AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

YD1150 skrev:Simulatorn säger detta:
LM339.pdf
Har du en trafo med två lindningar så kan du likrikta med samma princip som rörlikriktare med två dioder
så kan du lättare komma åt jorden. Eller två halvvågslikriktare så får du symmetrisk matning +/0/- på köpet.
Det där ser ju riktigt bra ut :)

Positiv flank nära nollgenomgången, precis det som behövs för att fullt ut tända Triac.

Kul.

Tack för simuleringen!

Ditt R4 kan kan nog vara nåt att tänka på, anser annars rent amatörmässigt att den bryggkoppling jag nyttjar i schemat för extrahering av FW är lågimpediv men jag vet inte.

I vilket fall tror jag detta kommer bli bättre och jag mer hoppas än tror att det löser problemet.

För faktum är att nuvarande triggning är superkänslig, lek med 1,2nF-3,9nF ger hyfsade resultat men aldrig ens "Good Enough".

Att skapa en triggsignal med schyssta flanker kommer i alla fall inte skada kopplingen :)

MVH/Roger
PS
Lite roligt om jag kan få ordning på detta för det finns kraftiga Triacs, siktar dock på 1kW som mest för att inte göra bort mig :) Nuvarande Triac klarar 2A men 460W är mindre än min borrmaskin så Triac kommer att bytas ut (mot 5A, tänkte jag).
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

10k motståndet satte jag dit så att det finns någon belastning på bryggan.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

LM339 med lite hysteres:
LM339 hysteres.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt YD1150!

Tyvärr fattar jag inte vad grafen säger.

Vad är 4.71?

Matningen din är ju på 12V dvs nånstans runt 2k2/12k2*12V=2,2V borde det trippa.

Vad är V(4)(V)?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack vare YD1150 har jag nu framgångsrikt infört LM339.

Dock krävs fortfarande den där lilla kondingen för annars spöktriggar det fullständigt.

Men med 4,7nF så är systemet nu faktiskt något mer än "Good Enough" och jag kommer cadda efter detta.

Dock byter jag Triac till nån 6A-variant (så att jag kan ha en säkring på 5A och därmed 1,1kW), tacksam för tips på en Triac som funnits så länge i ELFA's lager att den inte tenderar att utgå.

Annars saknas bara en layout-planering.

MVH/Roger
PS
Kommer nyttja Hahn's minsta trafo (0,35VA) för den enda ström som går är egentligen diodströmmen till opto-triac, just nu runt 5mA (5mA*17V=0,1VA). Styrningen är sen alltså DC-styrbar som enklast görs med hjälp av den interna potten men extern pot funkar också (intern styr då maxeffekt). Trissan som styr opto-LED gick sönder ett par gånger om så jag har infört ett basmotstånd (10k) mellan bas och emitter för det enda sätt jag kan se det, när det gäller att två trissor gått sönder, är att Vbe överkridits om än högimpedivt (100k) för Ic är inte i närheten av maximala 100mA, Uce är heller inte i närheten av maximala typ 60V, 5mA och 17Vce är sen inte i närheten av 0,5W.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Pytteändring, bara för att hålla projektet uppdaterat.

Jag har alltså infört ett motstånd i serie med LM339's positiva ingång, detta är mycket pga YD1150's trevliga tips om att kunna införa lite hysteres för det är bara "Good Enough" just nu vad gäller korta tider.

Återkopplingsmotståndet kan man lätt "klistra" fast på några motståndsben, värre är det liksom om man måste kapa ledningsbanor... :)

MVH/Roger
PS
KDR går nu till handlingarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar