Vad behöver man för att få en VU meter att fungera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Mät med en multimeter (diodmätning). Spänningsfallet (Vf) ska vara lägre än 0.6V vid 1mA om det är en Germanium diod.
Mjjg
Inlägg: 18
Blev medlem: 8 oktober 2005, 22:22:45

Inlägg av Mjjg »

Du kan kolla databladet för en LM3915. Där finns ett exempel på en helvågslikriktare med opamp. Då behövs inga germaniumdioder. Effekten av framspänningsfallet minskas med en faktor=openloop-förstärkningen. Den kopplingen fungerar ganska bra ända upp till ett mätområde på 60dB. Därefter behöver man mer avancerade kopplingar men så stort mätområde har nog inte ditt nålinstrument.

Där står också förslag på olika komponentvärden för top- respektive medelvärdesmätning och förstärkning. Blir mer komponenter på det sättet men av den sort som går lätt att få tag på i alla fall.

Sen får man förstås lägga till trimmöjligheter om man vill kalibrera det hela. Man får ju inte glömma att instrumentet i sig är strömstyrt, men spolimpedansen är ju tämligen konstant skulle jag tro. Har inte mycket erfarenhet av nålinstrument.
ChrioN
Inlägg: 285
Blev medlem: 28 oktober 2004, 21:53:01

Inlägg av ChrioN »

Effekten av framspänningsfallet minskas med en faktor=openloop-förstärkningen.

Betyder det att jag ska behöver både trim på "ingången" samt i loopen?
Mjjg
Inlägg: 18
Blev medlem: 8 oktober 2005, 22:22:45

Inlägg av Mjjg »

Nej framspänningsfallet vill vi ju bli av med helt så förstärkningen vill vi ju inte minska (om jag förstår frågan rätt). Men det kan nog behövas trim på utspänningen. En enkel volympot bara efter likriktaren. Om den inte är logaritmisk kan det vara bra att ta en flervarvig om det ska bli någon precision i det hela.
Skriv svar