Jag skulle vilja seriekoppla 3st PC-fläktar i en krets, tillsammans med en strömbrytare och ett spänningsreglage. Spänningsreglagets syfte är att justera fläktarnas hastighet. Detta kommer i sin tur påverka ljudnivån.
Syftet med denna krets är att framställa en prototyp av en produkt som torkar ett speciellt livsmedel, och innan jag sätter igång och bygger en behållare avsedd för detta vill jag se till att all elektronik som ska monteras in i behållaren/chassit fungerar korrekt.
En fläkt ska agera insug, en ska blåsa ut luft ur behållaren, och en fläkt kommer enbart generera ytterligare luftflöde inuti behållaren. Därav 3st fläktar.
Min fråga är då alltså hur jag ska koppla ihop allting för att få det att fungera korrekt. Nedan följer min tilltänkta komponentlista hittills:
3st 120mm PC-fläktar
Strömbrytare
Potentiometer (spänningsreglage)
Strömkälla, kommer antagligen bli någon slags modifierad laptop-laddare eller dylikt
Jag förstår givetvis att ni måste få reda på fläktarnas specifikationer innan ni överhuvudtaget kan svara på några frågor. Jag ska fråga en säljare på AliExpress om detta, och återkommer här i tråden när jag har fått svar. Det jag förmodar att jag måste ta reda på är vilken spänning samt ström fläktarna behöver, samt vilken resistans de har.
Sammanfattning av frågor
Är seriekoppling det bästa tillvägagångssättet utifrån mina behov?
Räcker det med enbart en potentiometer för att reglera spänningen i min krets?
Hur tar jag reda på vilket värde min potentiometer ska ha?
Jag återkommer antagligen vid ett senare tillfälle med mer frågor, men jag skulle behöva någon att bolla idéer med för att räta ut diverse frågetecken