Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

FEL!!! Det är ju tredje ordningens filter, så kör på det :tumupp: .

För att försöka ge dig lite korrekt information, eller hinta lite ...

Notera att många mellan- och diskantregisterelement har baksidan sluten och de som inte har baksidan sluten som den här:

Bild

... fick man bygga en liten kavitet eller ska man säga låda bakom för att inte baselementet skulle knäcka diskanten eller mellanregistret. Jag misstänker att du sett sådana byggen i gamla tidningar eller böcker.
Kan det vara så att din diskant behöver en kavitet också, aldrig så liten?! Jag har sökt på diverse slika diskanter men hittar inga som är öppna bakåt och än mindre någon notering om HUR de ska monteras i en låda med baselement. En spontan tanke hade ju annars varit att limma en tunn (3-5mm) rund skiva av plyfa med smältlim bak på diskanten. Är det risk att lim eller gucka kan komma in i diskanten och ställa till med elände inuti den?

Nästa grej: delningsfiltret.
Du gillar tydligen formler för att lösa elektroniska problem men känner du för att lita på datorer, sök på "xover calculator" eller "crossover calculator" för du kan hitta sådana online kalkylatorer som erbjuder dig att räkna ut filterelementen efter olika filtertyper (Bessel, Chebychev, ...) och ibland kan du tom välja att spika någon av elementen och låta programmen räkna ut de andra. Vitsen med det är att du kan få "bra" värden på t ex kondensatorer eftersom de bara kommer i ett fåtal värden - inte som motståndens E12/E24/E48-serier. En spole kan man ju linda av eller linda på för att komma rätt.

Några exempel (jag vet dock inte vilka eller OM de funkar med din browser, annars är det papper och penna som gäller).

https://www.erseaudio.com/CrossoverCalculators

https://www.electronicproducts.com/Spea ... ators.aspx

Jag hittade ett program (online-kalkylator) med flera filtertyper men hittar givetvis inte varken bland bokmärken eller historiken så jag tror jag kan ha något på iPaddan men jag vet inte hur man söker i dess historik.

(Jag försöker vara trevlig, dvs sjysst och behjälplig, som idag: https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 7#p1538639)

Kan varit de här, båda har möjlighet att välja filtertyp:
https://goodcalculators.com/crossover-calculator/

https://www.electronicproducts.com/Spea ... ators.aspx
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beslutat mig för att börja kommentera dina inlägg igen.

Men passa dig för stubinen är kort om du skulle få för dig att fostra och/eller mästra mig igen, okej?

Tycker du skriver trevligt och intressant.

Och visst, mitt filter är inte ett andra ordningens men jag lär mig as I go vilket jag gillar (kom på det innan du kom på det ;) ).

Program för att räkna ut filterparametrar behöver inte jag, jag skiter tom i filterkaraktäristik (Bessel, Butterworth och dylikt) och kommer bygga mig ett "Knoppson-filter" istället som mest adresserar branthet.

Det blir ett tredje ordningens med den överföringsfunktion som min HP28SX nedan uppvisar.

Jag har dock klurat i flera dagar på detta och är väl en idiot men idag tror jag att jag börjat förstå en del, ett lite problem jag precis haft är att förskjuta filterkaraktäristiken i frekvens.

Fick nämligen jättetrevlig amplitudrespons (obs) men med en vinkelfrekvens motsvarande 0,55 och jag vet faktiskt inte vad det betyder i praktiken men jag har klurat ut hur man skjuter det i frekvens (translaterar tror jag det heter).

Om jag hinner och orkar kommer jag addera mina uträkningar till min wikibok om högtalarkonstruktion (som jag bara börjat förstå mig på).

När du sen nämner öppna diskanter/mellanregister, mina bandare har en smal springa (typ 1mm*10mm) som är öppen på baksidan in till bandet och varken jag eller min högtalarguru fattar vad det ska vara bra för.

En seriös öppning hade gagnat en kavitet men en såpass liten springa pyser det ju bara lite lätt igenom och mig veterligen så får ingen kavitet i världen det att låta bättre på nåt annat sätt än att det inte skorrar.

Jag kan mycket lite om sånt här men när det gäller t.ex slutna lådor har jag lärt mig att nollstället bestäms av lådans volym (kontra Vas), ju större volym desto lägre gränsfrekvens MEN detta är knappast fallet vad beträffar mina bandare för pysande luft lär inte fungera på samma sätt, eller?

