Koppla datorljudkort till telelina

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Koppla datorljudkort till telelina

Inlägg av maxxflow »

Jag har fått för mig att fixa ett system som tar emot Caller-ID och slår upp det på eniro.se eller liknande, så att jag ser på min skärm vem som ringer, istället för bara vilket nummer...
Först tänkte jag använda ett modem med Caller-ID-stöd. Till slut hittade jag i min modem-låda ett gammalt modem med Rockwell chipset som klarade Caller-ID, men det klarade naturligtvis inte svenska CID (numret skickas innan första ringsignalen), utan den ville väl ha den andra varianten (numret efter första signalen eller nåt sånt).

För ett tag sen höll jag på och pillade lite med AIS, och fick tag på ett program som avkodar AIS-data via ljudkortet där man har kopplat in en VHF-radio.
Så jag tänkte att det säkert fanns nåt liknande program för att avkoda DTMF. Och visst, det gjorde det.
Jag testade att tejpa fast en datormic på en liten piezo-"högtalare" som jag kopplade till telelinan, det fungerade utmärkt, programmet avkodade alla siffror korrekt utan problem.

Men en mic tejpad på en högtalare är ju inte den snyggaste lösningen.. :)
Så jag undrar hur jag på bästa sätt kopplar telefonledningen till datorns ljudkort (line-in e.dyl.)

Kom att tänka på sånadär små transformatorliknande saker som sitter i alla modem.. Är det nåt man kan använda? Jag har fått för mig att man kopplar ena änden av en sån till telelinan, och andra änden till.. tja.. det man vill ha i andra änden :), så överförs ljudet induktivt, så att de båda sidorna är galvaniskt åtskiljda. Stämmer det?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det borde gå om linjetransformatorn (som det heter) skickar ut en lagom nivå (och har lagom motstånd/impedans) till ljudkortets ingång. Annars går det förstås att anpassa så alla parter blir nöjda och glada. :)

Måste säga att hela tanken var en smidig lösning! Blev väldigt nyfiken att prova. Har du några länkar till program för detta?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Hittade denna sidan: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... l#audioint
Väldigt mycket annan bra information där dessutom..

Jag prövar med en transformator från ett gammalt modem imorrn, hoppas det funkar :)

Jag har förresten skrivit färdigt mina program och script nu, det funkar som en dröm 8)
När nån ringer kollar den först numret i en blacklist-fil, om det finns där så spärras samtalet genom att ett relä dras mha. paralellporten. (Reläet bryter mellan första jacket och resten (sitter ingen telefon i första jacket, bara ADSL-modem och sladden till ljudkortet)).
Om numret inte är blacklistat, så anropas eniro.se (med wget och några rader "grep" och "cut" för att sortera ut namnet på abbonenten), sen visas abbonentens namn i en xmessage-ruta, som innehåller två knappar; OK och Reject. Trycker jag på Reject, så dras reläet, och samtalet spärras.
Alla inkommande samtal loggas också med tid, datum, telenr. och abbonentnamn i en fil...

Programmet jag använder till DTMF-avkodningen är en modifierad variant av multimon. Jag ska publicera källkoden för min variant när jag har kollat så att allt funkar som det ska...
Skriv svar