Sida 1 av 1

110V motor i 230V system

Postat: 1 mars 2019, 16:25:08
av HasseT
Jag har en amerikansk pelletskamin i europeiskt utförande (drivs alltså med 230V), en QuadraFire CB1200. Nu har jag fått problem med skruvmotorn som måste bytas. Tyvärr verkar det inte gå att hitta en 230V motor till den, bara amerikanska 110V-motorer. Jag är tyvärr rätt borta på elektronikområdet men funderar på om det går att transformera om matarströmmen inne i kaminen till skruvmotorn med genom att jag löder dit en mellantransformator (t ex Clas Ohlson https://www.clasohlson.com/se/Mellantra ... -V/36-3534) eller får jag problem i kretsen efter motorn? Försökte bifoga kaminens kopplingsschema som pdf men verkar inte lyckas med det. Tar gärna emot tips.

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 1 mars 2019, 17:29:48
av Sverige
Välkommen!

Vad är det för effekt på motor?

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 1 mars 2019, 17:34:33
av mrfrenzy
För det första ta loss motorn och kolla så skruven snurrar fritt.
För det andra kolla om motorkondensatorn är frisk - det är en förbrukningsvara.

Vad har den för styrning? Är den på X sekunder och sedan av X sekunder, eller går den med variabelt varvtal?
Kan du programmera om tiden? Motorn kommer snurra ungefär 20% långsammare än original.

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 2 mars 2019, 12:21:28
av HasseT
Sverige:
Tack.
Jag vet inte effekten, i elschemat finns en symbol, en rektangel med ett snett streck över, framför skruvmotorn som det står 50 mA på. Kan det ge effekten P=230*0,05=11,5W?

mrfrenzy:
Felet består i att motorn vänder riktning slumpvis vilket gör att mina pellets bara åker fram och tillbaka i röret och når aldrig fram till brännkoppen. Den svenske återförsäljaren (som inte längre får tag i reservdelar för 230V) beskrev för mig att det sitter ett motstånd i motorn som gör att den ska gå åt rätt håll. Jag antar att det är den prylen som har pajat.
Hur kontrollerar jag om motorkondensatorn är frisk och framförallt hur hittar jag den när jag inte vet hur en sådan ser ut?
Styrningen är på X sekunder och sedan av X sekunder och jag hittade någonstans en amerikansk uppgift om 2,4rpm, borde väl vara samma i europa? Tror inte jag kan programmera om tiden, men den matar lite för mycket när den fungerar så 20% effektförlust kan t o m vara välkommet. Är det 20% förlust efter installation av min idé?

Länk till manualen med elschema på sista sidan: https://docplayer.se/15781641-Innehallsforteckning.html

PS. Jag kan hjälpligt mäta spänning och motstånd med ett multiinstrument från Kina (79kr på Biltema).

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 2 mars 2019, 12:49:07
av mrfrenzy
Det är just kondensatorn som bestämmer riktning på motorn. Något motstånd finns förmodligen inte.

Såhär kan dom se ut: https://www.bonab.se/bla/motorkondensatorer.html

Går det in två eller tre sladdar till motorn?

Någonstans finns en uppdelning där dom två sladdarna från vägguttaget blir till tre. Där hittar du din kondensator.
Bara följ kablarna och skruva bort alla luckor du hittar på vägen.
Med stor säkerhet kommer ny kondensator lösa problemet.

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 2 mars 2019, 14:17:03
av Castor
Det kan vara någon funktion i motorn som backar om det fastnar pellets, dvs om motorn drar för mycket ström vänder den, kör loss stoppet, och återgår till rätt körriktning.

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 2 mars 2019, 14:27:42
av Lennart Aspenryd
Bra inlägg om vändning. Testa med tom körning!

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 2 mars 2019, 14:51:45
av mrfrenzy
Om man kollar elschemat verkar kondensatorn sitta fast ansluten på styrkortet och en av ledarna är permanent ansluten till nollan.

Alltså borde inte riktningsvändning vara möjligt?

Det finns också en vacuumbrytare på en av ledningarna som kanske kan krångla.

Re: 110V motor i 230V system

Postat: 2 mars 2019, 20:11:34
av xxargs
60 Hz i USA, 50 Hz i Europa ger hastighetsskillnaden till den lägre om motorn har samma poltal i båda fallen.

motorkondensatorn är det som ger både startriktning och startförmåga och startstyrka vid strömpåslag.

om det vänder riktning pga. motstånd/låsning och kickas att rotera i motsatt riktning så kan det mycket väl accelereras till full fart i motsatt riktning om kondensatorn är dålig och nära obefintlig i kapacitansvärde.

så - byt kondensator som första åtgärd...

"Kan det ge effekten P=230*0,05=11,5W? "

effekt i VA möjligen. för effekt i Watt måste man ha riktig effektmätare eller vart fall kunna mäta fasvinkelförhållande mellan spänning och ström (aka cos(fi) ).

Förmodligen är motorn av impedanskyddad sort - dvs. kan hållas låst rotor i obegränsad tid utan att bli för varm, sådana motorer brukar vara mycket reaktiva och effektutvecklingen förmodligen bara några enstaka Watt i mekanisk effekt och/eller värme - mycket för att inte kunna gå varmt av friktion om det går tungt eller bli brandfarlig pga. överhettning vid låsning.