"Mikrodatorer"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har läst ut 3/4 av en enkel liten bok om maskinkod och assembler. De lär ju ut att assemblera men detta implementeras endast av ett 18 rader långt basicprogram som är en enkel hexinmatare med PEEK- och POKE-kommandona som medel att komma åt minnesadresserna och maskininstruktionerna. De mnemonics som är listade för 6502 i boken får man ange hexkoderna för istället bara. Det är inget märkvärdigt alls, intresset har redan falnat lite, men det kan väl vara lite av en skön "terapi" att knacka lite kod. Riktigt intressant kan det bli först om man kan ta kontroll över några I/O-portar och kommunicera med världen utanför. Undrar om detta är möjligt ? De portar som finns är 5 USB-portar varav en är för power och så tar joysticken (som till stor del kontrollerar datorn) 1 av portarna, och sen en HDMI-port till skärmen. Allt beror på vilken ambition retrogames hade när de byggde datorn.

En dag senare : Knappade in det där Basicprogrammet och lyckades med 3 maskininstruktioner addera 2 tal och lägga resultat i en minnescell. Grejen är att assembler anges hexadecimalt medans POKE och PEEK anges decimalt, men den lilla konverteringen gör man ju i programmet. En lite mer avancerad laddare knåpar man enkelt ihop i Basic. Det man måste veta är hur sin dators allokering av minnet ser ut, vad som är användarens RAM. Detta är mycket roligare än att spela spel enligt min mening :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Marta »

retro_65816.jpg
Här är början till en ny "mikrodator". Den här gången är processorn en Western Design Center W65C816S. Det är en efterföljare till 65C02 som fått ytterligare lite fler nya instruktioner, har 24 adressbits och 8-/16-bit valbart på de vanliga funktionerna i 65C02. Bithanteringen som tillkom i 65C02 och slukade 32 opcodes har utgått och ersatts av de vanliga 6502-instruktionerna utökade till 24-bit adress.

Vid tiden då det begav sig hade jag en Rockwell AIM-65, som efter hand byggdes på med först 80x25 CRT-display och sedan 16K ram och diskettenhet. Därefter 64K RAM och endast ett litet boot-PROM som kopplades ur när den startats.

Det här bygget kommer inte att få någon diskettenhet, men väl CRT-display eller driva en modern plattskärm. Den ännu tomma sockeln är avsedd för en 6345 CRTC, som klarar 4.5MHz chr/s, vilket räcker för att nå 32kHz linjefrekvens (vilket dagens skärmar kräver) vid 80 chr/row.

Minnet på denna täcker nästan alla dåtidens behov. Med bara 512K fattas det lite till 640K som ansågs heltäckande. :D Just minnet är nog det som skiljer sådana här byggen mest mellan nu och då. Denna har 512K med en enda 32-foting köpt för en femtiolapp. Då hade min mikrodator hela kort med minne. Först 16K på ett kort med 2114 chip. Sedan 32K med hela 2KB i varje chip. 64K kostade dryga 4kkr...

PROM är bara för uppstart. Det kopieras till RAM, kopplas ur och det görs en till reset. De fyra högsta adressbits väljs med DIP- switch så samma PROM kan användas många gånger mellan raderingarna. För att ladda program och istället för eget tangentbord har den en USB-PIC som ansluts till min Linux-PC.

Skall försöka få den att köra programvaran från AIM-65. Processorn är helt mjukvarukompatibel. Programmvaran är mycket modulärt uppbyggd och på dåtiden var det inga problem att ersätta display och tangentbord med nya rutiner. Här blir det stökigare, men då källkoden till den avgörande delen är öppen och finns på fil skall det nog gå att assemblera om med nödvändiga ändringar. Hålls startadresserna för de olika rutinerna så bör det fungera... Något för en invalid som mig att pyssla med i vinter.

Ytterligare ett kort av samma typ är på gång, med en annan processor. Det blir andra försöket med denna. Det första visade sig ha ett för litet kort och sedan kom det så mycket annat emellan. Nu är jag invalid och virning är bra träning för stenhanden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Marta »

kort_1105.jpg
Som synes har det tillkommit ytterligare några kretsar samt en liten modul med diskreta komponenter. Alla dessa kretsar, förutom en ytterligare VIA för att ha två precis som på original AIM-65, är för att få CRT-display att fungera. Den 40-pin i mitten är 6345 CRTC. Bortom denna adressavkodning och adressmux. De två 28-pin är text-RAM och CG-RAM. Längst bort pixelklocka, skiftregister och delare för att få ut teckenklocka.

