Högtalarkonstruktion MkV

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nu fått köpt mig ett par 5" Tang-Band subbasar (W5-1138SMF, 4 Ohm) a' typ 500:- st.

Jag har färdigkapat material för säkert 5 par högtalare till utöver dom jag har.

Jag kommer INTE kapa upp nya dimensioner, en del för att jag idag är i princip pank samtidigt som jag gillar nuvarande dimensioner.

Mina tidigare konstruktioner har varit "politiskt korrekta" dvs dom har en bas/bredband längst ner och en diskant (banddiskant från Kina i mitt fall) högst upp.

Ser ut som vanliga högtalare mao.

Nu däremot kommer jag hitta på nåt som kommer att se udda ut (fast kanske inte blir så bra).

Subbasen får nämligen inte plats på fronten så jag har tänkt fästa den på sidan, höger högtalare har då en subbas åt höger medans vänster högtalare har en subbas åt vänster.

På fronten fäster jag min kära Kina-banddiskant MITT i baffeln.

Visst låter detta intressant?

Men ett inte så litet aber är att subbasen bara rekommenderas att köras till 1500Hz fast jag har tänkt lägga brytfrekvensen vid "330uH" dvs 1929Hz, SPL slutar dock inte tvärt vid 1500Hz...

Här har vi dock ett roligt fenomen, om man tänker att subbasen helst inte skall vara så direktiv så krävs ka<1 eller lambda>2pia där a är effektiva radien hos membranet dvs våglängden bör vara större än omkretsen samtidigt som

\(a=\sqrt{\frac{A_e}{\pi}}\)

och Ae för elementet är 0,0094m^2 vilket ger a som 55mm, 2pia är då 0,34m som ganska exakt motsvaras av 1kHz.

Med andra ord blir subbasen direktiv vid runt 1kHz, sen skall den jobba ytterligare en halv oktav innan diskanten tar över så det blir lite sidlober :)

Här kan man dock ifrågasätta hur bra det är att köra en diskant på 1,5kHz.

Visst, normalt sett är detta inte så bra men jag spelar aldrig med mer än säg 10W och då spelar konutslaget hos diskanten en sekundär roll dvs den tål plötsligt att spelas ner till 1,5kHz, vågar jag påstå :)

Men vad jag som sagt får problem med är att delar av mellanregistret dvs sången plus instrumenten kommer att stråla bort åt sidan samtidigt som det jag mest gillar med musik är just mellanregistret (är ganska förtjust i diskant också, speciellt symbaler).

Kan bli en kul högtalare, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Jag kommer alltså ner en hel oktal lägre i bas än med mitt nuvarande system och en oktav är ganska mycket (från 130Hz till 70Hz, uppskattar jag), verkningsgraden suger dock :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort lite kalkyleringar idag (ritning kommer):
2st 3,3 Ohm/5W (Re)
2st 33uF, Bipolär (Ce)
2st 330uH (L)
2st 22uF, Polypropylen (C)
2st 3,3 Ohm/5W (Att_H)
2st 1 Ohm/5W (Att_L)

Re är högtalarspolens DC-resistans och samma värde nyttjas här för Zobel-kompensation dvs "rak" impedans
Ce är Le/Re^2 och är andra delen av Zobel-kompensationen (Le är högtalarspoles induktans)
L är basens filterspole=>f(bas, 4 Ohm)=1929Hz
C är diskantens filterkonding=> f(diskant, 4 Ohm)=1808Hz
Att_H (aka R2) är dämpsatsens övre motstånd
Att_L (aka R1) är dämpsatsens nedre motstånd (parallellt med högtalarterminalerna).

När det gäller Zobel så har elementet en impedans på ungefär 20 Ohm vid 2kHz, då kan man eventuellt teckna

\(Z_{eff}=20//(3,3+X_c(33uF))\)

vilket blir 4,4 Ohm som är nära 4 Ohm, dvs "rak impedans".

Hade jag inte Zobel-kompensationen så skulle min brytfrekvens för L bli hel-galen ty uträknad vid 4 Ohms högtalarimpedans när högtalarimpedansen i själva verket är 20 Ohm (vid 2kHz, obs)...

Vad gäller L och C så är förfarandet sedvanligt dvs

\(wL=4\)

respektive

\(1/(wC)=4\)

Dämpningen av diskanten behöver vara hela 14dB ( :D )ty diskantens känslighet är 96dB medans basens är 82dB, dämpsatsen kan då räknas ut enligt:

\(\frac{R_1//4}{R_1//4+R_2}=0,2...1\)

och

\(R_1//4+R_2=4...2\)

där man enklast löser ut R1//4 ur (1) och stoppar in i (2).