MVH/Roger
PS
Bifogar en plot på mitt kommande filter som jag kommer speca i min wikibok, återkommer med detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Program för att räkna ut filterparametrar behöver inte jag, jag skiter tom i filterkaraktäristik (Bessel, Butterworth och dylikt) och kommer bygga mig ett "Knoppson-filter" istället som mest adresserar branthet.
Eftersom det finns olika filter med samma brytfrekvens och samma branthet men med diverse (o)egenheter, nämnde jag de där olika sajterna där du kan välja filtertyp om du var ute efter något speciellt. Men du kommer säkert på något som funkar.
Jag tror skillnader mellan olika filtertyper har med fasvridningar, "rippel" vid brytfrekvensen med mera och "seriösa" audiofiler bråkar emellanåt vilket filter som "låter bäst". (Jag har fyra par högtalare, varav två är bredbandare = inga filter :mrgreen:).

Sökte igen på banddiskanter men kammade noll, däremot hittade jag EN banddiskant avsedd för dipolhögtalare ($1300/styck).

Undran: blir det 12dB eller 18dB? Och vad sade din högtalarkompis om basen? Delningsfilter eller ej?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu kladdat ner det viktigaste angående mina filterplaner i min wikibok.

Avsnittet är inte färdigt, bara underlag finns.

Jag vill ju inte bara fläska på med formler utan att visa vart dom kommer ifrån, men jag får ta det en annan dag för kvällsvard nalkas.

Det är sedan en hel del LaTex-kodande för att kunna visa formlerna MEN jag tycker sånt är kul, knäpp som jag är :)

MVH/Roger
PS
Här är bokens avsnitt: https://sv.wikibooks.org/wiki/H%C3%B6gt ... ens_filter
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Undran: blir det 12dB eller 18dB? Och vad sade din högtalarkompis om basen? Delningsfilter eller ej?
Jag mäter nästan 18dB/oktav (brantare än 12dB/oktav i alla fall) men upplösningen på min lilla HP28SX är lite skral så det är svårt att säga exakt.

Brant är det dock och det är lite huvudsaken (men puckeln bättrar alltså på brantheten) och i min bild så ska man betänka att grafen är linjär så den lilla puckeln på 1,6dB syns inte logaritmiskt (och hörs ännu mindre :D ).

Min polare har inte sagt så mycket om basen för det finns inte så mycket att säga, jag kommer inte högre upp i frekvens än 1,6kHz för där sker dess naturliga roll-off som jag idag använder.

Detta medför att jag måste skära diskanten extra hårt, du var inne på det tidigare men då fattade jag dåligt samtidigt som ingen riktig förklaring gavs.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett par två-vägare där jag har en mycket liten överlappning mellan bas och diskant. Där skärs diskanten med 24dB, just för att få bort så mycket låga frekvenser som möjligt vilka annars kulle kunna grilla diskanten som inte är grisigt dyr men börjar bli svår att få tag på.

Se så, "make it work" ... och se till att folk får lyssna på resultatet sen!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte ordning på koefficienterna i H(s) (eller i |H(jw)| för den delen).

Det är nåt jag inte fattar.

Men idag lyckade jag i alla fall flytta grafens -3dB till w/wo=1, nåt sånt är klart.

För det som sveps är w men det man är intresserad av är wo (-3dB) så grafen säger att vid w/wo=0,37 så har jag -3dB.

Nu vill vi dock inte ha w/wo=0,37 utan vi vill ha det vid w/wo=1 och det är här nånstans det strular.

Alla koefficienter är w/a eller w/b eller w/c och a=b=1 samt c=0,4 för mitt önskade filter.

Jag har lyckas flytta w/wo från 0,37 till 1,0 genom att förskjuta vinkelfrekvensen (w-0,7)/wo men fattar inget mer just nu.

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Något är skumt med ditt filter (om det ser ut som i ursprungs bilden)

1 Ohm parallellt över diskanten ?

Jag kan inte begripa vad syftet är. Jag tror du försöker kompensera verkningsgraden men du måste tänkt fel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Något är skumt med ditt filter (om det ser ut som i ursprungs bilden)

1 Ohm parallellt över diskanten ?

Jag kan inte begripa vad syftet är. Jag tror du försöker kompensera verkningsgraden men du måste tänkt fel.
Mycket intressant kommentar, jag tackar för detta!

Det blir 1 Ohm över diskanten för verkningsgraden hos subbasen är så mycket lägre (hela 14dB lägre) och jag måste ju matcha diskanten med subbasen.

14dB's dämpning av diskanten är sedan ganska mycket så kanske det är det du tvivlar på?

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Tre fjärdedelar av effekten kommer gå över motståndet.

Det kan väl knappast vara vad du vill ?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Tre fjärdedelar av effekten kommer gå över motståndet.

Det kan väl knappast vara vad du vill ?
Intressant kommentar men det blir faktiskt så för hur skall jag annars dämpa diskanten?

