Ljudminne-bygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Sen har jag också börjat såga själva locket.

Jag har bara sågat kortsidorna än så länge men det gick mycket bra, det kanske inte blev så rakt men sågbladet tog fint.

Sågen har jag för övrigt ärvt av min morfar och den är härligt primitiv med en typ klämskruv för att fästa bladet, köpte nyligen en lövsåg på Biltema för den var så billig och verkade bra men dess blad hade stift vinkelrätt genom bladet och dessa stift gick inte att få i ett hål på 4mm så jag kunde inte använda den sågen, däremot funkade morfars såg utmärk för den hade ju inga stift.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag sågat hela locket, använde morfars lövsåg med okänt blad.

Blev inte så bra MEN LED-stapeln får nu plats och det med typ +/-0,5mm marginal i alla led.

Nåt jag gjorde ännu sämre var att montera på plinten UNDER XLR-kontaten dvs jag får inte i kortet :D

Jag måste alltså försöka avlöda plinten.

Kortet är käckt nog dubbelpläterat vilket gör saken ännu svårare.

Hade det varit enkelsidigt så hade det nog gått men nu vete tusan!

Två skräckscenarion:
1) Jag måste, med stadig hand obs, dremla loss plinten.
2) Jag måste bygga ett helt nytt kort

Jag gillar lödfläta när jag avlöder men dom är lite olika bra, nu kör jag nån typ 4mm:s som funkat bra länge.

Det KAN gå att suga upp tennet nere i en via-brunn på närmare 1,5mm men jag är tveksam, speciellt om plintbenen ligger an mot via-hålets väggar.

Vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
OM jag får loss plinten kommer jag löda dit lite TP-torn istället som ju är mycket lägre (TP-torn har jag lärt mig att de små "torn" med krage som man trycker i ett hål för en testpunkt, TP, kallas).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick bort plinten!

Sen monterade jag en vinklad stiftlist istället.

Blev bra.

Layoutplaneringen av lådan visade sig ha fler brister, en 2P vipp-brytare är i vägen för fjärde "benet" dvs kortet kan bara monteras med tre skruv.

Detta är dock inga problem för det blir stadigt nog.

Under kortet har jag monterat två rätt kraftiga TO220-bussningar där jag skurit av halsen på den ena så att jag kommer upp runt 2mm från lådbotten dvs så att det inte blir några kortslutningar vad beträffar lödda och avklippta komponentben.

Jag fick sedan dremla av en liten bit av BNC-kontaktens stift för distans fick inte plats.

Trimmisarna hos tillsatskortet (själva LED-stapelmodulen) sticker upp för mycket just nu, det är knappt plinten klarar sig under locket men det verkar den göra (kommer applicera eltejp under plinten).

Trimmisarna är dock rätt klumpigt monterade dvs först sitter det en viirhylslist (som enbart accepterar komponentben), sen sitter det standard hylslist (som accepterar bredare ben modell BD139) och i dessa sitter trimmisarna (med BD139-ben, typ).

Standard hylslist bygger mer än 5mm på höjden och jag måste få bort dom, min tanke är att stoppa i 0,5mm silvertråd i virhylslisterna, bocka och bara löda trimmisarna på dom (det gör inget om tennet fäster i virhylslistens hål).

Tror detta räcker :)

Vad tror Ni?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

KLM visade sig sedan preliminärt lida av en förskjutning på 1mm i x-led i håltagningen för nedre kortet.

Trodde det skulle innebära problem när jag ju hade figursågat ut en slits för LED-stapeln i locket, utgående från att nedre kort var centrerat.

Men av nån lycklig slump uppstod inga problem. :)

Annat än dom jag hade noterat tidigare dvs att trimmisarna behövde sänkas (gäller andra kortet).

Jag löste det rätt brutalt genom att stoppa ner typ motståndsben i virhylsorna (ekvivalenta mot IC-socklar map hålstorlek), fläka ut trimmisarnas ben och löda dom mot motståndsbenet (samtidigt som det löddes i virhylsans hål).

Blev asbra!

Nu ska jag bara vira klart det andra kortet (själva LED-stapel: kortet), sen är i princip KLM klar.

