Spänningsreglering & LED-drivning från varierande spänning
Postat: 15 juli 2018, 21:06:48
Grundförutsättningar:
Moped med simpel växelströmsgenerator som ger uppskattningsvis 8 till 60V AC och 30 till 300Hz beroende på belastning och motorvarvtal (den lägsta spänningen bör öka något efter att baklyktan LEDkonverterats så strömförbrukningen går ner). Shuntreglerad = kortsluts till jord en varierande del av tiden för att i genomsnitt ligga på omkring 13-14V (både AC och halvvågslikriktad DC för laddning av ett blybatteri), men spänningstopparna blir fortfarande lika höga som om det vore ren 60V AC när generatorn har minimal belastning.
Blybatteriet behövs för att bromsljus (21W glödlampa) och blinkers (2x10W glödlampa) ska fungera, generatorn ger för låg effekt för att driva allt det förutom möjligen på opraktiskt höga varvtal. Mopeden används måttligt, blybatterier förstörs av sådant (miss)bruk, och jag är inte sugen på att lägga ett par hundralappar på nytt batteri varje år bara för att åka tio gånger.
Lösning: kassera glödlamporna, ersätt med lysdioder, och ordna drivelektronik som fungerar från väldigt låg spänning men ändå tål den högsta spänning som generatorn kan åstadkomma, helst med rejäl marginal. Batteriet ersätts sannolikt med en simpel elektrolytkondensator (vissa funktioner i systemet fungerar inte på halvvågslikriktning utan någon form av stabilisering, men det handlar bara om några få watt några sekunder för att visa att varningslamporna fungerar varje start).
Blinkersrelä är lätt fixat med en 555-timer.
Lysdiodsdrivning från en hyfsat stabil likspänning, inga problem. (Behöver ju inte högsta möjliga verkningsgrad heller, ).
Problemet är: hur sjutton får jag en stabil likspänning in till detta system från den instabila spänning jag har att utgå från? Spänningsreglering är vanligtvis simpelt, men när det handlar om allt från så låg spänning att en 555:a plus 7805-regulator till den nätt och jämnt kan fungera till toppar på 60V*1,414= 85V (plus säkerhetsmarginal) blir det lite kinkigare.
Jag vet att jag kan köpa färdiga LED-baklyktor och lösa halva problemet på en gång där... men vad är det för kul att köpa färdigt?
Moped med simpel växelströmsgenerator som ger uppskattningsvis 8 till 60V AC och 30 till 300Hz beroende på belastning och motorvarvtal (den lägsta spänningen bör öka något efter att baklyktan LEDkonverterats så strömförbrukningen går ner). Shuntreglerad = kortsluts till jord en varierande del av tiden för att i genomsnitt ligga på omkring 13-14V (både AC och halvvågslikriktad DC för laddning av ett blybatteri), men spänningstopparna blir fortfarande lika höga som om det vore ren 60V AC när generatorn har minimal belastning.
Blybatteriet behövs för att bromsljus (21W glödlampa) och blinkers (2x10W glödlampa) ska fungera, generatorn ger för låg effekt för att driva allt det förutom möjligen på opraktiskt höga varvtal. Mopeden används måttligt, blybatterier förstörs av sådant (miss)bruk, och jag är inte sugen på att lägga ett par hundralappar på nytt batteri varje år bara för att åka tio gånger.
Lösning: kassera glödlamporna, ersätt med lysdioder, och ordna drivelektronik som fungerar från väldigt låg spänning men ändå tål den högsta spänning som generatorn kan åstadkomma, helst med rejäl marginal. Batteriet ersätts sannolikt med en simpel elektrolytkondensator (vissa funktioner i systemet fungerar inte på halvvågslikriktning utan någon form av stabilisering, men det handlar bara om några få watt några sekunder för att visa att varningslamporna fungerar varje start).
Blinkersrelä är lätt fixat med en 555-timer.
Lysdiodsdrivning från en hyfsat stabil likspänning, inga problem. (Behöver ju inte högsta möjliga verkningsgrad heller, ).
Problemet är: hur sjutton får jag en stabil likspänning in till detta system från den instabila spänning jag har att utgå från? Spänningsreglering är vanligtvis simpelt, men när det handlar om allt från så låg spänning att en 555:a plus 7805-regulator till den nätt och jämnt kan fungera till toppar på 60V*1,414= 85V (plus säkerhetsmarginal) blir det lite kinkigare.
Jag vet att jag kan köpa färdiga LED-baklyktor och lösa halva problemet på en gång där... men vad är det för kul att köpa färdigt?