Välja CAD program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glenn »

NU är det väl sällan omöjligt att piratkopiera mjukvara även om den har prenumerationslicens, så det känns lite som en dålig ursäkt till att hindra att folk sitter med gamla köpta versioner ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja CAD program

Inlägg av säter »

Jag har alltid varit av uppfattningen att piratkopieringen har skett med de "stora drakarnas" goda minne.
Inget seriöst företag använder ändå en piratkopia.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glenn »

Piratkopiering till privatpersoner bryr man sej inte så mycket om skulle jag tro, om man däremot profiterar på mjukvaran så.

Men det förekommer säkert.

Minns för lääänge sen (1994 ?) när företaget jag jobbade på skulle köpa in ett par PC-burkar och firman som sålde dom offererade först maskiner med windows 3.11 och ms office, min chef tyckte det var dyrt varvid företaget genast erbjöd sej att leverera maskinerna med piratkoipierad windows och office för typ halva retailpriset.
(Det var ju dock lite enklare då när det inte kom uppdaterringar hela tiden och maskinerna inte var uppkopplade)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja CAD program

Inlägg av säter »

Man kan ju undra vad det skulle ha blivit av AutoCad om inte piratversioner började figurera i samband med 2.6?
Förmodligen hade det blivit en parentes i historien bara.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Välja CAD program

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:Jag har alltid varit av uppfattningen att piratkopieringen har skett med de "stora drakarnas" goda minne.
Inte idag och med dagens utbud av lågpris/gratis mjukvara samt möjligheten att hyra ett program säg 3 månader om du bara behöver rita en enda sak.
säter skrev:Inget seriöst företag använder ändå en piratkopia.
Jag har sett allt från kommunala skolor till konsultföretag och "entreprenörs"-företag använda piratkopior med olika påhittade ursäkter som alla bottnat i att de egentligen har råd med programmen eller lika gärna kunnat köra något billigare men är för snåla.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Det som talar emot Solidworks är ju att det saknar vissa grymma friformsfunktioner som Fusion360 och Inventor har. Det verkar finnas någon typ av tillägg eller liknande till Solidworks men kostar förmodligen extra.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Jag har nu haft besök av en Solidworks-säljare som gav svar på alla frågor jag hade.
Det finns inte på kartan att dom skulle gå över till enbart prenumeration inom någon överskådlig framtid. Dom har lagt till prenumeration som alternativ men nästan ingen använder det och av de få som börjar prenumerera så köper de flesta licensen efter bara någon månad. Det är även en del företag som går över från Inventor till Solidworks pga att Inventor blivit enbart prenumeration.
Solidworks-licensen är ”for life” för den versionen man köpt och den kan installeras på flera datorer men bara användas på en åt gången.
Det krävs inte internet-uppkoppling för att använda programmet. Exakt hur licensen kollas om internet saknas kunde hon inte svara på men dom hade släppt ganska mycket på detta för att användarna skulle slippa krångel.
Att dom inte skyltar med priser beror på att det är ganska många tillval som finns och även olika tillfälliga rabatter som gör att det är lätt för dom att svara på priset på ett specifikt paket vid specifikt tillfälle, men utskrivna grundpriser visar normalt högre än man behöver betala.
Det kan t.ex. vara 20% rabatt på programmet och 50% på add-ins och sen påverkar serviceavtalen också. Man kan köpa helt utan serviceavtal men då kan vissa rabatter utebli med följden att det blir dyrare än att ta serviceavtal och sedan säga upp det efter ett år, vilket är helt okej och ganska många även gör.
Utan serviceavtal så får man inga löpande uppdateringar men det är fel att säga att man inte har någon support. Dom hjälper alltid till om man t.ex. har problem att installera på ny dator i framtiden eller liknande för att få igång produkten man äger(likt de flesta mjukvaror), sen kan man ändå nyttja supporten när man vill för vad som hellst men då till en timkostnad som faktureras.
Det finns en friformsmodellerings-modul som heter Power surfacing att köpa till från nPower som inte säljs av Solidworks själva men som ändå är ett auktoriserat Solidworks add-in.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glenn »

Det är ju inte ens säket att det görs nån kontroll, exepelvis IBM TSM är ju ganska dyrt, men för att slippa problem för kunderna så fungerar mjukvaran lika bra utan keyfile eller kontakt med licensserver, det enda som höänder är att man får varningar för att det är en olicencierad maskin.

IBM räknar kallt med att dom som vill ha systemet betalar för uppdateringar/support/osv även utan spärrar, och att licensspärrar orsakar för mycket problem för kunderna och därmed badwill.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja CAD program

Inlägg av säter »

Har man helt slutat med hårdvarulås och skit.
Det minns jag AutoCad körde med.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glattnos »

Ja, hårdvarulås hade dom slutat helt med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Välja CAD program

Inlägg av Klas-Kenny »

Autodesk må ha slutat med hårdvarulås, men nog förekommer det ännu i branschen.

OrCAD som jag kör på jobbet, har hårdvarulås.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja CAD program

Inlägg av säter »

Glattnos skrev:Lite äldre Solidworks har jag ganska bra koll på, såvida det inte blivit sämre på senare år.
Jag har bytt upp mig två gånger, och jag tycker bara att det har blivit sämre.
Det beror naturligtvis på vilka funktioner man är ute efter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av TomasL »

Det är väl bara en tidsfråga innan SW blir hyrlicens.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Välja CAD program

Inlägg av säter »

Tydligen inte.
Glattnos skrev:Det finns inte på kartan att dom skulle gå över till enbart prenumeration inom någon överskådlig framtid.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Välja CAD program

Inlägg av Glenn »

Inte enligt säljaren glattnos pratade med uppenbarligen.
Skriv svar