Felsökning/reparation Brent drejmaskin
Postat: 23 december 2019, 13:22:39
Vänder mig ännu en gång till forumets eminenta kunskap!
Försöker hjälpa en kollega att felsöka/laga ett kretskort till en drejmaskin nu under julledigheten. Dock var det några för mig nya komponenter på denna som jag skulle behöva hjälp att reda ut. Enkelheten på kortet talar för att man i värsta fall bara byter alla komponenter. Ett nytt kort kostar annars ungefär 2 500kr + moms och frakt från USA.
Ska försöka sammanfatta lite, då jag endast har kretskortet och hans anteckningar.
Drejmaskinen tillverkas av Brent (Robert Brent Corp), modell ”type AK” (ev skulle det kunna stå ”HK”).
220V 250W. 63A Tr. Troligen avser det trög säkring, men 63A låter orimligt. Troligen felskrivet och ska stå 6,3A.
Vill minnas att det stod tillverkningsår 1988 på motorn.
Får inte träff på modellen, men finns flera liknande på nätet och värdet i dessa gör det klart värt att i värsta fall byta alla komponenter.
Finns en liknande tråd redan på forumet, dock ser hans kretskort annorlunda ut och fanns ingen lösning i tråden.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 18&t=97098
Kollegan har fått hjälp av en elektriker att mäta upp kortet:
Effektmotstånden har samtliga 18,2ohm resistans.
Likriktarna av modell B80 C1500R ska vara brända/trasiga.
Skjutpoten i pedalen ska till en början ha glappat/gett konstiga värden, men funkar bra nu och ev var det mätfel till en början.
Motorn är mätt och isolationsprovad och allt såg bra ut. Dock dåliga lager som går lite trögt och ska bytas.
Enligt förra ägaren så ”brann” styrboxen och därefter har den blivit stående i ett antal år. Uppfattningen vi har är att det kom rök från kretskortet och man kopplade då ur strömmen och ställde undan maskinen.
På plinten så är anslutning enligt följande som det satt inkopplat när kollegan skruvade isär:
1-2-3
Inkommande PE-N-F
4-5-6 går till startpanelen (har ej tillgång till denna i dagsläget).
Röd-Blå-Blå/Röd
7-8-9 går till motor.
Grön-Röd-Svart
10-11-12 går till pedalen.
PE-Blå-Brun
Det röda och blå som vi först trodde var relän är en ”Saturating Choke Wirewound”, aldrig hört talas om, vad gör en sådan? Gissningsvis styr motorn, men är det ström eller spänning den styr?
Gissar då att likriktarna styr denna i sin tur via skjutpoten.
Kondingen längst ner till höger har ena benet lossnat på. Oklart om det har hänt i transporten eller tidigare.
Vad är troligen trasigt och vad borde man byta? Eller snarare varför har det gått som det gjort?
När han började prata om denna tänkte jag mer gamla elyter som torkat, men när jag såg kortet så var det betydligt andra (och färre) komponenter än jag trott

Försöker hjälpa en kollega att felsöka/laga ett kretskort till en drejmaskin nu under julledigheten. Dock var det några för mig nya komponenter på denna som jag skulle behöva hjälp att reda ut. Enkelheten på kortet talar för att man i värsta fall bara byter alla komponenter. Ett nytt kort kostar annars ungefär 2 500kr + moms och frakt från USA.
Ska försöka sammanfatta lite, då jag endast har kretskortet och hans anteckningar.
Drejmaskinen tillverkas av Brent (Robert Brent Corp), modell ”type AK” (ev skulle det kunna stå ”HK”).
220V 250W. 63A Tr. Troligen avser det trög säkring, men 63A låter orimligt. Troligen felskrivet och ska stå 6,3A.
Vill minnas att det stod tillverkningsår 1988 på motorn.
Får inte träff på modellen, men finns flera liknande på nätet och värdet i dessa gör det klart värt att i värsta fall byta alla komponenter.
Finns en liknande tråd redan på forumet, dock ser hans kretskort annorlunda ut och fanns ingen lösning i tråden.
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 18&t=97098
Kollegan har fått hjälp av en elektriker att mäta upp kortet:
Effektmotstånden har samtliga 18,2ohm resistans.
Likriktarna av modell B80 C1500R ska vara brända/trasiga.
Skjutpoten i pedalen ska till en början ha glappat/gett konstiga värden, men funkar bra nu och ev var det mätfel till en början.
Motorn är mätt och isolationsprovad och allt såg bra ut. Dock dåliga lager som går lite trögt och ska bytas.
Enligt förra ägaren så ”brann” styrboxen och därefter har den blivit stående i ett antal år. Uppfattningen vi har är att det kom rök från kretskortet och man kopplade då ur strömmen och ställde undan maskinen.
På plinten så är anslutning enligt följande som det satt inkopplat när kollegan skruvade isär:
1-2-3
Inkommande PE-N-F
4-5-6 går till startpanelen (har ej tillgång till denna i dagsläget).
Röd-Blå-Blå/Röd
7-8-9 går till motor.
Grön-Röd-Svart
10-11-12 går till pedalen.
PE-Blå-Brun
Det röda och blå som vi först trodde var relän är en ”Saturating Choke Wirewound”, aldrig hört talas om, vad gör en sådan? Gissningsvis styr motorn, men är det ström eller spänning den styr?
Gissar då att likriktarna styr denna i sin tur via skjutpoten.
Kondingen längst ner till höger har ena benet lossnat på. Oklart om det har hänt i transporten eller tidigare.
Vad är troligen trasigt och vad borde man byta? Eller snarare varför har det gått som det gjort?
När han började prata om denna tänkte jag mer gamla elyter som torkat, men när jag såg kortet så var det betydligt andra (och färre) komponenter än jag trott
