Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av malman »

bigmac skrev:Jag ritade upp den här fältlindningsdrivaren, någon kanske vill berätta hur den funkar?
Tcha...när optokopplaren är tänd/aktiverad kopplas shunt lindningen till jord... o när den inte är tänd verkar det som man likriktar ström från shunten och för tillbaka till batteriet. Shunten beter sig troligen som en generatorlindning när den inte är inkopplad till jord.

4049’an är bara ett drivsteg för mosfetarna.

Av videon om compound dcmotor kan man väl misstänka att motorn har mer kraft med shunten inkopplad, men kan gå fortare utan.... därav dettakort.. så shunten borde vara inkopplad vid start och låga hastigheter som jag tolkar det...

Drar med säkerhet mer ström med shunt inkopplad.. så du borde tjäna räckvidd med denna rep. :)

Imponerande driv från din sida.. :tumupp: och kul tråd att läsa :bravo:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej lite uppdatering

1) Displaykortet för bil nr 2 ihoplött monterat och klart. Sitter på plats. Fungerar felfritt förutom bromsindikeringslampan, kommer inte lägga ner med tid på det.

2) Bil nr2 ligger följdaktligen ute till försäljning. Om du hänvisar till elektronikforumet så slår jag av 4000kr på priset.
Annons här: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 4/90296713

3) Nya schuntdrivaren inkopplad utan något resultat, och det är precis som malman säger, schuntdrivaren ger bättre startmoment men styrs den inte rätt tappar man toppfart. Efter att ha kopplat ur den så kan jag bekräfta att det stämmer. Lite slöare vid start, speciellt i uppförsbackar, men å andra sidan går bilen som tåget på plan mark. Tills jag samlat lite mer energi så får den vara urkopplad.

Följande kvarstår att göra på bil 1

a) Byta däck. Nya beställda
b) Eventuellt byta skivor fram. Dom jag beställde passade inte bak, sannolikt är det framskivor jag beställde. Egentligen är det inget fel på dom, men nu är dom köpta så då kan dom bytas
c) Montera nya kontaktplattor till solenoiderna. Dom är slut
d) Montera nytt effektmotstånd som förladdar motorn med spänning för att slippa gnistbildning vid tillslag - det motståndet som är monterat är avbrott i. Nytt finns här.
e) Knäcka EEPROM och lista ut hur data sparas för att kunna justera upp mätarställningen så den "lajnar" med hur långt bilen faktiskt gått på riktigt
f) Byta indikatorlampa för helljus
g) Ombes
h) Försöka få radion att funka. Inget ljud i den nu
i) Div småpyssel
j) klura ut varför inte shuntdrivaren funkar som den ska
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av mrfrenzy »

Lägg gärna upp en kopia av eeprom samt vad mätarställningen visar just nu. Ännu bättre om du har två olika med minst någon mils skillnad. Oftast går det hitta en befintlig algoritm från en annan bil av samma årgång som passar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej
Vi försöker beta av kvarvarande "buggar" nu...
Kontrollampan för helljuset bytt, det va bara en lysdiod som jag hade råkat zappa av misstag. Nu bytt.

Funderar även på varför intensiteten på displayerna är så sjukt risig.

Så här ligger det till:
Intensiteten styrs genom mux-utgångarna på SAA1064 chippen - det måste innebär att informationen om hur starkt/svagt det ska lysa kommer från CPU.
på displaykortet sitter det en fototransistor som ska mäta hur mkt ljus som faller på kortet. ju ljusare omgivning desto ljusare display. Det funkar inte.
Den gamla fototransistorn hade ingen märking, men jag tror jag hittade en ekvivalent.

Den sitter här på + - markeringen på kortet (den är monterad på lödsidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Hmm jag hade visst satt den åt fel håll

vojne vojne. Provar igen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej

Att vända på fototransistorn gav inget som helst resultat.

När jag kör fototransistorn i min Peak-tester så skriver den att det är en LED med spänningsfall på typ 3V.
När jag kör den gamla "fototransistorn" i samma tester så säger den Diode Junction 0.63V... dvs HELT olika typer av prylar trots att dom ser i princip identiska ut.
Det finns ingen märkning på den gamla fototransistorn

hursomhelst jag ploppade in den gamla sensorn i nya kortet och vips så funkar allt som det ska, dvs rätt ljusstyrka osv. Det är således uppenbart att fototransistorn jag köpte in va helt fel.

