Riktningsomkopplare enfas motor
Postat: 24 november 2019, 10:26:57
Hej.
Helt ny här. Har väldigt basala kunskaper inom elektronik. Till frågan, en riktigt svårknäckt nöt verkar det som.
Har en kinasvarv/fräs. Motorn brann för ett tag sen. Köpte en ny Busck. Har fått fräsa ur axelhål i 2 drev och borra och gänga hål i desamma för stoppskruv eftersom nya motoraxeln var större än originalet. Fick även klippa upp en del plåt för att få in motorn.
Har fyra svarta kablar som gick in i originalmotorn. Märkta k1, k2, d1 och d2. Dessa kommer en riktningsomkopplare på framsidan, där man står och jobbar. Hade upp bonden igår som är elektriker men efter en timme gav han upp. Vi vet inte hur man ska koppla in motorn. Eftersom jag fått förlänga kablarna har jag satt dit färgade kablar.
K1=blå
K2=brun
D1=vit
D2=röd
Enligt originalschemat verkar det som att k1 och k2 är riktningsväljarna. Men hur ska bläcken ligga? Var ska kablarna kopplas in på motorn? Det är både start och körkondingar på motorn.
Helt ny här. Har väldigt basala kunskaper inom elektronik. Till frågan, en riktigt svårknäckt nöt verkar det som.
Har en kinasvarv/fräs. Motorn brann för ett tag sen. Köpte en ny Busck. Har fått fräsa ur axelhål i 2 drev och borra och gänga hål i desamma för stoppskruv eftersom nya motoraxeln var större än originalet. Fick även klippa upp en del plåt för att få in motorn.
Har fyra svarta kablar som gick in i originalmotorn. Märkta k1, k2, d1 och d2. Dessa kommer en riktningsomkopplare på framsidan, där man står och jobbar. Hade upp bonden igår som är elektriker men efter en timme gav han upp. Vi vet inte hur man ska koppla in motorn. Eftersom jag fått förlänga kablarna har jag satt dit färgade kablar.
K1=blå
K2=brun
D1=vit
D2=röd
Enligt originalschemat verkar det som att k1 och k2 är riktningsväljarna. Men hur ska bläcken ligga? Var ska kablarna kopplas in på motorn? Det är både start och körkondingar på motorn.