Sida 1 av 2
Släpgenerator/vindgenerator till segelbåt
Postat: 2 februari 2006, 20:21:32
av wirre
hej!
Jag funderar på att bygga en propellerdriven 12V (ev 24V) (ca 10A)släpgenerator som får ladda elsystemet under segling. Problemet är vilken motor (asynkon)eller generator väljer jag? Varvtalet på den släpande propellern gissar jag till 50-100 r/min beroende på båtens fart.Jag tänker bygga in generatorn i ett rostfritt hus som skall hänga på aktern.Hur reglerar jag laddströmmen?
Hoppas på kluriga svar!
m v h Janne
Postat: 2 februari 2006, 20:24:30
av danei
Varför en asnynkron motor. Är det inte bättre med en synkrommotor? hur du reglerar laddspänningen beror på vilken generator det blir. Laddströmen behöver du väl inte begränsa? Eller har du ett väldigt litet, slutet batter?
Postat: 2 februari 2006, 20:39:22
av wirre
Har du tips på en lämplig motor? Tänkte testa med en bilfläktsmotor (den som sitter bakom kylaren, och köra den med en borrmaskin, tror du den ger ifrån sig spänning? Eventuellt att skaffa en 24V motor från en lastbil.Batteribanken i båten är 3 x 75A paralellkopplade.
Postat: 2 februari 2006, 20:43:32
av wirre
Postat: 2 februari 2006, 20:44:08
av danei
Jag tror inte att en fläktmotor ger just någon spänning alls vi de varvtalen. Det är dessutom en DC motor. Då är nog en bilgenarator ett bättre alternativ. Men jag tror inte att det funkar så bra vid de varvtalen. Kanske om man lindar om den. Men jag är lite skeptisk. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att strömen ska bli för hög.
Postat: 2 februari 2006, 20:56:39
av zeus
Kan man inte växla om den lite enkelt eller annvända blad som ger högt varv men lite kraft?
Postat: 2 februari 2006, 20:57:39
av wirre
Bilgeneratorn är ju så klumpig och onödigt kraftig (många ampere) kanske en mc-generator? Det beror också vid vilket varv den ger ~14v. Jag tänkte att en 24v motor/generator kanke inte behöver varva så mycket för att ge dom där 14,3V som man behöver.
Postat: 2 februari 2006, 21:18:50
av danei
En bilgenerator går det ju att få upp spänningen på om man ökar magnetiseringen. Det är väl bara att testa om det funkar.
Postat: 2 februari 2006, 21:20:05
av v-g
Kanske en gammal "elutombordare" kunde fungera som generator, den är ju iaf avsedd för vattenbruk.
Postat: 2 februari 2006, 21:23:41
av danei
När det gäller DC motorer. för 12V så måste de upp i ett varvtal som ligger en bit över tomgångsvarvet innan spänningen kommer upp i lämpliga nivåer. Bara så att ni vet.
Postat: 2 februari 2006, 22:18:12
av pagge
Om lågt varvtal är problemet är det väl bara att ta två olika stora hjul (eller en gammal slaktad cyckel

) och en rem för att transormera upp varvtalet.
Postat: 2 februari 2006, 22:30:15
av wirre
Jag fick det här svaret på ELFA:s forum:
"prova att använda en PM motor typ bilfläkt motor kylning dom är oftast på 100-200 W
försök att skaffa en på 24v till 48 v och bygg in den i något som ej rostar du kan köra den och testa med en borrmaskin så du får en uppfattning om varvtal och efekt testa med en halgen lampa påp 12 v tängk på att pb batt skall ha 13.8 -14.5v för att laddas strömmreglering kolla på
hur en regulator är uppbygd TYP LM 317 OCH
koppla en transistor som boster eller
bygg en MOS fet omv vilket jag skulle göra för att hålla nere tempen på regulaton
från motorn [generaton] bör du ligga mellan
15-25v vid det varvtal som du vill ha"
Postat: 2 februari 2006, 22:31:57
av zeus
Kom på en sak, skulle vara läckert med en rund turbin bakom istället för en propeller. Vet dock inte om det är lika effektivt vid låga hastigheter.
Postat: 2 februari 2006, 23:29:49
av wirre
Hoppas generatortråden lever vidare, ni verkar ju ha gott om förslag. Jag skall ut på andra ställen + snacka med en del på jobbet som är i bbar laelektriker.Jag återkommer senare, hoppas ni labbar vidare

Postat: 3 februari 2006, 17:30:55
av Biker
Hitta nått på nätet under mina generatorforskningar om att en privatflygare använt en startmotor från modellplans branchen som generator för att driva radio och annat.
Dessa är kraftiga och körs från 12v acc mot t.ex noskonen på modellplanet.
Denna snubbe hade satt på en propeller och satt på det på vingstaget.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1. ... sgid=72491
Storleksmässigt är dom mindre än en ölburk och jag vågar påstå att dom i stora drag är likvärdiga startmotorer till motorcyklar.
Mc skrotar kan du hitta dessa på om du väljer denna lösning.