Man kanske kan se det som att man (odämpat) har rå effekt in, sen vill man ha bort 14dB (spelar ingen roll om det är effekt eller spänning, dB är alltid dB) och vart ska man göra av det, jo man eldar upp det :)

Kikar lite på den ritning du verkar ha sett, om vi räknar med Z=4 så blir dämpningen

\(\frac{4//1}{4//1+3,3}=\frac{4/5}{4/5+3,3}=\frac{0,8}{4,1}=0,2=20lg(0,2)=-14dB\)

MVH/Roger
PS
Jag är lite på G med filterberäkningarna, det kan eventuellt vara som så att koefficienterna faktiskt kan ge negativa komponentvärden även om jag tvivlar :) I vilket fall tycker jag värdena känns bra. Avser uppdatera min "bok" asap.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag får det till något i stil med -18dB

Jag fick shunt resistorn till något runt 1.6Ohm för att det skall bli -14dB
(men reservation att jag gjorde ett överslag i huvudet).

Tycker mig inte känna igen formeln du använder.

Jag vet att du hatar länkar men kolla denna https://www.electronics-tutorials.ws/at ... uator.html

Det är väl inte orimligt att Kineserna överdrivit sin verkningsgrad heller (det är inte mycket som Kineser inte överdriver).

Jag tänker lite logiskt som så att om du saknar diskant så har du dämpat den för mycket.
Som jag nämnde tidigare är ju ditt öra det viktigaste instrumentet du har.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Vägrar låta som en besserwisser men jag tror min formel är korrekt för enklare kan inte en formel bli tycker lilla jag :)

1//4 är ju 1 Ohm parallellt med diskanten på 4 Ohm, eller hur?

1*4/(1+4)=4/5=0,8 Ohm när 1 Ohm är kopplat parallellt med diskanten.

3,3 Ohm som seriemotstånd ger för det första 4,1 Ohm som nominell impedans men i det här fallet är vi mest intresserad av dämpning och då blir det väl 0,8/(0,8+3,3)=-14dB?

Borde vara rätt i alla fall om man tittar på spänningen.

I vilket fall tycker jag inte jag saknar nån diskant med mina nya högtalare men jag finner dina uträkningar intressanta.

MVH/Roger
PS
Fasen, du gör mig osäker på det här för ska man inte ta med strömdelningen också? Du får inte ställa så många basala frågor för man blir ju att tro man inte kan nåt alls :) Boken är för övrigt preliminärt klar, känner att jag nästan har koll på koefficienterna nu men är mycket osäker. Länkar bara till aktuellt avsnitt (och jag gör det pga min egen länk-fobi som någon här inne så fyndigt uttryckte det) https://sv.wikibooks.org/wiki/H%C3%B6gt ... ens_filter
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Enklast är ju att dämpa med en L-pad. Då får du mindre signal till diskanten men förstärkaren och framför allt filtret ser samma impedans som annars BARA elementet har.
Tog snabbt fram några bra värden i huvudet för en enkel dämpsats. Notera att impedansen högtalare/dämpsats fortfarande är 4Ω. :tumupp:
14dB.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att förklara varför man väljer en sådan här konstruktion:
När man designar filtret ingår lastimpedans i filterformeln. Ändras lastimpedansen (högtalarimpedansen) får man räkna om filtret eftersom filterkraktäristiken ändras. Men det är ju solklart.

Om man dämpar diskanten som du vill, med ett parallellmotstånd och noterar att du vill ha större eller mindre dämpning, är det inte bara att ändra dämpmotståndet utan det är till att byta filterkomponenter (och då ska du vara glad att inte ha köpt Duelunds handrullade vaxkondensatorer för 4000:- och har spolar lindade av silverband för samma summor).
Med en L-pad justerar du motståndsvärdena tills du får bra balans mellan bas/diskant utan att behöva jiddra med filtret.
Här skissade jag snabbt värden för -10dB dämpning, men man använder samma filter som till -14dB varianten.
10dB.jpg
Jag räknade fram några bra värden för att standardfilter för impedansen 4Ω resp 0,8Ω och här ser man stora skillnader mellan komponentvärden.
1600Hz.jpg
Om man är osäker på hur mycket man behöver dämpa är en konstantimpedanspotentiometer bra. Inte bara kan man hitta en bra dämpning utan man kan justera efter olika rumsförhållanden och om man kör utan tonkontroller kan dämpa mindre när skivor är inspelade med strypt diskant. Kostar en liten slant, men är väldigt behändiga.
IMG_0009.JPG
Men det är ditt projekt och du ber om emellanåt om input, så här har du några 25-öringar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar