Sida 1 av 2

Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 13:26:48
av Rohan
Jag har suttit och försökt läsa på lite om säkerhetsreläer. Tittar till exempel på ett Allen Bradley GuardMaster MSR5T. Hittar följande i dokumentationen.
Skärmavbild 2019-11-01 kl. 13.18.03.png
Skärmavbild 2019-11-01 kl. 13.19.18.png
Klarar utgångarna 6 A vardera? Samtidigt?

Kan jag alltså lägga en spindelmotor på en utgång och en nätdel på en annan? Spindelmotorn har en märkeffekt på 1050W (1050/230 ≈ 4,6), alltså < 6 A. Nätdelen är på ca 300 W.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 13:55:20
av hummel
Ja, varje pol klarar 6A AC.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 14:27:10
av TomasL
Dock är det AC-15, tveksamt om det kan hantera en motorlast.
AC-15 är för reläer, magnetventiler etc

AC-15 Koppling av manöverapparater, kontaktorer, ventiler etc.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 14:46:03
av PTC
Också tveksamt att det fungerar
Relät är inte byggt för det.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 14:57:54
av Rohan
Hmm. Jag läste på Wikipedias sida om typapplikationer (https://en.wikipedia.org/wiki/Utilizati ... ries#Table) och tyckte AC15 lät rimligt.

Spindelmotorn är en Kress FME 1050 och kopplas i normala fall direkt på elnätet. Tänker (läs hoppas) att det gör skillnad?

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 14:58:54
av tecno
Enkel lösning är att låta en utgång styra lämpligt relä om nu inte Kressen kan styras den vägen..

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 15:33:27
av TomasL
Rohan skrev:Hmm. Jag läste på Wikipedias sida om typapplikationer (https://en.wikipedia.org/wiki/Utilizati ... ries#Table) och tyckte AC15 lät rimligt.

Spindelmotorn är en Kress FME 1050 och kopplas i normala fall direkt på elnätet. Tänker (läs hoppas) att det gör skillnad?
Du har tolkat tabellen fel, du skall ha ett relä som klarar AC3/AC4 AC15 är för styrning av kontaktorer, magnetventiler och liknande.
AC15 är definerat som "Kontroll av små induktiva laster över 72VA", din KRESS är att betrakta som en stor induktiv last

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 16:10:30
av Rohan
Då får jag skaffa en kontaktor då.

Vad är egentligen skillnaden på kontaktor och relä? När en kontaktor går sönder, är det då garanterat att den öppnar kretsen?

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 16:12:53
av TomasL
Nej, en kontaktor och relä är egentligen samma sak, kontaktorn är för högre laster, varken en kontaktor eller vanligt relä kan garantera öppen krets vid fel.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 16:52:16
av Rohan
Är det därför man har kontaktorer med dubbla spolar? Det är egentligen två sammanbyggda relän?

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 17:10:12
av TomasL
Har aldrig sett en kontaktor med dubbla spolar.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 17:13:38
av PTC
Men två kontaktorer som sitter ihop,
Vanligt på motorer för rotationsändring. Förreglade mekaniskt så bara en kan dra åt gången.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 1 november 2019, 17:41:28
av Rohan
Fel av mig, det stor "dubbla spolanslutningar"... det kan det förstås vara men anslutet till en spole. :doh:

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 2 november 2019, 13:27:27
av Rohan
Tror ni att det kan fungera med det solid state-relä som jag har? Det är märkt 25A.

Re: Frågor om säkerhetsrelä

Postat: 2 november 2019, 14:53:00
av Gimbal
Rohan skrev:Fel av mig, det stor "dubbla spolanslutningar"... det kan det förstås vara men anslutet till en spole. :doh:
Precis, du ska egentligen ha två kontaktorer i serie i fall en hänger sig. Men bara förstås om du anser att det är väldigt farligt om den hänger sig.