Hjälp med UV-lampa!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Hjälp med UV-lampa!!

Inlägg av skyhigh »

köpte en UV-lampa 250W på Kjell.Com för 99:- och den höll i 1 timme (suck). Har kollat efter andra lampor men vill inte köpa fel sort. Sånna som discotek har för att göra vita saker skräckinjagande kanske är fel UV-lampa? ja som va laddad å göra kort och löda i helgen, så small lampan direkt å säkringen gick i hallen.

finns det ngt bra alternativ med längre brinntid?

funkar ngn av dessa kanske?: http://www.nordiskmusik.se/default.asp? ... &ptid=6939

det är ju fan att en lampa bara håller 1 timme, detta måste de gjort med flit :(
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Vad använder du för sockel? (kermaik, plast?). Satt lampan försluten i en låda?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Köp UV-lysrör och en lysrörsaramatur (skrivbordslampa). Du kan använda samma lysrör som till solarier.
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

Fritzell skrev:Vad använder du för sockel? (kermaik, plast?). Satt lampan försluten i en låda?
det va den här: http://www.kjell.com/content/templates/ ... 9434&path=

och den hände bara i en sladd med keramisk sockel

kan man använda solarie lampa? på kjell.com stod det att det inte funka, men det stod också att man skulle ha kortet 5-10 minuter i fotoresist vätskan :) tyvärr för kjell.com så fatta jag att det måste vara närmare 5-10 sekunder närmare bestämt - för kortet blev helt blankt efter 10 min :))

jag har iaf skaffat en lampfot med E27 sockel och en stolspall utan sittplanka + glasskiva. jag tänkte det vore bättre om jag kunde belysa kortet underifrån och på så sätt få större tyngd på kortet och OH plasten genom ngt tungt ovanpå.

funkar det med en UV lysrörlampa låg energi?

har förvisso en 400W ballast med HPS lampor E40 sockel - funkar dom? dom lyser som attan iaf :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

OT:

Tycker det är konstigt att dom rek plexiglas som press. Jag använde plexiglas som ögonskydd när jag höll på med min UV-laser och det blockerade i princip 100%, vanligt fönsterglas knappt någonting alls. Kanske kan bero på våglängden..
Senast redigerad av Henry 23 februari 2006, 23:38:33, redigerad totalt 1 gång.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Om du krossar ytterglaset på kvicksilverlampan (gör det i en påse) så kan du definitivt få UV-ljus så det dånar om det :twisted: Jag byggde eprom-raderare med såna...

Edit : Hmm HPS (natrium lampa?) funkar inte...
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

[quote="rehnmaak"]Om du krossar ytterglaset på kvicksilverlampan (gör det i en påse) så kan du definitivt få UV-ljus så det dånar om det :twisted: quote]

krossa en helt vanlig glödlampa eller?

hade nämligen tänkt att fixa lite kretskort å löda ihop i helgen och en UV lampa kan man ju inte skicka efter å få skickad tills på på lördag :(

så... alla förslag är välkommna :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Solarie-lampa fungerar lysande. Jag köpte en billig tavelram och använder glas-skivan därifrån ovanpå laminatet. Sedan en liten hylla som ligger ner som press med solariet ovanpå.

Tror att de flesta "UV-liknande" lampor fungerar. Har för mig att ClasOhlson säljer små UV-lysrör som man kan använda för att kolla sedlar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

skyhigh: Vet inte exakt hur denna UV lampa från classe är uppbyggd men jag gissar på att det är efter samma princip som används av en vanlig gatulampa som sänder ut vitt ljus. Då finns det en UV källa i mitten av lampan som sänder ut kraftigt UV ljus och denna kan man då använda som en UV lampa istället. Men då du säger att lampan inte fungerar alls längre så kan det ev bero på att just denna del lagt av och då kvittar det om du öppnar up lampan eller ej, men kolla efter och se ändå du har ju lixom inte längre något förlora.
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

Henry skrev:skyhigh: Vet inte exakt hur denna UV lampa från classe är uppbyggd men jag gissar på att det är efter samma princip som används av en vanlig gatulampa som sänder ut vitt ljus. Då finns det en UV källa i mitten av lampan som sänder ut kraftigt UV ljus och denna kan man då använda som en UV lampa istället. Men då du säger att lampan inte fungerar alls längre så kan det ev bero på att just denna del lagt av och då kvittar det om du öppnar up lampan eller ej, men kolla efter och se ändå du har ju lixom inte längre något förlora.
nää, den lampan är kaputt - helt svart på ett ställe.

men det gick alltså inte med en vanlig glödlampa att ta bort ett lager glas?

har förvisso en armatur på 2x18W liggandes men solarierör till en sån kort armatur finns väl inte :)
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Köpte också Kjells UV lampa en gång och den lös i tio minuter :? Tror det står nåt om ej garanti i katalogen också. Själv kör jag med en gammal kvartslampa, funkar ok vid mindre kort då belysningen inte blir så jämn.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Det har skrivits i någon tråd tidigare om att det skulle kunna gå med halogenlampor.
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

skulle vara skoj att få reda på vilken typ av lampa man kunde ta bort glaset på och få UV ljus av bara h-vete :)

måste ju vara en E27 och ingen gatulampa som säkert har E40 sockel o.s.v

att smasha några lampor för att få chans att elektronika i helgen måste det vara värt :)
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Kvicksilverlampor (gatubelysning). Du måste ha reaktor annars brinner dom upp...
skyhigh
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 januari 2006, 02:51:32

Inlägg av skyhigh »

har ju min HPS ballast som funkar på 400-600W med E40 sockel :)
den borde funka, men jag har ingen lust att sno en lampa av gatukontoret :)

hmm?? jag får nog gå till lamp affären imorgon (bor i en liten stad) och se vad dom har. det blir nog med risk att mina fotoresistkort kommer ryka när jag måste börja om på ny kula med andra lampor och exponeringstid m.m

ja, ja... :roll:
Skriv svar