att få ett relä att dra efter c:a 48 timmar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

att få ett relä att dra efter c:a 48 timmar?

Inlägg av skyhigh »

hur gör man detta?

få ett relä att dra efter c:a 48 timmar efter att ngt har aktiverat kretsen.

funkar det med en 555:a?
har kollat runt på nätet och på Tomi Engdals sida men inte sett ngt som har denna oerhörda tid :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nej, det funkar inte med en 555. Pröva med en 4060 och t.ex. en 4011 istället.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Eller be någon på forumet bränna in en softa i en PIC10 eller någom liten 8 pinnars PIC/AVR åt dig. Kostar en tia eller två och du kan få en som har 3 utgångar där en slår på efter 48 timmar, en efter 958 timmar och en efter 7500 timmar på köpet. :-)

Ta kretsen, koppla in 5 volt på den och en transistor via ett motsånd för att driva reläet.
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

Marta skrev:Nej, det funkar inte med en 555. Pröva med en 4060 och t.ex. en 4011 istället.
yep!! tackar. precis va jag sökte :) Det underlättar mkt när man har ngn komponent att söka med. IC 4060 timer circuit gjorde susen :)

lägger upp den här om ngn annan är intresserad.

http://uk.geocities.com/ronj_1217/c4060s.html
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Har samma tanke som matseng, PIC10 är ju så söta och små :D
Men den där länkade lösningen var ju smidig.. bir till att spara.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Istället för en stor och ostabil lyting som i schemat på länken så kan man lämpligen förlänga räknaren med en krets till så att frekvensen kan hållas uppe.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Hur mycket är "ca 48 timmar" ??
+/- hur mycket ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har just lämnat ett projekt till min uppdragsgivare, det är en servicetimer där man kan ställa in hur många månader den ska ha om att börja uppmärksamma servicebehov.

Den är baserat på en PIC16F628A, 3 knapper, ett litet 3-sifrigt LED-display och fungerar kanonbra.

Med en PIC med inbyggd oscillator vore det ju hur enkelt som helst att åstakomma en 48-timmers fördröjning med t.ex. en PIC10xxx
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag läste nånstans att man kan fixa långa hyffsat exakta intervaller med en 555:a genom att pulsa kondensatorn som styr tiden. Har bara glömt var och hur...
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

sodjan skrev:Hur mycket är "ca 48 timmar" ??
+/- hur mycket ?
fattar ingenting va du menar? :?
först måste du nog tala om för mig vad "ca" står för, innan vi kan lägga till eller dra ifrån ngt från 48h :D

c:a = cirka :wink:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Svara på frågan istället. Jag tror inte att du är så korkad att du inte fattar vad han menar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är det som skall hända när 48 timmar har gått?
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Icecap skrev:Jag har just lämnat ett projekt till min uppdragsgivare, det är en servicetimer där man kan ställa in hur många månader den ska ha om att börja uppmärksamma servicebehov.

Den är baserat på en PIC16F628A, 3 knapper, ett litet 3-sifrigt LED-display och fungerar kanonbra.
HA! Precis en sådan har jag precis byggt!
16F870, 3 st 7-seg, 3 knappar, en piezosummer och ett relä. Håller på att fixa till inkapslingen nu (om man ändå hade haft en CNC-fräs...)

Ska ha den till styrning av UV-exponering samt som en säkerhetstimer till lödstationen.
Interfacet för inställning av tiden tog den största delen av koden.

Ett roligt projekt som faktiskt ser ut att bli färdigt :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den enklaste varianten av säkerhetstimer till lödstationen:
En såndär vanlig timer som brukar sitta på kaffebryggare. (Visste ni att varje arbetsplats måste ha en sådan? ..inte kaffebryggare då, utan timer ..om man har kaffebryggare.) Gah! Vad jag är flummig. Sorry. Skyller på förkylningen.

Men allvarligt:
Jag köpte en bra timer på Ikea (ClasOhlson borde ha dem också). Det går att ställa in 'bryt-tider' på några dygn. Det finns även timers som kallas "dygnsbrytare" som hämtar tidbasen från elnätet. Koppla ihop två så får du 48 timmar. Dessa brytare brukar kosta någon 50-lapp.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Visst är det enklare med en billig timer, men hur kul är det?
Jag har lagt in korta pip när tiden närmar sig sitt slut, och även försett prylen med möjlighet att koppla till en extern återställningsknapp. Tanken är att den ska gå att återställa med foten - händerna brukar ju vara upptagna med annat.

Huvudsyftet är dock att styra UV-belysning, och då vill jag ha sekundprecision. Det är svårt med en IKEA-timer som man ställer in med ett vred.
Skriv svar