Modellen jag köpte in va en Kingbright L-7113P3C
https://www.kingbright.com/attachments/ ... er.17).pdf

Någon som kan tipsa om vad dom tror att det kan vara istället? En fotodiod?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej nu kör vi

Det här är hexfilen som finns i chippet just nu

Så här kopierad direkt från filen

Just nu är mätarställningen som följer
Odometer: 00077km
Tripmätare: 067.6km

För att refresha minnet lite så finns följande saker lagrade i minnet:
Tripmätare
Odometer
Antalet laddningar
Antalet laddningsmissbruk
Batterihälsa på 5 batteripack
Kapacitet nytt batteri
Tillgänglig kapacitet (kanske är en beräkning?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

okej vi har kommit en bit framåt

Det verkar som att mätarställningen på tripmätaren är sparad på två lika dana minnespositioner. Om CPU upptäcker felaktiga data på en av positionerna så kopieras data från den andra positionen. Om cpu upptäcker felaktiga data på båda positionerna så ignoreras båda data och det står 0.

Positionerna som avses är C-F och 00-03 på rad två

Följande värden har vi kunnat lista ut och verifiera

A4 02 A4 A6 = 67,6km
07 00 07 07 = 0,7km
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej vi har knäckt tripmätaren

25 00 25 25 = 3.7km

Första gruppen = mätvärde
Andra gruppen = multiplikator /checksumma
Tredje gruppen = samma som första gruppen. Kontroll?
Fjärde gruppen = addering av Första och andra gruppen (checksumma?)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Palle500 »

Såg att du redan hittat en mera sannolik lösning:-)
.
Trippmätaren 0676 =0x02A4
Nollas på adress 0D-0E verkar även vara speglad på offset 11-12.
Sist har du 2A002A2A som i nästa läsning ökar med 1 till 2B002B2B.
Kan du patcha in 0x3039 på adress 0D-0E då borde trippmätaren visa 1234.5?
Odometern kan även den räkna i 100 meter fast visar bara i km?
Tex 077km kan vara 077.6 = 0x0308 vilket finns på adress 03-04 och adress 09-0A?
Senast redigerad av Palle500 7 juni 2020, 21:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej

Mina misstankar stämde. Andra gruppen verkar vara en multiplikator

25 04 25 29 = 106,1km
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Palle500 skrev:Såg att du redan hittat en mera sannolik lösning:-)
.
Trippmätaren 0676 =0x02A4
Nollas på adress 0D-0E verkar även vara speglad på offset 11-12.
Sist har du 2A002A2A som i nästa läsning ökar med 1 till 2B002B2B.
Kan du patcha in 0x3039 på adress 0D-0E då borde trippmätaren visa 1234.5?
Odometern kan även den räkna i 100 meter fast visar bara i km?
Tex 077km kan vara 077.6 = 0x0308 vilket finns på adress 03-04 och adress 09-0A?
Bra. Nu är tripmätaren knäckt. Datorn gör bara en enkel decimalomvandling från HEX till DEC av minnesposition 2 och 3. TACK
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av Palle500 »

bigmac skrev:Okej

Mina misstankar stämde. Andra gruppen verkar vara en multiplikator

25 04 25 29 = 106,1km
Hm...0x0425 = 106.1 inte multiplikator utan sparat som ett word?
4x0x25 = 148 (0x94)
Edit
bigmac jobbar fortare än blixten. Hinner inte skriva nya inlägg innan han kommenterat.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej nu är även odometern helt knäckt

Minnesposition

h0002-h0004
59 17 70

och
h0008-h000A
59 17 70

Detta är 597km på odometern

h1770 = d6000. Det verkar som att datorn subtraherar med någon liten faktor, för jag fick bara ut 597 på displayen
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

Okej

Hackade lite till och märkte att det blev lurigt med checksumman när den blev negativ

Jag har fått upp odometern nu dit jag vill, dvs till 6000km, och det skrev jag med följande data

15 EA FF på båda minnespositonerna.

Det som är enkelt här är att FF - EA = 15
Jag provade först med typ 15 - EA = xxxx och det gick inte alls. när jag ändrade så sista gruppen blev större än andra så va det enklare att räkna ut kontrollsiffran eftersom den blev positiv.

Så. Case closed. Vart dock lite besviken för jag såg nu på senaste bes att det inte fanns någon mätarställning angiven, så det jag kommer göra är att kontakta bilprovningen på måndag för att se hur mycket info dom har om bes på bilen och sen hitta på ett lämpligt värde som överstiger senast reggade mätarställning.
Skriv svar