DIY co2 Laser Cutter *Faktainsamling*

Berätta om dina pågående projekt.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

DIY co2 Laser Cutter *Faktainsamling*

Inlägg av malman »

Trots att man har för många järn i elden, massor av pågående projekt och ont om plats i garaget så vaknade intresset igen att bygga en laser skärare..

Det som som triggade mig denna gång var div yt videos från SarbarMultimedia..
https://www.youtube.com/user/SarbarMultimedia

Han verkade bara ha gott att säga om co2 rör från cloudray.
Så deras ~70w rör verkade lagom..
De hade också det mesta special man verkar behöva.
Men frågan är om inte mycket går att bygga med 3d printade delar.. (rörhållare, spegelhållare osv osvj

Jag får dock försöka mig på lite faktainsamling som första steg..

1a frågan är storlek på skärområdet... Bekvämt att kunna använda std storlek på mtrl. Så frågan är vad div mtrl brukar ligga på... tex 3mm mdf, plywood, akryl osv...funkar typ 600x1200 ungefär eller bör man öka nåt?
(Vet att jag läst tråd om kapning av laser mtrl här, men hittar inte tråden nu, vill minnas att det var GeekJoan’s tråd..)
Edit: sökte i fel kategori... fann den nu: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =S%C3%A5ga
Å det var då mindre format än jag mindes 640x459mm...
Men tråden tyder på skivstorlek om minst 2476x918mm. Vågar man gissa på 2500x1000mm



2. Är 60-70 w lagom för tunnare trä och akryl?

3. Hur stort avstånd brukar man behöva mellan munstycke/lins och mtrl.. . Beror väl på linser osv.. men var brukar man hamna grovt tro? Siktar på höj o sänkbart mtrlbord (z)
Edit: 38mm lins verkar russ i yt videona ovan rekommendera för skär jobb

Goda råd är alltid välkomna...
Senast redigerad av malman 8 december 2019, 13:00:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: DIY co2 Laser Cutter *Faktainsamling*

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Svårt och intressant. Jag har ett par maskiner exempelvis med ytan 600 x 1400 mm men har inte vågat koppla Lasern där ännu.
Skall nog köra någon test kommande vecka med båda mina lasrar!
Ser ju att CNc genererar G Code som är lite annorlunda än frässkär.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: DIY co2 Laser Cutter *Faktainsamling*

Inlägg av malman »

Sprang på en GCC Laserpro Mercury (gen.1) 25w maskin under semestern...
Utrustad med ett Synrad J48-2S rör med tillv. datum 27April-2000, dvs 25w. RF pumpad Co2-laser.
Enligt uppgift har röret tappat effekt, men inte mätt själv ännu så länge... (Russ Sadlers Dohicky finns hemma nu, men inte hunnit testa ännu). Teoretiskt kan det ju vara missalignment på optik, men tror tidigare ägare torde kunnat rett ut det innan man köpte ny maskin.

Någon här som har fått ett liknande rör servat/påfyllt? Kostnad? Leverantör?

Planerar byta elektroniken till lite modernare, Ruida controller mm.
Tankar har funnits att klämma i ett hyffsat kina glasrör i 70w klassen, då jag tänkte att det var billigare.... men efter att ha läst lite... synrad tuben kanske inte är så illa trots allt... även om den kostar lite mer att få fart på.. Tänkte att 25w var för lågt... men......tänker mig nog mest skärning av funktionella saker, och möjligen lite gravyr på eloxerad alu för frontpaneler mm...

Och en direkt fråga till dar303, går det att få tillgång till din tickle-puls generatordesign? :)
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: ADIY co2 Laser Cutter *Retrofit*

Inlägg av malman »

Projekt uppdatering.... med 2års mellanrum verkar vara min grej...

Saker anskaffades men blivit stående i brist på ork... för många samtidiga proj... renovering av kök, vardagsrum o tvtstuga efter vattenskada... tcha.. life as usual....

Skaffade ett 90w co2 rör +psu från cloudray.. byggt på ny inneslutning för detta... röret kommer sticka ut från chassit på att drt är.mkt längre...

Styrsystem ruida rdc6445g och nya motorcontrollrar.. 2st dcs810 för bef servomotorer x och y, samt DM542 controller för zaxis steppern.... motionelektroniken nu på plats o strömsatt sånär som att jag behöver gräva fram ett par optokopplare för att anpassa befintliga limitswitchar till nya styrsytemet. (Behöver lite isolation)
Men en veckas semester på annan ort står nu för dörren...

Sen kvarstår laser mekanik och elektronik bytet, samt dess vattenkylning och air assist....
Undrar var man enklast hittar en fjuttig luftventil för airassisten... 24vdc...
20220722_161532.jpg
Mitt garagestädningsprojekt är inne på sitt 4e eller 5e år... blir lite fixat, sen inkommer nåt nytt å blockerar allt igen... å div panikrenovering efter vattenläcka gjorde inte läget bättre... alla verktyg till huset.. bygga bygga... alla verktyg utröjda till garaget.. å så fram o tillbaka så ett par ggr.... rörigt blev det...
1.5-2 m2 uppfyllt av en laser mitt i renoveringen hjälpte ej heller till.... men något år så skall de bli ordning igen.... (svarven skall flyttas till brorsans mekverkstad, varpå man återfår minst 3m2. Då blir chinapuzzlandet lite lättare... :roll:
20220722_150332.jpg
De lösa kretskorten som hänger ut är återanvända kort samt repurposed reservdelar för att koppla mig mot befintliga interface... dock inte fått.fast dem ännu. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1274
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: DIY co2 Laser Cutter *Faktainsamling*

Inlägg av Anahka1975 »

Har du kvar original moderkortet?
Har en lika dan laser som dig där displayen dog efter en statisk urladdning.
Allt funkar men man kör i blindo.
Köper gärna ditt om det funkade när du tog det ur maskinen.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: DIY co2 Laser Cutter *Faktainsamling*

Inlägg av malman »

Har grejerna kvar, och de funkade då... fick göra lite våld på displayfolien för att ta loss den. Men den satt ju klistrad på utsidan av plåten... så den kan du nog återanvända befintlig.

På rymmen hemmifrån nu i veckan.. men återkommer i nästa vecka..
20200709_121923.jpg
Bästa bilden jag hittade fn på stora kortet. Å hittar inga bilder på displaykortet... men vill minnas att det förutom std lcd modul var helt passivt... med bara tryckströmbrytare..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1274
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: DIY co2 Laser Cutter *Faktainsamling*

Inlägg av Anahka1975 »

Ja det stämmer, en "vanlig" 4x20 display och några knappar.
Hoppades det bara var displayen först men visade sig va nått mer och har inte orkat felsöka mer heller.
Hör av dig när du är hemma igen, jag har ingen brådska.
Skriv svar