Sida 1 av 4

Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 09:40:00
av 4kTRB
Att koppla 2 cykeldynamo i parallell för att få ut dubbla effekten borde ju fungera.
Men går det att få dom i fas?
Säg att man monterar 2 på cykelhjulet och vill ha dom synkade, är det möjligt?

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 09:44:17
av Bjaellerud
En bra fråga, riktigt kul!!!!
Vi får se vad man tycker. Skall bli spännande att läsa synpunkterna.

Själv skulle jag nog byta ljuskällorna från glöd till Led så att en generator räcker.

Likriktar du växelströmmen från generatorerna och förser dem med en kodning så att du får likström så går det givetvis at parallellkoppla.

Roy

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 10:03:59
av Magnus_K
Man kanske kan koppla ihop dom med en drivrem för att dom ska förbli synkade?
Vore kul att testa om friktionen räcker för att driva båda, men med endast ett friktionshjul.
Annars är det bara att använda sig av både friktionshjulen samt drivrem.

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 10:32:27
av Lennart Aspenryd
Varför i fas? De levererar väl bara DC!

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 10:47:48
av grym
nix ac

man skulle kunna likrikta och sedan parallellkoppla, har en tråd om likriktning med låg förlust, där fanns det kanske annvändbar likriktare för detta

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 10:48:02
av 4kTRB
Jaha jag var inställd på att det var AC. Kan jag köra en dynamo som motor också?

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 10:48:36
av ajje
Nej, den klassiska cykeldynamon är en AC-generator.

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 11:12:36
av 4kTRB
Typ en sådan här jag syftar på... 6V 3W
https://www.bikester.se/axa-trio-2x2-ho ... 20178.html

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 11:53:11
av Bjaellerud
En cykelgenerator betår av en roterande magnet och en spole. Dvs en växelströmsgenerator.
Varken dioder eller kollektor för likriktning, dvs billigast möjliga.
Ingen lägger krut på att få den att lämna likström då den normalt bara driver glödlampor.
Att få denna att gå som motor blir nog svårt, rätt frekvens och sen behövs nog starthjälp.

Att få två att gå i fas kan man nog glömma, det skulle krävas mycket stor noggrannhet, kanske en 50 del av ett varv lika, oavsett varvtal och last, samt kontinuerlig justering på något sätt.

Även mopeder (äldre) har växelströmsnät för lyset, bara en magnet i svänghjulet som roterar framför en spole.
Däremot har jag sett någon som likriktar med spänningfördubbling utspänningen från en moped, och får därmed 12 - 15 V DC.
Borde gå även med cykelgeneratorn, tror det behövdes 6 diode... Har kanske schemat.
Detta för att få 12 V DC

Ett annat förslag är ett batteri på något kg, dvs 5 - 10 Ah. Så går det lättare att trampa....

Roy

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 12:31:31
av danei
Det som förvirrar lite är att en cykeldynamo inte är en dynamo. En dynamo är en likströmsgenerator, det förekommer inte på cyklar. Så det bästa är att inte kalla dem för dynamo.

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 13:08:24
av xxargs
Öppnar man en sådan så ser man hur simpelt uppbyggda de är - inte speciellt stor hänsyn taget för bästa möjliga magnetflöde heller utan är i princip något man kan böja till själv med med järnplåt, spik och en snurra med koppatråd - svåraste är lagringe av rotorn och rotormagneten samt rullen mot hjulet.

Det går mycket väl att få cykelgeneratorn att snurra som motor och ofta är fyrpolig och därmed 1500 RPM med 50 Hz, men som redan nämnt så behöver den puttas igång då den annars står och darrar fram och tillbaka tills det plötsligt kan rotera i slumpmässig riktning.

skall man parallellkoppla cykelgeneratorer så kan det göras först efter likriktning.

problemet är att dyliga generatorer är jordade i chassiet i ena kanten på lindningen vilket gör att förbrukarna måste vara friflytande mot ram-jord om man skall kunna nyttja helvågslikritning - med halvvåg får man bara ut halva effektiva strömmen.

(det finns/fanns somliga generatorer med separat uttag för bak och framlykta och det är inte omöjligt att de är mitt-jordade i spolen)

Till slut för att de skall hålla spänningen rätt så är de byggda att de alltid går i strömgräns - dvs. att ge så mycket ström de kan och begränsas av magnetflödet i rotorn vilket är en optimum vid 12 Ohms last för 3 Watt och 6 Volt spänning - vilket också gör att ljusstyrkan inte varierar med fart när man kommit över en viss 'knä' i fart..

Kör man med högre motstånd så kan spänningen sticka iväg betydligt högre än 6 Volt vid högre tramphastighet och skall man likrikta och mata med känslig utrustning så är shunt-reglering (och glättningskondensator) som klarar hela effekten högst rekommendabelt, och det är inget som hindrar att man väljer 5 Volt -zener istället om man tänkte sig att ladda USB-batteripack.

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 13:35:59
av GFEF
xxargs

>(det finns/fanns somliga generatorer med separat uttag för bak och framlykta och det är inte omöjligt att de är mitt-jordade i spolen)

Har varit (är?) krav på seriekopplade bak och framlyktor med separat kablar från generatorn och ramen som ledare mellan lyktorna.

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 14:07:21
av danei
Ja, den typen av generator har lindningen isolerad från ramen.

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 14:47:56
av xxargs
Fast bak och framlampor är i olika effekt vilket innebär olika i ström om båda är 6 Volt - så ren seriekoppling kan det inte vara om vi inte använde olika lampor med olika spänning för samma ström...

Annars får ni upplysa mig i hur många olika sätt man kan koppla en cykel-belysning med klassiska generatorer ;-)

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?

Postat: 7 juli 2019, 16:34:49
av Lennart Aspenryd
Jag tackar för alla eminenta beskrivningar av denna lilla pryl, som kanske var min första lilla leksak nere vid bäcken som vattenkraftverk på fyrtiotalet. Goa minnen.
Så erkänner jag att jag hade fel i tidigare inlägg. Må det ej läggas mig till last alltför mycket, såsom förra gången jag skrev ett fel. ;-)