Som jag antytt så får jag en mycket låg verkningsgrad på systemet, jag har kikat på mina näst senaste högtalare som dessa skall ersätta och känsligheten är satt till 91dB, avståndet till 82dB blir då "bara" 9dB och jag kan då i praktiken bara nyttja ungefär en tiondel av effekten jag kör idag.

Med dagens högtalare når jag partystämning vid typ full effekt som inte är mer än 15W, säg att den är 20W vilket ger att dessa nya högtalare kommer spela på en SPL motsvarande ungefär 2W jämfört med vad jag kör idag.

Lite snällt skulle jag vilja säga att jag går från 16W till 4W vad gäller skillnaden mellan ljudtrycken (-9dB är trots allt inte riktigt 1/10 ggr i effekt).

Fast basgången går ner en hel oktav!

MVH/Roger
PS
När jag ser min fina bild funderar jag på att sätta subbasarna inåt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av danielr112 »

Att sätta en sub åt sidan är oftast helt ok men att att sätta de mellersta frekvenserna åt mitten kommer inte blir direkt bra.

Vad du istället kan göra är ju att snurra lådorna så både bas + diskant kommer på sidan fast då frammåt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Har inte plats, som du ser.

Tack annars för din kommentar.

MVH/Roger
PS
Har du förresten kanske missförstått vad jag menar? Diskanten kommer alltså vara framåt men subbasen åt sidan för det är bara där det finns plats.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var skär du diskanten? Din subbas kommer väl att hantera mellanregistret också och om du har tidsförskjutningar mellan diskant- och mellanregister kan det ju låta lite märkligt.

Tittar man på serösa byggen försöker man istället placera elementen så nära varandra för att få punktformiga ljudkällor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

För dom som orkar läsa istället för att prata så står det ganska tydligt i mina ytterst få inlägg, dvs 2kHz :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Åh, f'låt missade det. Men det är för hög frekvens för att ha elementen riktade åt olika håll.
En subbas kan ju fungera som en "fristående enhet" för låga frekvenser, kanske <150Hz.
Innan du sågar sönder dina träbitar - gör ett test!
Ärligt och högst vänskapligt råd.
Man kan ju plocka ihop högtalare som låter hyggligt, men det är lika lätt att skapa sådant som låter fladdermussk*t.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

Att utgå från befintlig låda bara för man har en är ju urdumt.
Rent slöseri med tid.

Bygg en avstämd låda mot dina element. Om du skall spela dina basar så högt så är det definitivt riktningskänsligt och dessutom motsvara en dämpning som är löjligt hög.

Om man är pank och inte har råd med träbitar tycker jag man kan vänta på bättre tider.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Roger: Vill du grotta ner dig i högtalarkonstruktion ska du definitivt, om/nmär pengar rinner till, skaffa Vance Dickasons högtalarbibel - Loudspeaker Design Cookbook.
Jag hittar den på Amazon, men den kan finnas lite varstans: https://www.amazon.com/Loudspeaker-Desi ... 1882580478
Den täcker ALLT om högtalare, från membranmaterial till filter och några byggexempel (på dyra högtalare).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Att utgå från befintlig låda bara för man har en är ju urdumt.
Rent slöseri med tid.

Bygg en avstämd låda mot dina element. Om du skall spela dina basar så högt så är det definitivt riktningskänsligt och dessutom motsvara en dämpning som är löjligt hög.

Om man är pank och inte har råd med träbitar tycker jag man kan vänta på bättre tider.
Tänk vad det alltid MÅSTE gnällas när man nämner högtalarbygge?

Du är den tredje personen som gnäller över att jag gör fel.

Jag gjorde en massa fel med skivspelarbygget också men den funkade minsann ändå.

Så skärpning, det finns annat ni kan säga än bara gnäll!

/Roger
PS
Jag var rädd för detta och ville egentligen inte ens nämna mina byggplaner, men jag tänker bra när jag skriver och tycker det dessutom är roligt men det är väl fy skam?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Roger: Vill du grotta ner dig i högtalarkonstruktion ska du definitivt, om/nmär pengar rinner till, skaffa Vance Dickasons högtalarbibel - Loudspeaker Design Cookbook.
Jag hittar den på Amazon, men den kan finnas lite varstans: https://www.amazon.com/Loudspeaker-Desi ... 1882580478
Den täcker ALLT om högtalare, från membranmaterial till filter och några byggexempel (på dyra högtalare).
Intressant tips, tackar för detta.

Dock är jag mer av "Good Enough" som inte verkar kunna penetrera flertalet av forumets pannben riktigt ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår blev jag att lura på teorin bakom Zobel-kompensationen.

Om jag har räknat rätt så innebär det att hela kittet (i princip en parallell-resonanskrets) presenterar en rent resistiv resistans utåt motsvarande den elektriska DC-resistansen (Re).

