vu-meter med 3915 och 3914

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5308
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

vu-meter med 3915 och 3914

Inlägg av MNorrgren »

Jag hade tänkt att bygga en vu-meter. Eller egenligen en power meter som finns i databladet.
Bild

http://www.elfa.se/pdf/73/731/07313125.pdf sida 17 tror jag det var...


Men, nu är det så att jag vill att den ska gå upp till 300 watt. Efetrsom jag har ett slutsteg på 250 watt.

Har 2 st 3915 och 1 st 3014.

Till saken, hur ska jag koppla dem så att jag får en power-meter som går upp till 300 watt??
Någon som har en bra schema/bild på hur man ska kaskadkoppla dem. Får inte ut så mycket av databladet. Allstå hur jag ska koppla insignalen osv. ska alla tre kretsarna få samma insignal? eller räcker det att en får det? osv osv..

Micke
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Har du förstärkaren i ett vanligt hus/bil tror jag nog att graderingen till 100W räcker mer än väl.

Kör du 250W till högtalarna inomhus borde du antingen skaffa hörapparat, bättre verkningsgrad på högtalarna eller en förstärkare där den riktiga märkeffekten är utskriven.

Jag har i rummet två 8" mellanregister/kombibasar och två små diskanter. Lyssnar man med normal volym brukar det ligga på ca 0,1W ut till högtalarna. Med 1W till högtalarna kan man inte tala utan att höja rösten ordentligt. Vid 10W är det nästintill omöjligt att höra om någon talar i rummet samt kristallglasen börjar hoppa i skåpen i rummet bredvid. 50W tar redan sjukt i öronen...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

För att få en äkta Power meter så måste dän känna av strömmen genom högtalaren, inte spänningen ut från förstärkaren.

I ditt schema kommer metern att ge samma utslag oavsett om du kör en 4 ohm högtalare eller en 8-16ohm högtalare, samt ge samma utslag även om du inte ens har någon last inkopplad.

Här är ett schema på en mätare som mäter amperen som jag knåpat ihop:
Bild

Jag har inte testbyggt den men den borde funka.
Mjjg
Inlägg: 18
Blev medlem: 8 oktober 2005, 22:22:45

Inlägg av Mjjg »

Du vill alltså koppla ihop tre kretsar. Det skulle ge ett dynamiskt omfång på 90dB. Det skall till väldigt exakta försteg för att få en sån meter att visa riktiga värden. Och det förslorar man direkt eftersom den här kopplingen mäter spänning och inte effekt. Det funkar utmärkt om impedansen hos en högtalare är konstant men det är den knappast.

I vilket fall går det rätt bra att koppla ihop två. Jag har slängt ihop ett schema här:

http://www.student.itn.liu.se/~andja285/Filer/VU.pdf

Någon annan får gärna ta en titt och kolla att jag inte gjort nått galet, slängde ihop det i all hast.

Komponentvärden för ingången är de beräknade så de finns knappast att få tag på. Men du får väl seriekoppla lite. Av ovan nämda skäl är det inte så jättevitalt ändå. Kan vara bra att använda opampar med offsettrim, men jag är inte så säker på att det gör nån nytta med tanke på att de lägsta dioderna alltid kommer vara tända ändå vid vanliga lyssningsnivåer.

Även om du är väldigt noggran när du bygger den här så ska du nog inte räkna med någon större precision i mätresultatet, men den är mest till som ögongodis antar jag.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5308
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Hehe, tack för alla svar!!

Mjjg Det var precis nåt sånt jag tänkte på ja. Nä det behöver inte va så noga, ska bara va för att se bra ut;).

Det är till en baslåda, billåda... Så det ska bara va för att se snyggt ut.


SKa prova bygga ihop den senare idag tror ja. OM jag har allt hemma.

TAck
MIcke
Skriv svar