Elektronisk last med tidmätare
Postat: 17 mars 2019, 16:09:24
Mitt garage börjar fyllas av div blyackar får 7Ah (mc) och uppåt.
Med varierande tillstånd. Har noga hållit alla laddade. (var 3.e mån)
Nu är mitt nästa projekt en elektronisk last, 60V 20A, med spänningmätare och tidmätare.
Pricipen skall vara att man ställer in lämplig ström och en undre gräns för polspänningen på batteriet (acken..)
Tidmätning och känd ström bör ge ackens kapacitet.
Avstängning sker när strömmen sjunker under inställt värde, minus 5-10% och/eller polspänningen sjunker under inställt min t ex 11.5V (toooomt)
Ett antal delar kommer att behövas.
1. Inställbar last
2. Tidmätning 99:99 (timmar + 100/dels timme)
3. Termostat f fläktar (det blir nog varmt, typ 10A x 12v = 120W)
4. "Mätdel" och avvkodning av dessa värden
Plus lite till...
Läget är fn att jag har en fungerande variabel last. Fixat schema för tidmätning. (två st 0-99 moduler)
Nästa blir lite logik för start-stopp..
Och lite tänk betr mekaniken.
Ok, detta kanske overkill för enkel mätning, när man ser att i t ex actionfilm går närmaste vägen till skurken via två bakåt och en framvolt kan jag väl få komplicera detta på samma sätt?
Går ju att använda även till att kolla C, AA och AAA batterier.
Med varierande tillstånd. Har noga hållit alla laddade. (var 3.e mån)
Nu är mitt nästa projekt en elektronisk last, 60V 20A, med spänningmätare och tidmätare.
Pricipen skall vara att man ställer in lämplig ström och en undre gräns för polspänningen på batteriet (acken..)
Tidmätning och känd ström bör ge ackens kapacitet.
Avstängning sker när strömmen sjunker under inställt värde, minus 5-10% och/eller polspänningen sjunker under inställt min t ex 11.5V (toooomt)
Ett antal delar kommer att behövas.
1. Inställbar last
2. Tidmätning 99:99 (timmar + 100/dels timme)
3. Termostat f fläktar (det blir nog varmt, typ 10A x 12v = 120W)
4. "Mätdel" och avvkodning av dessa värden
Plus lite till...
Läget är fn att jag har en fungerande variabel last. Fixat schema för tidmätning. (två st 0-99 moduler)
Nästa blir lite logik för start-stopp..
Och lite tänk betr mekaniken.
Ok, detta kanske overkill för enkel mätning, när man ser att i t ex actionfilm går närmaste vägen till skurken via två bakåt och en framvolt kan jag väl få komplicera detta på samma sätt?
Går ju att använda även till att kolla C, AA och AAA batterier.