Sida 1 av 1
Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 10:56:05
av EasyRider
Köpte en eldriven 4hjuling till tösen. Finns klagomål om batteritiden, samt kång laddtid med medföljande laddare. Min ide är att stoppa i ett av mina mcbatterier, vilket jag tror är blysyra (har ibte tillgång till det för tillfällwt). Är det direkt dåligt att parallellkoplla 2 olika batterier samt att ladda dem.med en billaddare? Jag vill tro att storleken (Ah) är ungefär lika stora. Ca 8 och 10 Ah gissar jag på.
Vad tror ni?
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 12:09:26
av xxargs
du kan parallellkoppla under körning och under laddning med intelligent automatisk laddare, men när de inte används eller är under laddning så bör de förvaras oanslutna.
Är batterierna från samma batch och i övrigt helt lika så kan man tillåta sig att de är ihopkopplade parallellt permanent.
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 12:11:11
av mrfrenzy
MC-batteriet är ett startbatteri och inte gjort för djupurladdning.
Det kommer bli förstört efter 10 körningar.
Det är bättre att köpa rätt sorts batteri
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 13:22:05
av xxargs
"Finns klagomål om batteritiden, samt kång laddtid med medföljande laddare"
å andra sidan fostra tidigt i hur det är med de framtida elbilarna och att man måste planera sitt körande efter detta och var bered att ta väldigt långa raster vid laddstationerna vid långresor ;*)
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 13:47:03
av Gizmo
Håller med mrfrenzy helt här. Blybatterier är inte gjorda för djupurladdning.
Hur många amperetimmar är batteriet på idag och hur stort är det?
Litiumjärnfosfatbatterier tål betydligt djupare urladdning än ett blybatteri och är ett bättre val.
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 17:11:23
av xxargs
om tösen ifråga kör ut batteriet på en timme så är det svårt att komma under 50% laddningsgrad kemiskt innan batteriet är så seg att den inte anses användbar. - då klarar sig en startbatteri flera cykler än att den laddas ned till 0% - även om det fortfarande inte är bra och kommer att bara hålla kort tid mot tänkt. (nu brukar inte MC-batterier hålla i 10 år ändå så...)
Detta gäller också AGM-batterier av telecomtyp som förmodligen är orginalbatteriet
urladdningsdjup mot användartid och strömuttag beskrivs approximativt av
https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 17:21:32
av xxargs
Gizmo skrev:Håller med mrfrenzy helt här. Blybatterier är inte gjorda för djupurladdning.
Hur många amperetimmar är batteriet på idag och hur stort är det?
Litiumjärnfosfatbatterier tål betydligt djupare urladdning än ett blybatteri och är ett bättre val.
men de är väldigt mycket mindre i Ah räknat och skall man ha matchande storlek även om man halverar antalet Ah gentemot blybatterier för att de kan laddas ur djupare, så är dom inte billiga längre, om man inte får tag på sådana som någon annan har betalat dyrt för en gång i tiden.
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 18:14:00
av Gizmo
Håller inte med alls.
Ett blybatteri på 10 Ah får bara laddas ur med 3 Ah innan det tar stryk, inte mycket energi där inte. Ett sånt batteri kostar ungefär 400:-
Ett litiumjärnfosfatbatteri på 20Ah kostar strax över tusen kronor, men det kan laddas ur till 85% utan att ta skada (och dessutom laddas upp ungefär tre gånger så många som blybatteriet).
Det finns en aspekt till. Litiumjärnfosfatbatteriet är lättare!
Länk till batteri, inom EU (dvs ingen tull och mos tillkommer) :
https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-LiFePO4-12V-20Ah.html
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 18:57:13
av Biker
LiFePo4 kemin eller så fungerar inte som startbatterier förutom i tropikerna.
Redan vid + 5 grader är dom slöa.
Desutom saknar cyklings egenskaperna som är bättre helt betydelse som startbatteri.
Man startar och det laddas upp helt
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 20:28:50
av xxargs
LiIon-batterier får inte laddas (med mer än väldigt låg ström) vid 0 grader C och kallare - det beror på att interscaleringen av litiumjoner in i grafiten går mycket långsamt vid dessa temperaturer och vid för hög ström så riskerar man lithiumplätering istället som tätar till de aktiva ytorna och tar bort aktiv elektrodmaterial från batterikemin - metallisk litium löser sig inte ut sig igen utan är material som är 'borta' för resten av cellens livstid.
de flesta laddsystem har koll på batteritemperaturen (tex mobiltelefoner) och helt enkelt inte laddar innan batteriet nåt 'säker' temperaturområde.
hur det är LiFePO4-batteri utan batterimanager-kretsar fungerar i norden och minusgrade samt laddning är klart en fråga att ställa... - och det är inte säljaren man skall fråga utan tillverkaren och vad de lovar! - databladen säger bara minusgrader vid urladdning - inte laddning, men att starta en bil i kyla så är urladdningen bara i sekundområde och därefter så är generatorn igång och laddar med högre spänning och därmed laddning fast batteriet är iskallt
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 20:57:23
av Hedis
Nu vet jag ju inte vad det är för storlek på fyrhjulingen, men har du kollat så det bara är ett batteri?
Våra barn har en mindre som har 3st 12v batterier i serie, den lite större maskinen har 4st i serie.
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 2 mars 2019, 22:23:20
av Gizmo
Nu pratar både Biker och xxargs om lite andra saker än att driva en leksak med batterier.
Men ja, du kan ha rätt, det kan vara flera batterier i leksaken, det återstår att se.
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 3 mars 2019, 05:15:03
av Biker
mrfrenzy skrev:MC-batteriet är ett startbatteri och inte gjort för djupurladdning.
Det kommer bli förstört efter 10 körningar.
Det är bättre att köpa rätt sorts batteri
Ja exakt , batterier som klarar cyklisk drift.
Ett startbatteri klarar inte många cykler 25-50 så är det gonatt
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 3 mars 2019, 20:15:45
av EasyRider
Oj! Galet va mycket matnyttig info. Jag tänkte inte alls på att mcbatterierna är startbatterier och således inte passande. Det sitter i dagsläget ett 12v 7Ah i och när vi idag testat det så var det helt usel batteritid. Bröderna brände runt på sina bensindrivna atver och tröttnade nog inte förän efter ca 1 timma på åkern. (Väldigt slät åker, typ gtäsmatta). Hennes maskin klarade resan till åkern (100 meter) och ca 8 minuter på åkern innan den började bli trött. Sedan några minuter till och jag fick putta tillbaka. Funderar på att lämna tillbaka då hon redan vid fulladdat batteri önskar mer hastighet. Vet inte hur jag skall göra men blir nog en bensindriven maskin till henne och så lämnar jag tillbaka denna. Fåe försöka ställa ner gasen bara då hon endast är 3 år.
Re: Mcbatteri + klassisk 12v blysyra med flatstift.
Postat: 4 mars 2019, 01:48:13
av Biker
Haha , ja helt rätt klart hon skall ha bensindriven
Gör om gör rätt