Förutom att jag behöver kretsarna :D

MVH/Roger
PS
På bussen idag kom jag på en rätt trevlig grej. Min mikrofonförstärkare med LED-indikator (KLM) kan ju drivas av ett 9V-batteri. Vad vill man göra "i fält"? Jo, man vill slippa nyttja nätuttag och kanske mäta på nåt i typ skogen. Nu står man alltså där med en mikrofonförstärkare med LED-indikator (20st a' 3dB). Säg att "där" är i vardagsrummet där stereon står. Rätt skönt att slippa leta upp ett uttag det första man gör. Men vad som är ännu skönare är att kunna skicka på stimuli UTAN att nyttja oscilloskop (för dom är sällan batteridrivna, mitt kommer dock bli det ;) ). Men hur skall man kunna göra det när precis ALLA funktionsgeneratorer är steglösa? Jo, man gör dom stegade! Så mitt nästa projekt blir att komplementera KLM med en liten modifikation av min batteri-drivna KFG som är en funktionsgenerator (9st PCB kvar...) där jag bara genererar 20Hz-20kHz i steg modell 1, 2, 4, 8 (vridomkopplare på 12 lägen finns: 20Hz, 40Hz, 80Hz, 100Hz, 200Hz, 400Hz, 800Hz, 1kHz, 2kHz, 4kHz, 8kHz, 10kHz, 20kHz=13 lägen, får tänka mer på detta...). Komplettera sen med en stegad utspänning där både utspänning och frekvens är "graverat" på locket. Då har man full koll på vad man skickar in i systemet och LED-stapeln (KLM) visar utnivån. Rudimentära frekvenssvep av både högtalare och förstärkare kan då göras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är på G lite med min KLM.

Idag har jag virat tillsatsen vad beträffar matning och några signaler.

Rött (Vcc) och Svart (Gnd) är alltså klart, Grön (Signal) är bara virat några stycken av och det återstår en del.

Räknar med att bli klar i morgon.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu virat klart mitt ljud-minne.

Återstår felsökning som jag alltid gör innan spänningssättning.

Därefter skall jag dra alla kablar i lådan, idag är det dock ovisst hur jag skall koppla in mikrofonen så jag har konstruerat en ritning där jag visar hur jag TROR det blir och är, denna ritning har jag skickat till Thomann för svar.

Jag börjar tro att svanted har rätt, mikrofonen (ECM999) kan eventuellt kräva en differentiell förstärkare.

Men eftersom jag inte har det så är frågan hur bra eller dåligt det blir med single-end.

MVH/Roger
PS
Det återstår ett par kretsar också :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu bestämt mig för hur jag vill koppla in mikrofonen.

Vad säger ni om bifogat?

MVH/Roger
PS
Jag tror svanted lurade mig, inte avsiktligt men fick in mig på spår som inte är sanna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat löda kablar i mitt ljudminne.

All matning dvs AC (12V) plus DC (9V batt) är dragen.

AC är hårt najjad för att minimera magnetfält, dock kommer tingesten preliminärt mest gå på DC.

I morgon kommer jag dra LED och kanske XLR, således blir bara BNC (ut) kvar.

Babysteps, som sagt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit ett babystep vidare i projektet.

Jag har dragit LED-matningen (ON) och matning plus signaltåtar upp till tillsatskortet (LED-stapel).

I morgon skall jag dra SINE-signalen (alltså förstärkt mikrofonsignal) och sen skall jag koppla in XLR där tre tåtar kommer gå till jord (extern skärm som går till chassi, kabelskärm och Cold) på SE-förstärkaren.

Sen saknar jag bara Kretsarna :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är i princip klar med mitt ljudminne.

Alla kablar är dragna, återstår bara:
1) Test av själva mikrofonförstärkaren (KMA_D) när den nu sitter på plats
2) Ipluggning av Log-IC som jag tror att jag precis fått
3) Test och intrimning av tillsats-kortet (LED-stapeln)

Jag har alltså tryckt i en XLR-hane med lite testkablar på typ 1dm för att kunna testa allt när allt är ihopskruvat.

Nu kommer jag dock börja med att testa öppen låda som bara huserar KMA_D dvs själva mikrofonförstärkaren.

Jag har nämligen fått ett lite problem, jordar man lådan i nollan så blir det kortis för matningen dvs jag tror att de korta plastdistanser jag valde inte är tillräckligt långa för alla ben under kortet.

Med andra ord är det kortis mellan kort och låda på nåt olämpligt ställe.

En kvalificerad gissning är att jag kapat alla ben OLIKA långt dvs det är bara ETT ben som ligger och kortsluter MEN i värsta fall kan jag ha glömt att klippa plintbenen och dom är ju tämligen lika långa...

