Hjälp med omlindning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peppeulla
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 november 2018, 15:34:18

Hjälp med omlindning

Inlägg av peppeulla »

Hej!
Jag bygger en eldrift till en hängglidare och behöver en lämplig motor.
Den som jag funnit på Hobbyking är en Rotomax 150cc men denna motor har för hög KV.
Finns det någon som kan/vill hjälpa mig att linda om den så att den passar mina behov?
Peter
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av hummel »

Borde vara enklare att byta till ett annat batteri med lägre spänning.
Hur många celler ska du ha?
Hur lång flygtid med motor räknar du med?
Bygger du helt eget eller modifierar du en Mosquito?
peppeulla
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 november 2018, 15:34:18

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av peppeulla »

Rotomax motorn är på 52 Volt men har 167 KV och ett rpm på 7700 samt 10 KW.
Efter omlindning bör jag få 109 KV in Delta samt 5500 rpm och 6 KW.
dvs. mindre förbrukning samt lägre varvtal för att inte komma i supersonic.
Batteriernasom jag tänkte använda är 4 st. 7 S på 22A ( två och två i serie) som bör ge mig enbdriftstid på 15-20 minuter vid max belastning.
Tanken är att den sammanlagda vikten för hela enheten inte överstiger 10 kg inkl. Batterier för mitt projekt ( ej Moscito).
Någon som vill/ kan ta utmaningen att linda om motorn?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av Tekko »

Du får samma effekt som omlindning genom att bara sänka spänningen till en spänning där den bara drar 6kW på fullt pådrag.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av hummel »

6 KW låter lite i underkant för att flyga med hängglidare, Mosquito NRG har 16 hästkrafter och får då 2 m/s i stig. Men jag antar att du har räknat på vad du behöver.
Senast redigerad av hummel 25 november 2018, 21:50:07, redigerad totalt 1 gång.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av Mateo_swe »

Det kan väl aldrig stämma.
Varför skulle man i så fall ha motorer med lägre KV om det var bara att sänka spänningen?

När man lindar om en cd-rom motor med tjockare tråd blir motorn starkare, de klarar inte driva en rc propeller med standard lindningen.
Jag kan inte så mycket om detta men det verkar märkligt att sänka spänningen skulle ha exakt samma effekt.
Kan någon i så fall förklara varför?

Och, varför inte koppla motorn i en Y konfiguration i stället för delta om du vill ha starkare motor med lägre varv?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av metric »

peppeulla skrev:Rotomax motorn är på 52 Volt men har 167 KV och ett rpm på 7700 samt 10 KW.
Efter omlindning bör jag få 109 KV in Delta samt 5500 rpm och 6 KW.
dvs. mindre förbrukning samt lägre varvtal för att inte komma i supersonic.
Batteriernasom jag tänkte använda är 4 st. 7 S på 22A ( två och två i serie) som bör ge mig enbdriftstid på 15-20 minuter vid max belastning.
Tanken är att den sammanlagda vikten för hela enheten inte överstiger 10 kg inkl. Batterier för mitt projekt ( ej Moscito).
Någon som vill/ kan ta utmaningen att linda om motorn?
Om du ändå inte vill ha full effekt (10kW), så kan du ju bara ställa in fartreglaget så att den bara varvar 5500rpm.
Alltså 60% av full effekt (6kW) eller?
peppeulla
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 november 2018, 15:34:18

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av peppeulla »

Tack för alla tips!
Vid denna konfiguration får jag ca. 30 kp, klart tillräckligt för fotstart från plan mark.
Jag behöver kunna ta ut full effekt vid lägre varv, max. 5500.
Ger ett stig på drygt ca. 1m/sek.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av arvidb »

Men om motorn ger 10 kW vid 7700 varv/min så kan du ju ta ut 5500/7700*10 kW = drygt 7 kW vid 5500 varv/min utan omlindning.
Mateo_swe
Inlägg: 136
Blev medlem: 24 mars 2010, 14:06:28
Ort: Huddinge

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av Mateo_swe »

Kan du inte bara konfigurera om motorlindningarna från delta till Y ?
Delta konfig ger snabbare rpm med svagare vridmoment.
Y konfig ger lägre rpm med starkare vridmoment.
delta y.png
Det innebär ju bara göra om inkopplingen av motor lindningarna inte en hel omlindning av motorspolarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Hjälp med omlindning

Inlägg av wiklis »

Skriv svar