Radiosändare med 807

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Fritzell:
Tror effekt på omdulerad bärvåg landar någonstans på 15 till 20W. Borde gå att sniffa upp mot strax under 40W PEP. Kommer att ha cirka 450 volt anodspänning att tillgå och nu kom jag inte ihåg vad man lämpligtvis belastar 807:an med, säg 80mA. Tror att max anodförlusteffekt var 25W och det gäller ju att inte överstiga det i medelvärde även under modulerad sändning.

Peter:
Jo de köpte jag nya. Drosslarna var inte såå farligt dyra, men trafon .. ujuj :) Kände att jag inte ville hålla på å gräva efter delar på Ebay.

Välkomnar "uppläxningar" vad gäller designen, jag bygger mest på känn och har väl inte ens en hel sida i form av uträkningar och dylikt, så det finns säkert missar :)


Föresten, någon som har ett koaxrelä med två växlande utgångar?

/Oskar
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Du ska väl bara köra kortvåg, då brukar det duga med ett vanligt relä som klarar lite ström.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Ok, anade nästan det.

Har börjat komma på lite förbättringar också. I mina fina handritade scheman är det bara en strömbrytare för PTT. Jag tror jag lägger till två relän i stället. Ett relä för att bryta strömmen i slutsteget och sedan ett till i antenntunern så att antennen till mottagaren switchas ur och jordas automagiskt vid sändning.

Just det ja. Så här ser min mikrofon ut:

Bild

:P

/Oskar
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Nostalgisk :)

Hur hög frekvens kommer den gå på? Man kanske kan få in dig...
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Fritzell:
I nuläget är det 80 (3,5 MHz) och 160m (1,8MHz) som är aktuella. Börjar med att få den att funka på ett band, innan man börjar laborera med switchning av spolar. Allt för att maximera chansen att lyckas :)

/Oskar
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Du kör genomgående vintage stuk, det är kul att se. Själv har jag bara labbat med keramiska rör, Jag har ett 12 kW rör som suttit i en FM-sändare. Problemet är att det har så hög förstärkning att det är svårt att få stabilt. Jag labbade med det för många år sedan och det började självsvänga så jag blåste alla huvudsäkringarna på ingående kraftmatning. Det kräver också ett rejält nätaggregat, bara glödtråden drar 80 A.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Oj, jösses!

Ja i mån av tillgång till delar. En del pryttlar kan man bara drömma om att få tag i.

Föresten, vi har ju en hel del CNC / bearbetningsgurus på forumet; skulle det gå att tillverka skyltar liknande de som sitter på det här bygget:
Bild

Vad tror ni?

/Oskar
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sådana skyltar borde gå att ordna med CNC.

Var har du hittat mikrofonen? :)
Skulle hemskt gärna vilja få tag i en sådan. :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Jimmy:
Fann miken på Tradera, dyker upp liknande lite då och då.

Först trodde jag inte att jag skulle kunna använda just den där mikrofonen. Såg när jag fick hem den att den var ganska lågohmig (10ohm) och gav mycket svag utsignal. Nu har jag på chans testat köra in mikrofonens signal i en utgångstrafo för klass A rörsteg :) Mikrofonen kopplade jag in på "högtalarsidan" och utsignalen tog jag från den högohmiga primärlindningen. Det funkade kalas! Har nu en utnivå som är mer hanterbar. Provade också att koppla in den på en förstärkare med ingång för dynamiskt pickup .. de lät iaf högt, men ljudet blir lite skummt pga RIAA filtret!

Kommer att fixa till ett nytt mikrofonsteg i min gamla "grönförstärkare" (avbildad tidigare i tråden). Borde räcka med ett 15ggr steg.

/Oskar
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jo det är trist att det är svårt att få tag i prylar för sändare här. Förr hade de mycket kul militära surplusprylar på FMV överskott tror jag det hette, nu är det ÖoB utan roliga prylar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Med tanke på det framsteg som gjorts under hela föregående år har jag nu fått in både överväxeln och turbon!

Har monterat mycket utav det mekaniska, bjuder på lite bilder på framstegen

Bild

Bild

Bild

Bild

De mesta kommer jag att få plocka loss igen för att skrapa bort färg med mera, men jag kunde inte låta bli att få en tydligare bild av hur det kommer att se ut!

Ett av de knepigare jobben som återstår nu är att ordna ett stort, blankt kretskort under 807 röret (som jordplan). Det kommer att bli knepigt att få till hålet för rörhållaren i kortet, tips någon?

Igår kväll meckade jag med den audioförstärkare som jag kommer att använda till moduleringen. Fram emot 12 slaget hade jag fått ihop ett mikrofonsteg med 6SJ7 och provsvamlat lite i gammelmiken! Ljudet är ganska bra, men det brummar en del. Får se vad en ordentlig skärmad kabel kan göra.

Jo, jag undrade lite tidigare om det vore möjligt att tillverka skyltar i gammeldags stil, vad tror ni, ska jag lägga upp en fråga i kategorin "Jobb / tjänster"?

/Oskar
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Snygg vridkonding, har du byggt den själv ? Den ser ut att duga för några kW. Enda problemet kan vara plexin som har ganska stora förluster vid lite högre frekvenser, det är bättre att använda glasfiber. Jag gjorde såna där när jag labbade eftersom jag behövde rejäla plattavstånd.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Nej, har inte byggt den själv, men den är definitivt ett hembygge. Tror att någon radioamatör har designat och sålt som byggsatser. eller så är det one-off som någon pulat ihop. Hur som helst så fyndade jag den på Tradera :) För mitt sändarprojekt är storleken och plattavståndet på den där vridkondingen helt klart overkill, men det var vad som fanns att tillgå.

/Oskar
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Inlägg av Oskar »

Sändaren är nu provkörd!

Lödde ihop det mest väsentliga igår kväll och kunde göra lite tester. Hade dock lite dåligt om tid så jag hann inte göra några grundliga tester. Blev besviken vid första provet eftersom det verkade som om jag bara hade cirka 5W ut. Blev samtidigt förbryllad eftersom röret ändå gasade på med cirka 80mA ström och fick friska 450 volt. Så vart tog effekten vägen? Nåväl, var tvungen att ge upp för kvällen eftersom jag skulle ut och svänga benen i dans :)

Idag klarnade det. Insåg att proben på oscilloskopet var inställd på 10x och siffrorna gick nu ihop! Omodulerad uteffekt ligger på 42W! Känns otroligt kul att ha fått något slags resultat. Det återstår en hel del justeringar. Effekten måste anpassas till en nivå som passar AM. Som slutröret arbetar nu tror jag inte att det pallar full AM. Jag måste nog ned på cirka 20W. Någon med erfarenheter kring detta?

En annan sak som förbryllar är att PI filtret på utgången inte påverkar anodströmmen på förväntat sätt. Måste kolla upp så att spolen verkligen blev rätt, tur att vi har induktans och kapacitansmätare på jobbet!

Det damp föresten ned en utbildningskasse från SSA i brevlådan idag. Bara att börja plugga!

EDIT:
En annan märklig sak är att mätaren för gallerström aldrig rör sig. Felsökning pågår ..

/Oskar
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Spännande!

Ang. strömmätning på gallret: Gallret ska väl inte dra någon märkbar ström?
Skriv svar