Jag tror och hoppas att jag slipper löda loss saker och ta ur kortet för att injicera större distans.

Detta kommer visa sig typ i morgon.

Det allra första testet jag kommer att göra är dock att kolla så att 9V fantom finns på mikrofontåten, sen kommer jag löda dit en spänningsdelare på 100ggr (100 Ohm närmast KMA för SR-test) och först då kommer jag injicera en signal och mäta om bandbredden.

Slutligen har Texas Instrument's "Analog Designer's Handbook" lärt mig mäta Slew-Rate genom att mäta stigtiden med stegets pp-spänning noterad.

Tidigare måtte jag nämligen bara stigtid emellanåt, denna formel gäller sedan för enkel-pol:

\(f_h=\frac{0,35}{t_r}\)

dvs man kan skatta en förstärkares bandbredd gernom att bara mäta stigtiden MEN om man också mäter stegets storlek peak-to-peak (Upp) så kan man samtidigt få ut

\(SR=\frac{Upp}{t_r}\)

där tr är i us (Upp är egentligen 2A men tr är också dubbel ty steget är dubbelt).

En kul parameter vad gäller förstärkare tycker jag för säg att normal utgångssignal är 1Vp på OP, då blir A 1V och om du vill kunna leverera 1Vp ut utan SR-begränsning ja då måste

\(SR>wA\)

ty A är amplituden och SR är derivatan av signalen där vi kan teckna signalen som

\(u(t)=Asin(wt)\)

dvs SR beskriver maximal lutning hos sinusen (vilket sker i nollgenomgången), 20kHz och 1Vp ut ger alltså SR-kravet 0,1V/us, mindre ger distorsion.

MVH/Roger
PS
En op-amp för ett linjesteg om ungefär 0,7Vp behöver alltså i praktiken ha en SR på minst 0,1V/us, typ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått hem mina Log-kretsar nu.

Kommer verifiera KMA_D först, sedan verifierar jag eventuellt tillsatskortet (LED-stapeln) för sig.

Äger nu 20st LM3915N-1.

MVH/Roger
PS
Säg till om Ni behöver nån, jag tar inte betalt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu pluggat i Log-kretsarna.

Innan testade jag så att alla LED lös.

Nu har jag en ide' om att skicka in 1mVDC via matningen på kortet och liksom barra mata med 9V som det kommer matas med (detta är dock inte på nåt sätt kinkigt) och spänningsdela ner till 1mV mha motstånd via matningen.

Så säg att jag kör 9V matning och vill ha EXAKT 1mV in för att trimma så att jag precis tänder första lysdioden (total range är 1V dvs 60dB eller 3dB per LED), tänker mig 100 Ohm (R1) mellan igång och jord för att försöka eliminera fel, R2 blir då

\(Uin=\frac{R_1}{R_1+R_2}*9V=\frac{100}{100+R_2}*9V=1mV\)

detta ger att R2 blir lika med

\(R_2=9000*100-100\approx 900k\)

MVH/Roger
PS
Råkade faktiskt hitta att jag har ett gäng 9,1M/910k där 910k kommer ge 1,1% fel bara (går dock att dra upp spänningen lite men vad gör 1% fel?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte riktigt ordning på mitt ljud-minne.

Kretsarna sitter i princip i kaskad och den senare (högre) kretsen skall inte kunna tända en enda LED om inte den nedre kretsen är klar (dvs har tänt sin högsta LED).

Så tolkar jag databladet i alla fall.

Men detta sker inte, jag kan genom att ställa Vhi lite vilt (samtidigt som Vlo är 0V... vänta nu, ska motståndstegens nedre referensspänning verkligen vara noll för den högre kretsen?) få övre kretsen att tända "mitt i", detta borde inte gå anser jag.

Ett annat bekymmer är att första LED för båda kretsarna/dekaderna smålyser trots att de inte är aktiva.

MVH/Roger
PS
Känner att problemet är den nedre kretsen för den släcker liksom aldrig sista LED, vad som händer är att sista LED hos den nedre kretsen nås och tippar över till den översta LED-stapeln/kretsen som kan rinna hela vägen upp MEN första kretsens sista LED lyser hela tiden trots att den borde slockna när det "tippas över". Som HUGGBÄVERN ofta säger "jag får läsa på" :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kom på en del av felet.