Datorn skriver asynkront till textminnet. En blankingkrets släcker de bildfragment som blivit störda, så att alla störningar blir alltid svarta. På det sättet är de nästan osynliga. Det är bara precis när texten scrollas som det syns lite, men det gäller att se efter för att märka det. Förenklingen är så enorm jämfört med synkad skrivning att detta sätt är definitivt det bästa.

Modulen med diskreta komponenter är till att skapa kompositvideo. Den tomma sockeln till vänster är till en 6551 ACIA serieport. De två tryckknapparna är reset och bootloader till USB-PIC. Reset och inkoppling av PROM med 65816 primär bootloader sköts av denna från ansluten PC, som även står för tangentbord och disklagring. DIP-switcharna är till att välja primär bootloader, delningstal på pixelklockan samt polaritet på video och synk. Kretsarna med gröna nummerlappar är återanvända från de gamla rensade virkort som använts.
bild.jpg
Bilden är hyfsat skarp och absolut stabil på den lilla Kina-TV som är bildskärm.Denna har givetvis modifierats så signalen ansluts direkt utan RF-modulator. Skall pröva att ansluta VGA-skärm, men den så förbannat höga linjefrekvens dessa kräver leder till högre pixelklocka än vad kretsarna klarar. Hela kedjan med CRTC och RAM skall palla, men shift/load till 74HC166 får 20ns negativ marginal. Med 74AC skulle timingen hålla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Oskar »

Så häftigt Marta! Det här förtjänar väl en egen tråd i projektkategorin kan jag tycka. Ge oss mera :mrgreen:
Fråga: Vad är det för LED(?) display längst ner på kortet?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bravo Marta, ja jag blev också nyfiken på displayen. Så vill vi se en bild av baksidan!
Det går ju en himla massa bak program på TV med godis, men vi gillar ditt godis bättre!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Marta »

Displayen heter HCMS-2911 och mina är märkta HP. När HP splittrades bytte de namn till Agilent, sedan Avago och den här veckan heter de nog Broadcom. Mina är köpta som surplus, mycket under dagens pris, till ett projekt där det blev några över.

Baksidan är inget att se, några stift som sticker upp ur grå gjutmassa, eller Du menade kanske datorns avigsida? Den är inte hellre något att se...

Det är inget märkvärdigt att sätta ihop en sådan här. Låg frekvens så med ett sådant jordplan som på det här kortet så fungerar det i princip alltid. Men helt perfekt blev det inte, det är sådant som skiljer amatörer från proffs.

Där är tydligt fasfel mellan video och blanking. Det syns i höger bildkant där det är lite kladd. Till vänster syns inget, även om den yttersta pixeln borde vara lite naggad. Får se om jag bryr mig om att åtgärda det.

Jag klantade också till det när det gäller VGA-display och läste inte databladen. HC164 20ns clk->ut, HC166 25+ns setup PE->clk och HC00 tappar 10ns. Med 40ns periodtid så, busted...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Oskar »

Tycker ändå att det var imponerande :tumupp:

Anade att det var något HP-aktig LED displayerna. Jag budade igår på ett gäng TIL308 som jag råkade nosa upp på Tradden och tänkte att, det här blir ju skitbilligt, 50kr med någon timme eller så kvar. På sista sekunderna stack buden så klart iväg och auktionen landade på 655kr. Jag vann INTE :D
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Marta »

Ni är ju så nyfikna... Avigsidan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Palle500 »

Snyggt, hur löste det sig med skalningen av virtråden?
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Gimbal »

Här är det läge att citera Darth Vader, "Impressive... most impressive." :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Glenn »

Var det dit virsocklarna jag skickade gick ? :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Hobbyisten »

Hon är duktig Marta, själv har jag då och då provat felsöka mitt EFA-kort, utan resultat hittills. Jag är i behov av sekventiell och långsam arbetsordning och analys, Marta bara trollar :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Icecap »

OK - coolt som fan! Gillar det kraftigt.
Bra gjort, Marta.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av Hempularen »

Mycket fint projekt du pysslar med Marta. Drar mig till minnes att vi hade en Aim65 på gymnasiet, den var vid den här tiden ca 86 mest en dammsamlare men minns att vi provade den vid något tillfälle.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: "Mikrodatorer"

Inlägg av rvl »

Marta skrev: 6 november 2020, 13:10:12 Ni är ju så nyfikna... Avigsidan:
Tänkte på denhär tråden när jag såg en IBM PC prototyp på Twitter. Mycket gula trådar där också. :)
wire.jpg
ibm.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar