:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag extraherat den andra limmade delen och experimenterat samt tänkt lite.

Det verkar som om jag tänkte fel först för höjden verkar okej inom typ 500um, det "radiella" djupet är dock precis inom typ 0um.

Det finns inga marginaler alls förutom att vissa delar av kärnan tycks ha en något mindre dimension MEN detta är denna kärna, fast med lite optimism har jag ungefär 500um marginal på djupet också.

Det är emellertid tacksamt att ha problem just på djupet för slangklämman som används för att hålla ihop de båda C-kärnorna kan Dremlas ner minst en halv millimeter.

Samtidigt är måttet jag har nu ett mått som inkluderar en hårt SPÄND slangklämma och Ni vet ju alla hur dom ser ut i original :)

OM detta funkar så blir det sannerligen på det berömda håret!

MVH/Roger
PS
Det kan bli lite enklare att limma ihop dessa båda bobin-halvor än jag först trodde för de kan vila så att säga på varandra och eftersom jag gärna drar nytta av lite limfogtjocklek så gagnar detta mig, tyvärr får jag bara extra tiondelar i höjd där jag inte verkar ha dom största problemen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Det börjar hända saker när det gäller mitt bobinbygge :)

Första bobinen är nu helt klar.

Lurade över min enda kompis och utnyttjade honom till att borra hål i alla hörn hos gavlarna så att jag kan fixera trådarna där.

Han har stabila händer vilket jag inte har.

Typ 18 gavlar a' fyra 3mm hål borrade han upp.

Efteråt ångrade jag mig dock lite för det blev aningen lite gods kvar MEN jag har nu epoxylimmat dit två gavlar med hål och dom känns stabila ty de "hänger" ju mer i själva bobinstommen.än i godset kring hålen, liksom.

Nu skall jag bara lyckas göra en till för märk att precisionen är mycket hög (vi snackar<100um) dels pga att jag specat snävt, dels pga LaRdA's häftiga precision, så det finns inget förlåtande för att man limmar fel.

Första bobinen blev i alla fall bra :)

MVH//Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är klar med mina bobiner för den första transformatorn :)

Nu har dock ett, redan innan lite anat problem, dykt upp.

Standard slangklämma är för tjock för att den skall kunna gå in mellan bobin och kärna.

Jag hittade då en gammal rostig slangklämma som var tunnare och fick faktiskt igenom den men det var lite trist att den var typ 0,5cm för kort :(

Lite otur men det inger hopp att en klen slangklämma skall kunna hittas.

Köpte ett par på Byggmax idag, dock 1,6mm (den klena mäter 1,2mm) så dom kommer jag lämna tillbaks.

Det är snortajt vad gäller 100um-trarna :)

MVH/Roger
PS
Jag blev tvungen att dremla bort typ 100um från ena väggen hos den senaste bobinen ty den gick inte in i gaveln annars, jag hade dock detta på känn för jag misslyckades en aning med att limma vinkelrätt och gjorde medvetet bobinen större för invändigt är det lika snortajt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Bygge av bobin

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag läser alltid dina inlägg men nu var första gången jag såg bilderna (läser oftast utan att vara inloggad), så först nu insåg jag storleken och svårigheten.

Verkligen imponerande!
Den som säger emot får gärna länka till någon annan tråd där någon ens varit i närheten av att bygga en bobin av den här modellen i hemmet. :)

Håller tummarna för att det fungerar!


Det här är så långt ifrån byggsats som man kan komma. (Inget ont om byggsatser, men Roger bestiger berg utan livlina. Det ger min kreativitet extra energi.)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Detta var mycket roligt att läsa!

Stort tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Bobinerna är nu fastsatta på C-kärnan (nåväl, dom sitter faktiskt inte riktigt fast och jag överväger smältlim)

På tips från en vän köpte jag slangklämband på Clas och dom var tacksamt nog tillräckligt tunna.

Min trafo är alltså redo för lindning.

Första trafon kommer lindas för hand och utgöra en Solid-State Push-Pull utgångstrafo för min gitarrförstärkare (KGA).

Jag har räknat lite på det men kommer se över uträkningarna innan jag kör igång.

MVH/Roger
PS
Härifrån fortsätter jag i min JFET effektförstärkartråd: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 9#p1499129
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu påbörjat lindningen av min MOS PP-utgångstrafo till projektet KGA (Guitar Amplifier).

Jag hade skattat 53 varv 0,7mm Cu på 37mm, jag fick plats med 41 varv, en del för att tråden kallas 0,7mm men är i själva verket 0,8mm inklusive emalj, dock borde jag fått plats med 37/0,8=46 varv men alla varv blev naturligtvis inte "spikraka".

Fsat kommer bli runt 20Hz för Urms=12Vp/sqrt(2) där 12Vp är batterispänningen som dock inte kommer att nås så Fsat kommer bli lägre vilket samtidigt är långt ifrån vad en akustisk gitarr kan generera dvs typiskt 70Hz har jag fått lära mig.

I morgon skall jag linda den andra bobinen, jag skjuter det på morgondagen för dels gillar jag baby-step som metodik dels så var det trots allt ganska koncentrationskrävande.

Efter att dessa bobiner har lindats kommer jag linda på lite Kapton-tejp innan jag lindar på sekundären.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av bobin

Inlägg av YD1150 »

Det är det ser väl bra ut nu :) , har själv funderat på om jag ska ge mig på att linda
utgångstrafo till 2 x EL34 på EI-kärna. Har en riktig spollindningsmaskin från 1960-talet
av fabrikat AVO (Engelsk), allt i gjutjärn dvs tung. Den är manuell med räkneverk.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att höra YD1150!

Dina kommentarer är alltid så trevliga!

Jag har dock kommit på att min lindningsmaskin inte riktigt kommer fixa 3000 varv per bobin för jag har ingen spindel och tråden är tunn samtidigt som saker egentligen inte behöver vara så perfekt så det kanske går ändå.

Annars kan man ju alltid köpa state-of-the-art:trafos av Lundahl för 2500 spänn styck, nånstans.

Jag vill göra det och kommer kanske göra det men just nu tillåter min ekonomi inte det.

Kul ändå att ha lindat halva primären, var inte så svårt förutom att antalet varv inte stämde med vad jag räknade till, verifierade ju antalet varv med en skruvmejsel och fick +2 :)

MVH/Roger
PS
EL34 är ett fint rör, ett av dom få äkta effektpentoder som finns faktiskt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Andra primärhalvan lindad.

Blev inte riktigt lika rak och fin så jag tror jag tappade ett varv, räknade till 40 men det är svårt att räkna.

Jag funderar nu faktiskt på att tillfälligt montera de två bobinerna på ett enda C, sen skicka in typ 1V/1kHz på ena lindningen och mäta på den andra för det ÄR mycket svårt att räkna varven även om dom bara är runt 40-41.

Jag uppskattar dock att jag bara missat med 1 varv, 1/80=1,3% så det må liksom vara hänt :)

Kan väl mest vara kul att checka, görs ju så enkelt enligt ovan.

Efter detta blir det nog Kapton-tejp minst ett lager därefter ser det ut som 80/sqrt(2)=56Nss, alltså 28 varv per sekundär-halva.

Skall fråga Per Lundahl först vad han tycker om Kapton-tejp :)

MVH/Roger
PS
Andra bobinen blev som sagt aningen snett lindad av nån konstig anledning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av bobin

Inlägg av YD1150 »

Jo, utgångstrafo (dessutom x 2 för Stereo) kostar allt en slant :)
Så det är en ekonomisk fråga för mig just nu med, men det borde inte vara omöjligt att
fixa till något eget även om det är några timmars jobb med det.
Men alltid lär man sig något nytt om man ger sig på att linda egna.
Det har jag drömt länge om att någon gång fixa till något PP-slutsteg på typ 20-30W med EL34.
Inventerade förrådet av rör alldeles nyss och hade faktiskt 6st EL34 hemma :D
Och rörhållare har jag gott om, så det är bara att få ett vettigt pris på
passande koppartråd och fixa till kärna och bobin och börja linda.
Med lite beräkningar först förstås. Gäller att "stapla" primär och sekundärlindningarna
växelvis på varandra så att det blir bästa möjliga magnetisk koppling.
Men det är lite av en konst att få till en fin utgångstransformator, är nog
därför de brukar ha ett högt pris. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är underbar YD1150!

Kul att du har ett stim EL34:or till ditt projekt!

Man ska väl egentligen inte ge upp men jag råkar ha några stycken LL-trafos från en svunnen tid då jag hade pengar och dom är av sån äckligt härlig kvalitet, bara en sån sak att försöka linda så att varje varv hamnar bredvid varandra när tråden kanske är 0,20 är ju inte trivialt.

Men ärligt YD1150, jag tycker du inspirerar mig till att linda egna högspända OPT som jag nyligen dissat för jag inser att jag inte kan få alla tunna trådars varv dikt varandra med min primitiva lindningsmaskin om jag skall linda många varv MEN detta är egentligen ingen robust anledning till att det inte kan bli bra ändå.

Inget i världen är ändå perfekt, bara approximativt perfekt brukar jag säga :)

MVH/Roger
PS
I morgon skall jag köpa 1,2mm:s tråd för att kunna linda sekundären som jag nödvändigtvis vill skall täcka HELA primären för jag har märkt att det kan bli oscillationsproblem annars, köpet kommer att ske i morgon (om Tema har). 80Npp/sqrt(2)=2*28Ns, 37mm/28Ns=1,3mm, köper 1,2mm, han är förresten billig på koppartråd ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Sekundären lindad.

Gjorde en klantig beräkning.

Bobinen har ett fönster på 37mm, jag ville ha 28 varv.

Enkel matematik innebär då 37mm/28varv=1,32mm.

Amatören jag tänkte då i alla fall lite halvsmart att 1,2mm blir bra för grov tråd böjer sig.

Dock visste jag från lindadet av primären, där jag ville ha 53 varv men bara fick 40 varv av 0,7mm (40*0,7mm=28mm), att fillfactor (FF) var runt 40/53=75% MEN det tog jag inte vara på till sekundären utan tyckte plötsligt att 1,2mm/1,32mm=90% funkade.

Med andra ord fick jag inte plats med fler varv än 23 varv på sekundären (FF=82%).

Npp/Nss=80/46=1,74; 1,74^2*4=12 Ohm dvs trissorna kommer pp belastas med 12 Ohm.

Med tilltänkt 12V-batteri från Fiamm (1,2Ah) så kommer jag upp i en effekt nära 10W.

Batteriet måste då peakmässigt kunna leverera 3,5A, detta är en så låg ström så att det kanske trots allt går att använda två laddningsbara 9V-batterier eller vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av bobin

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag monterat mina två bobiner på min C-kärna.

Sen har jag mha slö gammal Mora-kniv skalat alla tåtar och mätt upp induktans och varvförhållande.

Induktansen blev ungefär 100mH.

Varvförhållandet blev med 4 Ohm på sekundären ungefär 12 Ohm.

Primärens totala antal varv (Npp) blev på ungefär 80 varv.

Induktansen säkerställer en fn på runt 20Hz, 12 Ohm säkerställer ungefär 10W hos push-pull 2SK135 (MOS) med 12V matning, Npp på 80 varv säkerställer sedan en mättnadsfrekvens på runt 20Hz (vid 10Vp).

Är inte så nöjd med 3 Ohm/trissa som last men en sak är säker och det är att vid högre matningsspänningar så passar 3 Ohm som last alldeles utmärkt.

MVH/Roger
PS
Rpp~0,5 Ohm
Rss~0,1 Ohm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar