Sida 1 av 3

LED i bilen

Postat: 20 februari 2006, 18:34:36
av femer
Hej!
Som ni alla vet så är LED tiden nu över oss. De spås kunna ersätta de vanliga lamporna till 2020. bla bla bla. Hursom, jag skulle vilja ersätta alla mina kupé lampor i min bil med Led då de kommer att lysa starkare än nuvarande stenålders volfram lampor, dra mindre ström, hålla längre.

Problemet är deras tålighet för strömspikar, eller snarare den totalt obefintliga sådan.

I min bil varierar spänningen från 12,7V (motor av) till omkring 14,8V (motor på). Ingenstans regleras spänningen och således har jag ett problem. Med den "platta" med lysdioder jag tänker göra kan man begränsa strömmen till dem med en eller flera resistorer. Dock är ju deras värden konstanta och måste dimensioneras efter när motorn är igång, annars brinner de stackars lysdioderna så fort jag vrider om nyckeln om jag skulle använda ett annat voltvärde. Problemet är att dioderna kommer att lysa svagt eller inte alls när motorn är av (12,7V) och det blir mörkt inne i kupén = ej önskvärt.

Jag funderade på zenerdioder kan man använda de för att stabilisera spänningen till 12,0 V och sedan dimensionera hela bygget efter den precisa spänningen? Hur och vilken zener ska man använda?

Kupé lampan har även inbyggd dimmerkrets. Kommer mina dioder också att dimmas även då en zenerdiod används för att reglera spänningen?

OBS: jag planerar inga större ingrepp i bilen. Jag tänker ha allt på en platta som lätt ersätter befintlig lampa och går att byta ut. Således måste alla komponenter sitta på denna platta och alltså matas med ström 12,7 - 14,8V som även dimmas.

Hjälp en stackars student med endast grundkurs i elektronik som erfarenhet ;)

Mvh

//Daniel

Postat: 20 februari 2006, 21:00:16
av Icecap
GDED! (Gör Det Enkelt Dummer) ;-)

Du har rätt i detta med spänningen och det finns en enkel, billig och stryktålig lösning: 1 st LED + 1 st motstånd. Ta ett lämpligt antal av dessa "par" och koppla in och det är klart.

Exempel: 1 st gul LED (ca: 2,1V över @ 20mA)
Motstånd: 14,7-2,1=12,6V @ 20mA = 630 ohm. 560 ohm ger 22,5mA...det duger!

Resultat:
* Motor kör: LED får 22,5mA
* Motor kör ej: LED får 18,9mA
Totalt set: Lyser fint vilket som!

Alltså: 1 motstånd om 560 ohm och 1 LED kopplas i serie och läggs i "lampans plats", vid behov används ett antal av dessa, t.ex. 10 LED och 10 motstånd.

Postat: 20 februari 2006, 22:55:59
av femer
hmm joo, simpel lösning. Men inte en chans att jag monterar över 100 resistorer på ett litet kort. tänkte såhär istället om man nu ska ha resistorer ändå;

Vmax 14,2 V, V min 12V. led forward (V) 3,5V forward current 20mA

att bygga "banker" om 3 st dioder i serie varvid säg 4 st byggs. 3*3,4 =10,2V 14,2V-10,2=4V en resistor för banken skulle alltså behöva ligga på runt 200ohm. Nu blir det alltså endast en resistor för var 3:e diod, smart eller hur?

Men jag vill ha ännu färre resistorer. Om jag kopplar 4 "banker" i paralell med varandra i serie till en 50ohm resistor, kan det fungera också?

Kommer dioderna att lysa fetstarkt även om de endast matas med 12 volt med denna struktur?

//Daniel

förresten, var kan man hitta billiga experimentkort utan kopparbeläggning samt 50ohms resistorer? hittade allt på Conrad.se men frakten var inte så rolig..

Postat: 21 februari 2006, 03:34:12
av Digitum
Om du vill ha en garanterat jämn spänning så kan du använda en DC/DC-omvandlare. Brett inspänningsområde och klarar 50W.

69-060-69 - In 9,2-18V - ut 5V -10A - 472kr+moms
69-060-77 - In 9,2-18V - ut 12V -4,2A - 472kr+moms

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=9516.htm

Postat: 21 februari 2006, 04:28:12
av Sci
En enkel 7812 borde väl räcka för att driva ett gäng lysdioder. Borde dessutom funka med dimmerfunktionen.

Postat: 21 februari 2006, 07:41:26
av Icecap
En 78xx ska ha minst 2-3V över sig för att kunna regulera så 7812 är död i detta sammanhang.

OK, om du nu vill göra det krängligt och ska ha 100 LED som kabinbelysning (det blir ganska mycket ljus faktisk, jag hade tagit 25-30 st) är det en helt annan femma. Du vill alltså ha samma ljusstyrka oberoende av bilens "laddningstillstånd" och då börjar vi prata aktiv elektronik.

T.ex. en LM2577T-ADJ eller LM3478 eller LM3485 eller LM5000 (med tillhörande kringkomponenter), tryck spänningen upp till 40-50V (eller mer), koppla in en del LED i serie med ett mindre motstånd (22 ohm?) och det rullar.

Exempel: 71V ger 20 LED i serie, med ett 51 ohm motstånd & 20mA blir det perfekt. Koppla sedan på det antal om 20 LED + motstånd du önskar....

Postat: 21 februari 2006, 09:58:33
av anlamotte
7809?

Postat: 21 februari 2006, 11:13:04
av femer
har vi inte gått ifrån GDED nu?

Vill inte pilla med elm3836 eller clurifax98473 utan hade som mest tänkt dra mig till att använda zenerdioder.

jag vill ha så lite strul som möjligt med kretsen då jag ska göra ett antal stycken, ca 6st, och räknar med att bilen ska falla sönder innan dessa börjar mattas av, hence är enkelhet måste. Skulle det inte fungera med "banker" av dioder paralellt med ett litet motstånd?
Och ja, du tog mig lite för bokstavligt förut, en 25-30 st dioder är det som kommer att räcka gott.

Visste någon var man kunde hitta hålade experimentkort utan koppar för en rimlig peng utan att frakten kostar lika mycket som korten? och resistorer...

mvh
//D

Postat: 21 februari 2006, 11:43:16
av sodjan
> Skulle det inte fungera med "banker" av dioder paralellt med ett litet motstånd?

Nej.
Med väldigt tajt matchade LEDs, kanske...

Postat: 21 februari 2006, 14:55:10
av danei
Ytterligare en diod tråd mer dåliga svar. :cry:

"att bygga "banker" om 3 st dioder i serie varvid säg 4 st byggs. 3*3,4 =10,2V 14,2V-10,2=4V en resistor för banken skulle alltså behöva ligga på runt 200ohm. Nu blir det alltså endast en resistor för var 3:e diod, smart eller hur? "

Och strömen vid 12V? Inte alls smart skulle jag säga.
Med 4 dider skulle det inte ens lysa vid 12V. Och det kommer att paja om spänning blir lite högre.

megamans förslag är inte särsilt rimligt. vem vill lägga 500 på att bta kupebelysning i en gammal bil?
en 7812 funkar inte som det tidigare sagts. Stepup verkar vara lite overkill.
7809 skulle funka. Men jag skulle ja en ställbar och koppla den som strömregulator. Visserligen försvinner dimmer funkationen. Samma med flera andra lösnignar,


clas har exprementkort. Elfa har allt och ganska låg frakt.

Postat: 21 februari 2006, 15:19:43
av sodjan
Visst, ett motstånd per 3 LEDs är säker helt OK, men det var
inte det som femer frågade om.

Som jag läste det så vill femer bygga "kedjor" av 3 LEDs som är seriekopplade.
Sedan ta 4 av dessa kedjor och lägga bredvid varandra och koppla till ett
gemensamt motstånd. Alltså *ett* motstånd per *12* (4x3) LEDs.

Jag hävdar att det kommer att bli problem med variationer
i framspänningsfall vilkert kommer att medföra olika ström
i de olika "benen" i kopplingen. I värsta fall kommer all ström
att gå i ett av de fyra benen, och eventuellt pajar en av dioderna
varefter strömmen flyttar över till nästa ben med samma resultat
tills alla 4 benen har minst en "bränd" LED.

Absolut enklast är att löda på ett lämpligt motstånd direkt på varje
LED, krympa på lite krympslang, och dra fram 12'volten direkt
till varje LED. Eventuellt samma sak fast med 3-par LEDs (dock kommer
ljusstyrkan att variera mer då i förhållande till batterispänningen...)

Postat: 21 februari 2006, 15:37:28
av femer
Bild

såhär tänker jag mig. Det kommer alltså bli problem pga variationer i dioderna som kommer att göra så att ena kedjan med dioder får mer ström än avsett och brinner?

Postat: 21 februari 2006, 16:33:14
av sodjan
Det finns risk (stor sannolikhet) för det, ja.
Om de "brinner" är dock inte helt säkert, det kan lika gärna
"bara" bli mer eller mindre variation i ljusstyrka...

Postat: 21 februari 2006, 16:43:27
av Icecap
Baserat på en del erfarenhet med LED gäller följande:
3 LED i serie samt 1 motstånd är OK. Detta räknar jag som en "kedja" i detta.

Ta ett antal kedjor och paralellkoppla, det går bra, har du inte plats till motstånden har du inte plats till LED'na heller!

Postat: 21 februari 2006, 18:24:52
av femer
jahopp, då kör vi på det då! tack för alla svar.

Mvh
D