AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

Du kan ha LDR i monovippans resistiva del så bantar du ner mängden delar
på köpet. Du kanske får gör någon serie / parallellkoppling så det blir
ett passande reglerområde. Slitsen som går mellan LDR och ljuskälla
kan man göra olinjär som kompensation.
Svart papp är väl enklast att testa med, går lätt att klippa till olika former.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad härligt klarsynt du är min vän :)

Tråkigt dock för jag gillar min varicap-ide' :)

Har du förresten inte talat om för mig att det finns "feta" varicap uppåt nF-området?

MVH/Roger
PS
Ledsen att jag var lite slarvig i inlägget om diac, du säger faktiskt samma sak som jag säger fast jag såg inte det just då.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

Upp till 600pF varicap finns men det är väl inte så stor vara längre. KV-1235 är namnet på en som har rätt stort område.

Om du kopplar loss monovippans R från Vcc och matar in DC där?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Du och dina fantastiskt enkla ide'er!

För vad händer med ditt tips?

Trippunkten (säg 50%) är samma men lågt DC borde göra så att C behöver laddas mera för att nå trippunkten för 63% är inte längre relevant utan säg 90 % är vad som behövs för att det skall trippa.

Detta gör så att T ökas med samma motstånd och konding.

Om DC ökas så måste C laddas...på vanligt vis.

Nej, jag förstår inte det här.

Dock ännu en intressant vinkel på saker när det gäller YD1150, älskar sånt här kreativt tänk!

MVH/Roger
PS
Tänker lite mer. Man har alltid att T=63%. Men om man som i det här fallet har en trippunkt på säg 50% så gäller det ju bara att träffa den trippunkten och även om uppladdningstiden till 63% är samma så styr ju dess momentanvärde trippunkten så att U(63%) är olika beroende på vad DC är satt till, därför påverkas T.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

Testade med en 4098 monovippa, gick att styra pulsbredden en del men inte riktigt till 100%
genom att variera spänningen till motståndet.

En PNP transistor som styrbar strömgenerator i serie med motståndet till monovippan fungerar hyfsat.

Provade med LDR och det fungerar att ändra pulsbredden, vart lite abrupt funktion med till från
med ljus.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Gjorde tankeexperimentet med att bara nyttja LDR som Rx-motstånd för tidskonstanten.

Funkar inte för tidskonstanten regleras inverterat dvs min pedal ger MINST ljus vid max gas och minst ljus innebär högst resistans samtidigt som resistansen måste vara som minst för högst spänning ut ty tändpulserna måste komma tidigt för att hela periodhalvan skall hållas tänd.

Men jag har klurat ut en abbrovinch som inverterar signalen och detta görs med en LM324.

Bifogar schema.

MVH/Roger
PS
Om jag räknat rätt kommer jag alltså kunna justera tidskonstanten via Uo=11-15V där 15V är ett närmevärde av max sving hos OP (Vcc-1,5V). Detta är inte många Volt och det är tveksamt om jag kan justera en faktor 5 i tid [2ms;10ms] på detta sättet så min senaste tanke har varit att dra ner matningen till 4538 till 2V nånstans varvid jag får 2-17V att reglera tidskonstanten med istället.

Vad tror du YD1150 om det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Senaste schemat blev fel.

Nåt sånt här tror jag man kan göra.

MVH/Roger
PS
Frågan här är mest vad en uppladdningsspänningsmax till 11 respektive 15V hos en 17V-matad krets betyder i skillnad i tidskonstant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Sen baserar jag min funktion på YD1150's briljanta ide' att ändra spänningen för uppladdningskretsen.

Jag har skissat på en eventuell förståelse.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skissat om testriggen för YD1150's briljanta ide'.

Vid närmare inspektion av pedalen såg jag att mera Gas betyder mera Ljus vilket betyder lägre LDR-resistans.

Jag behöver alltså få kläm på dels om tidbasen ändras med spänningen dels hur mycket den ändras.

Jag har försökt få fatt i samma LDR som redan sitter i pedalen men jag misstänker att jag slarvat bort påsen, jag letade som en galning idag efter dom påsar jag VET att jag tacksamt nog fick av Magnus_K för nåt år sedan då jag byggde min pedal till lindningsmaskinen (som ännu aldrig har lindat nåt :D ).

Till slut hittade jag dock ett par påsar, dessa var prydligt märkta med både typnummer och ungefärliga Ohm, det står 2k-6k (PGM5506) på ena påsen och 16k-50k (PGM5537) på andra påsen men iom att båda påsarna innehåller tre stycken så tror jag att jag tappat bort originalpåsen (dessutom finns ju ett litet glapp).

Men vad tusan, i princip behövs ju inte ens nåt LDR när jag skall testa principen, bara nyttja pot liksom MEN det vore kul att se hur mono-vippan reagerar med avseende på ljus och då i nära korrelation med hur pedalen är kopplad.

Så i morgon skall jag testbygga detta.

MVH/Roger
PS
Tror faktisk man kan korta ner uppladdningstiden ännu mer genom att nyttja en spänning som är mycket högre än Vdd, för kondenstorn töms vid ett ben som, liksom alla CMOS, är dioddraget till Vdd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde inte riktigt som ovanstående utan körde en pot på 10k på basen istället.

Vdd=17V.

Detta var vad jag fick (när jag mätte på emittern):
1) 11V->14ms
2) 13V->2ms
3) 17v->1ms

Under 11V kunde jag, som väntat ty Vih, inte gå.

Kraftigt olinjärt alltså men det spelar mindre roll, förändring åt rätt håll spelar större roll, tack YD1150!

DOCK mellan 11V och 13V är förändringen bitvis linjär, jag får -6ms/V.

Framförallt får jag ett spel på [2;14]ms när jag går från [13;11]V och [2;14]ms är ett STÖRRE spann än vad jag behöver ty jag vill ha [2;8]ms eller nåt.

Att jag kan mäta över 10ms med 100Hz-signal har att göra med att jag halvvågslikriktar trigger-signalen.

Mitt spann live vad gäller styrspänning blir alltså säg [11,5;14]V när jag matar 4538 med 17V.

Då får jag ungefär [9;2]ms.

Där 9 ligger 1ms INNAN nollgenomgång med tändpulsen dvs "släkt" och 2 ligger 2ms EFTER nollgenomgång dvs "tänd".

Jag går nu vidare med att bygga ett seriöst DC-gränssnitt för när man har gjort det så spelar det ingen roll vilket stimuli man har, i mitt fall spelar alltså LDR ingen roll även om jag kommer skräddarsy det så att LDR har samma spänningsreferens som i pedalen, på det sättet behöver jag bara justera känslighet.

Eventuellt hinner jag rita arrangemanget ikväll.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

Om du tar en PNP transistor och ett passande emittermotstånd till plus så att du får en strömgenerator. Då laddas kondensatorn med en linjärt ökande ström.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Du är makalös när det gäller elektronik!

Tack!

MVH/Roger
PS
Det finns många mycket skickliga människor här inne men då handlar det faktiskt sällan om elektronik, dom kan allt annat. Du däremot kan saker på ett fullständigt omästrande och ödmjukt sätt för du hänvisar aldrig till länkar som andra ofta gör modell "Nu får du läsa på", jag avskyr sånt. Hellre försöka guida en person till eget misslyckande än tvinga den personen att läsa "böcker" som jag anser att till exempel Wikipedia är.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skissat på en ny "linjär" styrning enligt ditt briljanta tips.

Rätta mig gärna YD1150 om jag har fel.

Tror att bifogat kan ge mig vad jag vill ha dvs en hyfsat linjär DC-styrning av en Triac.

Återstår att testbygga, som vanligt :D

Avvaktar dock dina kompetenta kommentarer.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av YD1150 »

Det är tillåtet att bygga och testa utan mitt godkännande :D
Ser rimligt ut, funderade om vad som händer om 4538 körs på 12V och resten på en lite högre spänning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: AC-styrning av borrmaskin medels timer-hölje

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är rolig också :D

Den tanken har jag faktiskt också tänkt, iom att CMOS har en skyddsdiod upp till matning så tror jag faktiskt man kan köra på väldigt mycket högre spänning än vad 4538 matas med, frågan är väl mest om den hamnar i latch-up då.

Men "stgtiden" och därmed tidskonstanten skulle kunna krympas avsevärt, omslag sker ju liksom alltid vid Vih.

Jag har förresten kommit på ett problem med mitt senaste schema, jag gör olinjäritetsproblemen STÖRRE med MOS enligt:

\(Id=\frac{U_{in}-V_{th}}{Rs}...1\)

där Vth kan vara så hög som 3V för vald MOS.

För en Si-BJT gäller sedan

\(Id=\frac{U_{in}-0,7}{Re}...2\)

MEN för en Ge-BJT gäller "bara"

\(Id=\frac{U_{in}-0,3}{Re}...3\)

Man kan göra jämförelsen mellan 2 och 3 genom t.ex sätta Uin=1V respektive 10V, då fås

\(Id(1V)=0,3/Re, Id(10V)=9,3/Re, Id(10V)/Id(1V)=31\)

som inte är 10, medans om man gör samma sak för Germanium så fås

\(Id(1V)=0,7/Re, Id(10V)=9,7/Re, Id(10V)/Id(1V)=14\)

Vilket är bra närmare 10!

Samtidigt får jag bleadern på köpet :)

Återkommer med schema.

MVH/Roger
Skriv svar