Missade att ett motstånd måste monteras mellan första kretsens pinne 11 och matning för att "övertippandet" skall ske korrekt.

Nu funkar det.

Har dock fortfarande problem med riktigt små signaler hos IC1.

Eftersom hela LED-stegen (60dB) har en topp-nivå på 1V bara så blir ju min-nivå bara ynkliga 1mV.

Tänkte egentligen aldrig på att detta kan bli problem men det verkar jag ha fått.

Första kretsens LED-stapel (10 LED, 3dB/LED) kan aldrig tända en lägre LED än typ LED5.

Hela första LED-stapeln motsvarar typiskt 1mV+30dB~30mV.

LED5 motsvarar då c.a -15dB dvs ~6mV.

Jag försöker alltså få kretsarna att reagera på signaler UNDER 6mV.

En MM-pickup levererar 5mV cirkus...

Så detta är SMÅ signaler.

Jag har försökt två saker för att råda bot på problemet:
1) Filtrera inkommande signal (trodde på brusproblem ett tag), hjälpte ej
2) Applicera en 47uF tantal över IC1's matningspinnar, hjälpte ej
3) Skicka samma Vhi (resistansstegens högsta spänning/omvandlingsområde) till båda kretsarna, funkar!

IC1 funkar alltså helt klanderfritt, vid hög nivå tippas det dessutom galant över (IC1's högsta LED slocknar när IC2's första LED börjar lysa).

Inget fel på nån krets mao.

Vad är det då för fel?

Jag börjar tro att det är offset som är galen, tittar man i databladet kan offset vara så mycket som 15mV och om jag då försöker signalbehandla 6mV...

Kruxet nu är att offset, om det nu är offset, uppenbarligen är positivt så hur minska ett positivt offset när ingen negativ spänning finns att tillgå?

Men detta är en senare fråga för jag kommer testa offset-teorin ändå (matar kortet med 9V-batteri och minus-matningen med nätagg).

Vad tror Ni, kan det vara offsetproblem?

MVH/Roger
PS
Jag måste ha +60dB som 1V för det är ungefär max vad min mikrofonförstärkare (KMA_D) kan leverera, 20dB till vore direkt omöjligt även om LED-arrangemanget verkar funka då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ljud-minnebygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får inte ordning på det här.

Idag har jag injicerat lite (minus)-offset för att försöka tvinga "LED9" ner till "LED1".

Offsetjusteringen blir dock "digital" dvs hur linjärt jag än justerar offset så pendlar LED mellan 9 och 1, inga LED där emellan tänds.

Denna LED-stapel fungerar klanderfritt om resistansstegens topp (Vih) ställs till 1V, detta innebär alltså att LED1 tänds vid typiskt 31mV (1V-30dB) och det gör den.

När dock samma LED-stapel sätts till Vih=31mV (och därmed LED1 till 1mV) så fungerar det inte längre.

LED9 är den första LED jag kan tända efter den allra första dvs LED1, så när jag försiktigt vrider på min offset så tänds LED1 först, sen hoppas sju LEDs över och LED9 tänds, INGA däremellan går att tända.

Observera att när spänningen på Vih är bra mycket högre så funkar det.

Nu snackar vi dock nivåer som är mindre än pickup-nivåer (dvs runt 1mV) och här kan man få flera problem där jag dock bara känner till två dvs:
1) Brus
2) Offset

Jag har provat brusfiltrering av signalen utan framgång, idag provade jag sedan offsetjustering utan större framgång annat än att minimum-LED kunde förskjutas från LED9 till LED1 mha (negativ) offset.

Eftersom LED2-8 aldrig tänds och jag märker att LED9 tänds vid typiskt +2mV som insignal medans LED1 tänds vid typiskt -2mV så är det nåt lurt.

Jag har flera gånger checkat bias dvs Vih och den ligger alltid rätt (31mV-3dB=22mV) så hur kan 2mV relativt 22mV tända näst högsta LED?

Näst högsta LED borde ju tändas vid runt 22mV dvs det finns inte en chans att den borde kunna tändas av 2mV.

Nåt är fel här.

Och det är varken offset eller brus, dock kan dom små signalerna spela ett spratt (avser hänga på ett par 22uF-tantaler direkt på kretsarna i morgon).

Har Ni några ide'er om vad som kan vara fel?

MVH/Roger
Skriv svar