Längd/hastighets -mätning av fordon i rörelse
Längd/hastighets -mätning av fordon i rörelse
Halloj!
Funderar på hur man på bästa sätt mäter längden på ett förbipasserande fordon..
Passagen kommer att ske på ett ställe som är 5-8 meter brett.
Är det bästa att ha en ir barriär som bryts. Om man mäter hastigheten hos fordonet och tiden för brytning av barriären är ju matten simpel sedan.
Fordonet kommer att vara mellan 1~30 meter långt.
Tänkte att göra mätningarna med AVR.
Vilket sätt är det bästa att mäta hastigheten med?
Nån som har tankar kring detta? Är modulerad-ir det bästa att använda som barriär?
Funderar på hur man på bästa sätt mäter längden på ett förbipasserande fordon..
Passagen kommer att ske på ett ställe som är 5-8 meter brett.
Är det bästa att ha en ir barriär som bryts. Om man mäter hastigheten hos fordonet och tiden för brytning av barriären är ju matten simpel sedan.
Fordonet kommer att vara mellan 1~30 meter långt.
Tänkte att göra mätningarna med AVR.
Vilket sätt är det bästa att mäta hastigheten med?
Nån som har tankar kring detta? Är modulerad-ir det bästa att använda som barriär?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26566
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Man kan sätta upp 2st IR-barriärer längs vägen, med ett visst avstånd emellan. Sedan mäter man tiden på när den första och andra barriären bryts.
Ett ganska starkt IR-ljus är nog det bästa. Är inte helt säker om det verkligen behöver vara modulerat, men det är förstås en fördel med tanke på störningar från sol-ljus och bilstrålkastare.
Ett ganska starkt IR-ljus är nog det bästa. Är inte helt säker om det verkligen behöver vara modulerat, men det är förstås en fördel med tanke på störningar från sol-ljus och bilstrålkastare.
Känner mig som en idiot för att jag inte tänkte på 2 barriärer..
va ju t.o.m ett av fysik experimenten i FyB.. *suck*
Har inte googlat på detta så mycket ännu.
Men jag antar att det behövs rätt så kraftiga IR-dioder för att stråla såpass långt..
Någon som har använt ir-barriärer på liknande avstånd. vilken sorts dioder använde ni? knappas fjärrkontrolls dioder iaf..
va ju t.o.m ett av fysik experimenten i FyB.. *suck*
Har inte googlat på detta så mycket ännu.
Men jag antar att det behövs rätt så kraftiga IR-dioder för att stråla såpass långt..
Någon som har använt ir-barriärer på liknande avstånd. vilken sorts dioder använde ni? knappas fjärrkontrolls dioder iaf..
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26566
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Tre barriärer är inte så tokigt. Då kan man göra mer exakta mätningar genom att mäta 1an med 2an och 2an med 3ans barriär. Som "extrafunktion" kan man då även plocka ut data om fordonets hastighet ökar eller minskar.
Nu vet jag inte var du ska mäta, men om barriärerna sitter med ett sådant avstånd att Bil A kan passera den första barriären när Bil B passerar den sista barriären så får man ta med det i programmeringen. Tiden som de olika barriärerna ger kanske i såfall behöver lagras en stund tills varje fordon har passerat den sista barriären.
Jag har ett par IR-lurar med 4st fototransistorer. I sändaren sitter det 4st vanliga IR-dioder. De klarar att överföra ljudet 5-6 meter utan problem. Det skulle säkert gå längre men väggar och dörrar är i vägen...
edit: Nu skrev jag mest utifrån hastighetsavläsningen. När det gäller att mäta längden på fordonet så behöver man bara mäta både när barriär-strålen bryts och när den blir "hel" igen. Där räcker det med *en* barriär. Precis som du var inne på.
Nu vet jag inte var du ska mäta, men om barriärerna sitter med ett sådant avstånd att Bil A kan passera den första barriären när Bil B passerar den sista barriären så får man ta med det i programmeringen. Tiden som de olika barriärerna ger kanske i såfall behöver lagras en stund tills varje fordon har passerat den sista barriären.
Jag har ett par IR-lurar med 4st fototransistorer. I sändaren sitter det 4st vanliga IR-dioder. De klarar att överföra ljudet 5-6 meter utan problem. Det skulle säkert gå längre men väggar och dörrar är i vägen...
edit: Nu skrev jag mest utifrån hastighetsavläsningen. När det gäller att mäta längden på fordonet så behöver man bara mäta både när barriär-strålen bryts och när den blir "hel" igen. Där räcker det med *en* barriär. Precis som du var inne på.

Hmm. nja.. det går ganska långsamt.. ca 1-20km/h
Måste anpassa avståndet mellan barriärerna så att det inte kan passera 2 fordon samtidigt.