Den första konsekvensen av detta är man kan konstruera brytfrekvensen korrekt för ALLA frekvenser, den andra konsekvensen är att nominell impedans faktiskt sjunker, om man säger.

Vill du alltså beräkna spolen för en viss brytfrekvens så, om man Zobel-kompenserat, så är det alltså inte Znom som gäller längre utan Re.

För min valda subbas ligger Znom på 4 Ohm medans Re ligger på 3,4 Ohm dvs typ 20% lägre vilket gör att om jag beräknar spolen för 4 Ohm så hamnar brytfrekvensen 20% lägre.

Fast i mitt fall anser jag att detta inte får nån större betydelse ty för diskanten räknar jag med 4 Ohm (dess reaktiva del är liten har jag precis mätt) och får då 1809Hz med 22uF medan jag med 4 Ohm som bas och 330uH fick 1929 (+120Hz) samtidigt som det bör vara 3,4 Ohm som bas dvs 1639 (-170Hz).

Observera att deltorna är ungefär lika stora och mindre än 200Hz vilket ungefär är 10% av brytfrekvensen som dessutom rullar av 6dB/oktav åt varje håll dvs jag anser att dessa små avvikelser inte ens hörs.

Jag tycker det var roligt att räkna på Zobel, tricket ser ju initialt väldigt basalt ut men vad det mynnade ut i var än mer intressant.

Här är mina beräkningar: https://sv.wikibooks.org/wiki/H%C3%B6gt ... mpensation

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dock är jag mer av "Good Enough" som inte verkar kunna penetrera flertalet av forumets pannben riktigt
Du bygger ändå alltid efter eget huvud, trots att du ofta frågar om råd och hjälp ... :wink:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev:
ToPNoTCH skrev:Att utgå från befintlig låda bara för man har en är ju urdumt.
Rent slöseri med tid.

Bygg en avstämd låda mot dina element. Om du skall spela dina basar så högt så är det definitivt riktningskänsligt och dessutom motsvara en dämpning som är löjligt hög.

Om man är pank och inte har råd med träbitar tycker jag man kan vänta på bättre tider.
Tänk vad det alltid MÅSTE gnällas när man nämner högtalarbygge?

Du är den tredje personen som gnäller över att jag gör fel.

Jag gjorde en massa fel med skivspelarbygget också men den funkade minsann ändå.

Så skärpning, det finns annat ni kan säga än bara gnäll!

/Roger
PS
Jag var rädd för detta och ville egentligen inte ens nämna mina byggplaner, men jag tänker bra när jag skriver och tycker det dessutom är roligt men det är väl fy skam?
Varför skriver du in i din trådstart saker som "Visst låter detta intressant ?" och "Kan bli en kul högtalare, eller vad tror Ni ?" när du inte vill ha kritik ?
Du får väl skriva att du inte vill ha feedback eller att bara folk som tycker du gör rätt får svara.

Du tänker alltså:
- Sätta en rolloff på 1929Hz på ett subbas element som inte skall spelas över 1.5KHz
- Rikta detta 90 grader fel
- Stoppa in kalaset i en icke avstämd låda

Sedan frågar du "Kan bli en kul högtalare, eller vad tror Ni ?"
Vad hade du förväntat dig för svar egentligen ?

Du vet ju att elementets frekvenskurva mäts 1W/1M. Fundera på hur denna kurva ser ut om du skulle mäta elementet vridet 90 grader.
Du har ju mät-mick så du kan ju göra en sådan mätning själv.

Det måste väl rimligtvis gå att hitta några plankstumpar någonstans till en låda, som åtminstone gör att du kan få elementen riktade åt samma håll och kan stämmas av mot din bas.

Delningen har du nu lagt i ett område där det finns massa viktig information i musiken. Ljudkvaliteten mellan 1K och 3K är superviktig.

Men jag har fattat.
Du vill bara ha ryggdunkar och beröm.
Helt ointresserad av saker som kan hjälpa dig till bättre resultat (eller i detta fall undvika total katastrof).

Jag hör vad du säger och kan hålla mig borta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Högtalarkonstruktion MkV

Inlägg av Spisblinkaren »

På vilket sätt behöver lådan vara avstämd?

Jag kör slutna lådor och det enda som påverkas är nollstället.

Dessutom finns, som du ser av bilden om du inte är synskadad, ingen plats för större lådor men som tur är är lådorna mer djupa än breda viket gör att jag får plats med 5"-basen på sidan (inre måttet hos fronten är just 5").

MVH/Roger
PS
När man kommer med kritik tycker jag att man kanske borde tänka mer i termer av ris och ros dvs inte bara ris...
Skriv svar