Hittat en rör-radio, försöker felsöka den

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bitmaster
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 augusti 2004, 20:42:16
Ort: Din lokala återförsäljare
Kontakt:

Hittat en rör-radio, försöker felsöka den

Inlägg av Bitmaster »

Tjenare, jag hittade en rörradio på skroten idag. Den var aningens förvirrande då den inte hade något synligt strömintag, men det löstes genom att öppna den och kolla runt lite (trevligt med en trafo för inkoppling av 110, 127 150, 220 eller 240 volt förresten :) )

Grejen är att den inte verkar fungera. Antagligen har jag glömt koppla in en antenn eller något annat dumt, men det känns som om den ändå bör reagera.

När man slår på den så är det en stunds tystnad, sen börjar rören glöda inuti och ett fint brus hörs i högtalaren (detta är normalt skulle jag tro, har aldrig hållt på med rör förut så...). Grejen är att det inte händer något när man vrider på tunern, inte ens variationer i bruset ("vrida" kanske är fel ord, det är en pryl som jag trycker ned och släpper upp, den dras normalt i av en tråd fastgjord på en ratt). Jag lät den vara på ändå, för det var rätt mysigt med de glödande rören :) jag kollade närmare på ett rör, knackade lite på det med nageln, och jag tyckte nästan att det lät som om det lät som variationer i ljudet. Därför testade jag att knacka på et annat rör. Knack...

PIIIIIIPIPIPIPIIPIP*dra ut strömsladd*

Högtalaren började pipa med ett högfrekvent pip som inte slutade förrän jag stängde av radion. Kan det vara fel på röret tro? Jag tar bilder om en stund...

Förresten, det verkar vara en radio av märket AGA, typ 2603.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Låter som att något av rören är kasst, eller någon komponent som är sunkig.
Bitmaster
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 augusti 2004, 20:42:16
Ort: Din lokala återförsäljare
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

ok, finns det något sätt att "testa" ett rör lite snabbt för att se om det är trasigt?

Jag skall se vad rören heter...

Philips ECL 80 (detta var det jag knäppte på som gjorde att radion pep)
Philips AZ 41 (ettan är lite suddig så jag är lite osäker på att det är en etta)
Philips EF 80
Telefunken EF 85
Telefunken ECC 85

edit: kan tillägga att jag redan nästan blivit kär i rören :) de glöder så mysigt när de är på :)
Bitmaster
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 augusti 2004, 20:42:16
Ort: Din lokala återförsäljare
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

Hehe, tänkte tillägga att jag slängt iväg ett email till AGA om radion. Brevet lyder:

Kod: Markera allt

Goddag.

Efter många års trogen tjänst har min radioapparat givit upp andan. Då jag har ett intresse i elektronik undrar jag om jag kan få ett kopplingsschema till denna radio, så jag kan försöka laga den. Annars skulle jag behöva slänga den, och det vore ju synd.

På baksidan står det "AGA TYP 2603 SVENSKA AB GASACCUMULATOR STOCKHOLM".

Min misstanke är att ett av rören har gått sönder, men eftersom jag inte är säker på detta är det lika bra att gå igenom hela apparaten, då den verkar vara väldigt sliten i övrigt.

MVH
...
Hoppas de svarar :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är det för frekvensband på radion? Avstämningen med flyttbara kärnor brukade vara vanlig på FM-bandet 88-108MHz. Jag antar det finns en platta med ett antal kärnor under och att dessa är justerbara. Skruva inte på dem.

Hade Du volymen på max och det började tjuta så kan det mycket väla varit en aukustisk återkoppling där något rör fungerat som mikrofon. Det problemet fanns på rörtiden, speciellt i ingångssteg till bandspelare och magnetiska grammofonpickuper.

Är radion i fint skik i övrigt, inte slaktad och ingen liten unge som har haft densom leksak? Är den i gott skick skall Du vara rädd om den. Det finns goda chanser att kunna få igång en sådan radio, men nya rör det kostar idag om det skall vara europeiska/amerikanska NOS/NIB och inte ryssar.

Framför allt, var försiktig! Anodspänningen är kring 300V och är givetvis absolut livsfarlig.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det var länge sedan AGA gav upp elektroniken. Däremot finns det en hel del samlare som håller påmed sådant, så det finns trots allt en hyfsad chans att kunna vaska fram ett schema.

Har Du en kamera och kan ta någrabilder på radion, både utvändigt och invändingt?
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ecl80 röret som du knäppte på är förstärkarröret till slutsteget, så det kan ju vara därför det började pipa i högtalaren, mikrofoni kallas det, det skall dock inte avra så känsligt

Ecl80 är ett rör med en triod och en pentod i samma rör så man kan använda ena halvan som ingångsrör å andra som slutrör i en audioförstärkare, troligen det dom gör här.

Du kommer troligtvis inte att få ett schema från aga tyvärr, men du kan ju ha tur.

AZ41 är ett likriktarrör med rimlocksockel, det är ett kul rör med en inte allt för vanlig sockel

Ef80 är en litet pentod, användes mycket till olika RF applikationer

EF85 är oxå en pentod

ecc85 används nästan alltid för FM mottagardelen

Inga av rören är direkt ovanliga eller svåra att få tag på

Ofta behöver man inget schema till sånna här apparater, det brukar inte vara så svårt att hitta ev komponentfel, bara att mäta allt man kommer åt:)
Kolla om alla rören glöder, svårt att testa rör utan en rörtestare dock, kolla alla kondingar om dom är hela. Satt ofta vaxkondingar i dessa apparater, dom har en tendens att börja läcka efter 50 år så byt dom om möjligt.

Kan ju vara ett rör som är paj, svårt att veta om man inte kan mäta dom dock

rör inga spolar...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Säger det samma, Trasiga rör eller trasiga kondingar - de induktiva komponenterna brukar sällan ge upp om inte trafokärnan rostat bort...
Skriv svar