Egentligen så behöver jag bara kunna se om fordonet överstiger 5,99 meter eller understiger det.. Men det hade varit mycket häftigare/roligare/bättre om man kunde få fram exakt längd.
Ska fundera lite noggrannare på vilka vilkor som jag ska sätta upp. som måste vara uppfyllda.
Ni får ursäkta om jag är lite hemlig.. men jag lovar att ge så mycket info som det bara går.
Måste anpassa avståndet mellan barriärerna så att det inte kan passera 2 fordon samtidigt.
Egentligen så behöver jag bara kunna se om fordonet överstiger 5,99 meter eller understiger det.. Men det hade varit mycket häftigare/roligare/bättre om man kunde få fram exakt längd.
Ska fundera lite noggrannare på vilka vilkor som jag ska sätta upp. som måste vara uppfyllda.
Ni får ursäkta om jag är lite hemlig.. men jag lovar att ge så mycket info som det bara går.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26566
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Ett problem som kan finnas vid så låga hastigheter är att fordonet snabbt kan ändra hastighet och ett pat Km hit eller dit betyder många % vid låga hastigheter.
Men att mäta hastighet och klassificera samtidig är skapligt enkelt:
2 barriärer med känd avstånd mellan, mäta tidsskillnaden = hastigheten (med avståndet såklart), mäta beläggningstiden för ena sensorn @ hastigheten = längden.
Möjliga problem: Lastbil med släp ger dubbelklick, tom timmerlastbil ger en del korta klick (beroende på sensorns höjd). Vissa problem man fixas vid att mäta snedd över vägen t.ex.
Slingor i vägbanan kan fungera bra också.
Men att mäta hastighet och klassificera samtidig är skapligt enkelt:
2 barriärer med känd avstånd mellan, mäta tidsskillnaden = hastigheten (med avståndet såklart), mäta beläggningstiden för ena sensorn @ hastigheten = längden.
Möjliga problem: Lastbil med släp ger dubbelklick, tom timmerlastbil ger en del korta klick (beroende på sensorns höjd). Vissa problem man fixas vid att mäta snedd över vägen t.ex.
Slingor i vägbanan kan fungera bra också.
osorterade tankar
ir barriärer över vägen 1 start och kanske 3 stopp, en vid 5,5m en vid 6 m och en vid 6,5 m så kan du ju kolla om det var över eller under 6m
kanske en dopplerradarmodul för att hålla koll på hastigheten
ta ir relativt lågt för att få så lite störningar som möjligt
det finns ju kameror för programerbara mätningar, även 1 axliga med analog utgång, skitsmidiga och likaledes dyra
kan du fästa något över vägen?
om det går kan man ju även köra gummislangsöver vägen varianten, men då räknar man ju bara hjulavståndet
ir barriärer över vägen 1 start och kanske 3 stopp, en vid 5,5m en vid 6 m och en vid 6,5 m så kan du ju kolla om det var över eller under 6m
kanske en dopplerradarmodul för att hålla koll på hastigheten
ta ir relativt lågt för att få så lite störningar som möjligt
det finns ju kameror för programerbara mätningar, även 1 axliga med analog utgång, skitsmidiga och likaledes dyra
kan du fästa något över vägen?
om det går kan man ju även köra gummislangsöver vägen varianten, men då räknar man ju bara hjulavståndet
Okej.. jag ger med mig..
Det är inte landfordon som skall mätas. Utan det handlar om båtar.
Altså placeras sensorn såpass lågt att man får med den lägsta typen av skrov.. typ eka..
Det ligger i båtarnas egenintresse att inte ändra fart alltförmycket för då kan de skada båten. Många upplever en passage som är 4-5 meter bred och mycket högre än båten som trång..
Det är faktiskt lustigt att om man nämner fordon så tänker de flesta på markburna. Jag hade antagligen gjort likadant.
Återkommer med mer specs/villkor senare.
Bra att ni slänger ur er alla tankar.. I det första skedet är det bara en produkt men kan tänkas bli fler om det funkar som jag tänkt mig.
Det är inte landfordon som skall mätas. Utan det handlar om båtar.
Altså placeras sensorn såpass lågt att man får med den lägsta typen av skrov.. typ eka..
Det ligger i båtarnas egenintresse att inte ändra fart alltförmycket för då kan de skada båten. Många upplever en passage som är 4-5 meter bred och mycket högre än båten som trång..
Det är faktiskt lustigt att om man nämner fordon så tänker de flesta på markburna. Jag hade antagligen gjort likadant.
Återkommer med mer specs/villkor senare.
Bra att ni slänger ur er alla tankar.. I det första skedet är det bara en produkt men kan tänkas bli fler om det funkar som jag tänkt mig.