Lådbil YLV065

Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av pi314 »

LiPo kostar lite, men brukar kunna laddas med minst två gånger kapaciteten eller mer. 4-5 gånger kapaciteten, dvs. laddning på ca 12-15 minuter är inte ovanligt. Dock behövs laddare som klarar LiPo och balanserad laddning. Det behövs skaplig effekt i laddaren, om den ska ladda ett 12 Ah batteri på 12 minuter. Ca 60 ampere, ca 720 watt. Om man kan vänta en halvtimme så räcker det med 24 ampere och 288 watt. Lite kunskap om LiPo är nog också bra att ha.

Ungefär som med 18650 är det stor skillnad på batterier och alla lever inte upp till det dom lovar. Kanske dom flesta märken lovar mer än dom kan hålla?

/Pi
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av bearing »

Jag skulle inte ladda så fort, även om det kanske går, såvida jag inte får ett seriöst datablad som anger under vilka förhållanden 5C laddning tillåts. Därför att sånt där är väldigt känsligt. Det är lätt att orsaka skada inuti cellen, som sedan ligger latent, och orsakar kortslutning i cellen några cykler senare.

Det är speciellt viktigt att inte ladda fort i låg temp.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av pi314 »

1C, att ladda med ackens kapacitet, t.ex. en 10Ah ack med 10 ampere, är nog det mest "snälla" alternativet när det gäller dom flesta LiPo. Vad dom tål, varierar mellan tillverkare och ackar. Delvis handlar det om vilken livslängd man förväntar sig. 1000 cykler eller mer kan vara realistiskt för en ack av god kvalitet som man sköter bra. Att ladda ut för mycket, att belasta hårt, att inte förvara i "storage", att förvara eller använda så att temperaturen blir hög, t.ex. kortar livslängden.

Dom som "kör hårt", laddar med 2C eller mer, tankar ur med bortåt 20-30C i medeltal och betydligt mer peak, ska nog vara glada om acken överlever 200 cykler. Även om det är en ack av hög lvalitet. Jag har t.ex. en 200 amp ESC som klarar över 600 ampere peak och som drivs med 12S 5Ah LiPo-ackar. Minns inte vad motorn klarar, men har för mig att det är närmare 10 kW peak. 200 amp, 50 volt -> 10kW. Mindre än 3,5 kg väger ackar, ESC och motor, tillsammans.

Liknande, om skötsel och hantering, gäller alla ackar, även om litium och kanske i synnerhet LiPo kräver lite TLC (Tender Love and Care) för att hålla länge. En bra laddare är a och o. Bra laddare sköter laddning och balansering bra och kollar också status på acken under laddning, t.ex. inre resistans per cell.

När det fäller LiPo har Gens Ace länge haft gott rykte och Stefan i Tyskland kanske snäppet bättre. Om man köper större batterier är det bra att försöka hitta i närheten (I Europa). Bränder har gjort att flygfrakt är komplicerat, om ens möjligt.

https://www.gensace.de
https://www.stefansliposhop.de/index.php?language=en

Sammantaget skulle jag säga att hög effekttäthet är LiPons största styrka. Möjlighet att ladda snabbt är också en fördel. Energitätheten är oftast lite sämre än hos t.ex. LiIon. Att dom helst ska förvaras i "storage", ca 40-60% i acken gör hanteringen lite mer komplicerad.

/Pi
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av bearing »

Man får dock inte med några seriösa datablad till RC-batterier. Inte vad jag sett iaf. Jag har jobbat med utveckling av BMS till elbilar, och det är tack vare detta jag vet en del om batterier. Ifall man laddar fort orsakar man en stor differens i jonkoncentration i elektrolyten mellan elektroderna. Jonerna hinner inte diffundera i samma hastighet som elektronerna rör sig.
Detta kan bli så extremt att man pläterar ena elektroden med ren litium. Och detta märks inte omedelbart om man inte har ett väldigt sofistikerat bms
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av Henry »

1C är säker laddström för alla vanliga laddningsbara lithiumbatterier och är inget som ändrar livslängden varken upp eller ned vad jag förstått.

Det som drar ned livslängden är att ha de vid max toppad laddning och dra ut de till max 100% urladdning där sedan hög temp nästan är sämre.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lådbil YLV065

Inlägg av bearing »

Nej det stämmer inte. Det är många parametrar som ska vara rätt om ett litiumbatteri ska klara 1C laddning. Laddning är deras stora flaskhals.

Om det är en känt bra cell som klarar hög urladdning och man laddar vid rumstemperatur eller mer kommer det nog gå bra.

Men okänd cell, eller cell med svag urladdningskapacitet, eller låg temperatur, då är 1C att utmana gränserna.

RC lipo med >20C urladdning lär klara 1C laddning i rumstemperatur. Men man måste välja cellen noga om den ska klara 2C laddning eller mer.

En slumpvald 18650 bör man definitivt inte bara slå igång 1C laddning utan att läsa datablad.
Skriv svar