Hjälp med omlindning
Hjälp med omlindning
Hej!
Jag bygger en eldrift till en hängglidare och behöver en lämplig motor.
Den som jag funnit på Hobbyking är en Rotomax 150cc men denna motor har för hög KV.
Finns det någon som kan/vill hjälpa mig att linda om den så att den passar mina behov?
Peter
Jag bygger en eldrift till en hängglidare och behöver en lämplig motor.
Den som jag funnit på Hobbyking är en Rotomax 150cc men denna motor har för hög KV.
Finns det någon som kan/vill hjälpa mig att linda om den så att den passar mina behov?
Peter
Re: Hjälp med omlindning
Borde vara enklare att byta till ett annat batteri med lägre spänning.
Hur många celler ska du ha?
Hur lång flygtid med motor räknar du med?
Bygger du helt eget eller modifierar du en Mosquito?
Hur många celler ska du ha?
Hur lång flygtid med motor räknar du med?
Bygger du helt eget eller modifierar du en Mosquito?
Re: Hjälp med omlindning
Rotomax motorn är på 52 Volt men har 167 KV och ett rpm på 7700 samt 10 KW.
Efter omlindning bör jag få 109 KV in Delta samt 5500 rpm och 6 KW.
dvs. mindre förbrukning samt lägre varvtal för att inte komma i supersonic.
Batteriernasom jag tänkte använda är 4 st. 7 S på 22A ( två och två i serie) som bör ge mig enbdriftstid på 15-20 minuter vid max belastning.
Tanken är att den sammanlagda vikten för hela enheten inte överstiger 10 kg inkl. Batterier för mitt projekt ( ej Moscito).
Någon som vill/ kan ta utmaningen att linda om motorn?
Efter omlindning bör jag få 109 KV in Delta samt 5500 rpm och 6 KW.
dvs. mindre förbrukning samt lägre varvtal för att inte komma i supersonic.
Batteriernasom jag tänkte använda är 4 st. 7 S på 22A ( två och två i serie) som bör ge mig enbdriftstid på 15-20 minuter vid max belastning.
Tanken är att den sammanlagda vikten för hela enheten inte överstiger 10 kg inkl. Batterier för mitt projekt ( ej Moscito).
Någon som vill/ kan ta utmaningen att linda om motorn?
Re: Hjälp med omlindning
Du får samma effekt som omlindning genom att bara sänka spänningen till en spänning där den bara drar 6kW på fullt pådrag.
Re: Hjälp med omlindning
6 KW låter lite i underkant för att flyga med hängglidare, Mosquito NRG har 16 hästkrafter och får då 2 m/s i stig. Men jag antar att du har räknat på vad du behöver.
Senast redigerad av hummel 25 november 2018, 21:50:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp med omlindning
Det kan väl aldrig stämma.
Varför skulle man i så fall ha motorer med lägre KV om det var bara att sänka spänningen?
När man lindar om en cd-rom motor med tjockare tråd blir motorn starkare, de klarar inte driva en rc propeller med standard lindningen.
Jag kan inte så mycket om detta men det verkar märkligt att sänka spänningen skulle ha exakt samma effekt.
Kan någon i så fall förklara varför?
Och, varför inte koppla motorn i en Y konfiguration i stället för delta om du vill ha starkare motor med lägre varv?
Varför skulle man i så fall ha motorer med lägre KV om det var bara att sänka spänningen?
När man lindar om en cd-rom motor med tjockare tråd blir motorn starkare, de klarar inte driva en rc propeller med standard lindningen.
Jag kan inte så mycket om detta men det verkar märkligt att sänka spänningen skulle ha exakt samma effekt.
Kan någon i så fall förklara varför?
Och, varför inte koppla motorn i en Y konfiguration i stället för delta om du vill ha starkare motor med lägre varv?
Re: Hjälp med omlindning
Om du ändå inte vill ha full effekt (10kW), så kan du ju bara ställa in fartreglaget så att den bara varvar 5500rpm.peppeulla skrev:Rotomax motorn är på 52 Volt men har 167 KV och ett rpm på 7700 samt 10 KW.
Efter omlindning bör jag få 109 KV in Delta samt 5500 rpm och 6 KW.
dvs. mindre förbrukning samt lägre varvtal för att inte komma i supersonic.
Batteriernasom jag tänkte använda är 4 st. 7 S på 22A ( två och två i serie) som bör ge mig enbdriftstid på 15-20 minuter vid max belastning.
Tanken är att den sammanlagda vikten för hela enheten inte överstiger 10 kg inkl. Batterier för mitt projekt ( ej Moscito).
Någon som vill/ kan ta utmaningen att linda om motorn?
Alltså 60% av full effekt (6kW) eller?
Re: Hjälp med omlindning
Tack för alla tips!
Vid denna konfiguration får jag ca. 30 kp, klart tillräckligt för fotstart från plan mark.
Jag behöver kunna ta ut full effekt vid lägre varv, max. 5500.
Ger ett stig på drygt ca. 1m/sek.
Vid denna konfiguration får jag ca. 30 kp, klart tillräckligt för fotstart från plan mark.
Jag behöver kunna ta ut full effekt vid lägre varv, max. 5500.
Ger ett stig på drygt ca. 1m/sek.
Re: Hjälp med omlindning
Men om motorn ger 10 kW vid 7700 varv/min så kan du ju ta ut 5500/7700*10 kW = drygt 7 kW vid 5500 varv/min utan omlindning.
Re: Hjälp med omlindning
Kan du inte bara konfigurera om motorlindningarna från delta till Y ?
Delta konfig ger snabbare rpm med svagare vridmoment.
Y konfig ger lägre rpm med starkare vridmoment.
Det innebär ju bara göra om inkopplingen av motor lindningarna inte en hel omlindning av motorspolarna.
Delta konfig ger snabbare rpm med svagare vridmoment.
Y konfig ger lägre rpm med starkare vridmoment.
Det innebär ju bara göra om inkopplingen av motor lindningarna inte en hel omlindning av motorspolarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.